Jump to content

Hjälp, tips råd tas tacksamt emot ang kolesterolmedicin

kostrådgiverskan
 Share

Recommended Posts

Hej!

Så här är det.

Min kära sambo var en glad frisk och pigg människa. Sedan gick han på hälsokoll genom sin arbetsplats och då hade han högt kolesterolvärde. Fick då tid till läkare som gav han medicin direkt. 40 mg simvastatin.

Han fick inget annat, ingen möjlighet att ändra någon vana överhuvudtaget, inga frågor om hur han åt, ingenting. Bara tabletter.

Efter detta så mår min sambo sämre och sämre. Får ont i kroppen och är trött. 

Efter ett halvår skulle han få tid för återbesök men ingen hör av sig från sjukvården. Han ringer då upp själv och får en tid flera månader fram i tiden.

Under denna tid läser jag allt jag kan om kolesterol och medicin. Denna läsning gör mig rädd. Rädd för framtiden och för min sambos hälsa.

Då till återbesöket.

Min sambos kolesterol har gått ner och då säger läkaren att han ska ta dubbel dos för att få ner värdena ännu mer. Då jag tjatat om lchf och hur dålig kolesterolmedicin är så frågar han sin läkare om det kanske var möjligt att ändra på kosten istället. Doktorn varnar han med orden: Du ska verkligen inte ge dig på de där livsfarliga fettdieterna.

Nu är min sambo inte min glada, friska och framåt gubbe längre. Han är ett vrak. Så till den milda grad att han vissa dagar inte orkar äta sin medicin bara för att orka gå till jobbet. För en vecka sedan så sa jag till min sambo att nu fick han ta mig fan sluta med de där tabletterna. Så han har varit utan i lite över en vecka och börjar så sakta bli lite piggare.

Men jag är ingen doktor och han litar ju på det doktorn har sagt.

Så snälla hjälp mig!!!!

Hur får jag tag i en läkare som är bra som kan ge riktiga råd. Jag vill ha kvar min gubbe. Vilka vägar kan jag gå. Har ni några erfarenheter. Finns det fler som slutat ta statiner? Hur gjorde ni?

Monki

• Like 1

För det första vilka värden hade han?

Och Statiner har bara effekt på sådana med redan genomgången hjärtkärlhändelse.. eller möjlig vissa med FH!

Här har du mina värden över några år!

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/5086ea55d4ebea5223001e98-pa-kolesterolfronten-inte-nytt?bookmarks-1

Intressant att se utvecklingen av dina provsvar under åren, men ett par frågor...

Hur vet du att det är en heriditär variant av högt kolesterol du har?

Är B-Glucosen lägre, samma eller ökad sen förra året?

När det gäller statiner kan man inte lita på läkarna! Jag rekommenderar verkligen Ravnskovs bok. Den är lättillgänglig trots att den handlar om en himla massa forskning hit och dit. Jag satt och gapskrattade av och till när jag läste den (utom när jag blev störtförbannad över hur lurad man är).

Jag har genomgått kranskärlsröntgen, för det var tvärstopp för några år sen då jag bara var strax över 50 år. Men det var innan jag började med LCHF. Jag har haft riktigt skyhöga kolesterolvärden och provat äta 3-4 olika sorters statiner som verkligen gjort mej rejält sjuk. Till sist fick jag Ezetrol i stället som man bara får om man inte tål statiner, men de har inte gjort särskilt mycket på värdena.

Men LDL och HDL har varit acceptabla på sistone med hjälp av kosten.

I somras när det publicerades en 5 år gammal studie om att Ezetrol kan förorsaka plack slängde jag dem också och började med periodisk fasta.

I morgon får jag "domen" hur pf slagit på mina triglycerider, som varit det senaste min läkare och jag varit oense om.

Jag mår bra nu bortsett från att det är tvärt omöjligt att springa och liknande, men värre problem kan man ju ha. Jag får se till att vara ute i god tid, bara :-P

• Like 2

Intressant att se utvecklingen av dina provsvar under åren, men ett par frågor...

Hur vet du att det är en heriditär variant av högt kolesterol du har?

Är B-Glucosen lägre, samma eller ökad sen förra året?

Det vet man inte.. man bara antar det iomed att någon av ens föräldrar går på Statiner!

Det var inga helt fastande provtagningar.. så glukosen kan vara lite vad som helst.

Fasa ur statinerna och skäll ut läkaren! Så här får det inte gå till. Biverkningar ska tas på största allvar inom vården. Vad jag förstår har din sambo inte haft någon hjärtincident. Då finns ingen anledning att ta statiner, oavsett kolesterolvärden. Om han fortsätter kan han få bestående skador, särsklit med de doser som denna läkare ordinerat. Skrämmande!

• Like 1

För det första vilka värden hade han?

Och Statiner har bara effekt på sådana med redan genomgången hjärtkärlhändelse.. eller möjlig vissa med FH!

Här har du mina värden över några år!

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/5086ea55d4ebea5223001e98-pa-kolesterolfronten-inte-nytt?bookmarks-1

Men Zepp....dina världen ser ju ganska schyssta ut...gå ner 10 kilo så ska du få se att de blir perfekta ;-)

Denna slentrianmässiga utskrivning av piller... Man blir ju förbannad på eländet! Är det inte läge att korta ned läkarutbildningen? 6 månaders receptförfattarutbildning som substitut torde ju kunna effektivisera den här soppan vi numera har i vårdsvängen. Givetvis bör den genomgående sponsras av Pfizer, Roche m.fl. så den bättre motsvarar dess praktiska funktion av idag. Vanvårdssystemet tycks ju vara ändå mer inriktat på att blidka pillerskaparnas börskursutveckling än folkhälsan överlag.

• Like 1

Tack för så många fina svar. Min sambo läser svaren och det är bra. Jag har nog vänt uppoch ner på hela mitt hus efter provsvaren. Men de förblir borta. Jag tror han hade runt 7-8 i totalkolesterol och någonstans mellan 3-5 i triglycerider. Vid återbesök hade triglyceridvärdet gått ner till runt 1,5-2 någonstans och totalkolesterolet till 5. Vad apokvoten är har jag inte en susning om.

Kom gärna med mer tips, förslag, berättelser så min kära sambo får läsa. Det som jag tycker är så konstigt är att mitt kolesterol ligger på runt 6 samt triglyceridnivå på ca 1,5 men min doktor sa att hon hade benat ur det så mina värden var kanonbra, inget alls att oroa sig över.

Tack/ Monki

Läs mycket noga vad "Kostdoktorn" skriver om kolesterol: http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Min hustru fick en hjärtinfarkt dec. 2009 och jag läste allt på Kostdoktorns site. Jag och hustrun kom överens om att sjukvårdens metoder och mediciner är farliga. Hustrun har inte tagit några mediciner (hon hade 11 sorter bl.a. statiner) sedan mars 2010.Hon är frisk och kry idag och hjärtinfarkten tänker vi inte på. Vi äter enligt LCHF och har gjort det några år.

LCHF är ett mycket klokt sätt att tänka vad som är bra mat. 

Boken "ForskningsFusket!" av doc Ralf Sundberg är en mycket viktig bok att läsa för att förstå varför dagens sjukvård är så totalt felorienterad.

http://www.adlibris.com/se/bok/forskningsfusket-sa-blir-du-lurad-av-kost--och-lakemedelsindustrin-9789172412538

Statiner är det allra största och mest lönande bedrägeriet som historien känner!

• Like 5

Läs mycket noga vad "Kostdoktorn" skriver om kolesterol: http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Min hustru fick en hjärtinfarkt dec. 2009 och jag läste allt på Kostdoktorns site. Jag och hustrun kom överens om att sjukvårdens metoder och mediciner är farliga. Hustrun har inte tagit några mediciner (hon hade 11 sorter bl.a. statiner) sedan mars 2010.Hon är frisk och kry idag och hjärtinfarkten tänker vi inte på. Vi äter enligt LCHF och har gjort det några år.

ner!

Jag hade också 11 piller om dan när jag hade genomgått min operation. Nu är jag nere på 3 varav ett som jag stoppat i mej i 30 år. (levaxin) Jag kanske skulle kunna kasta trombyl också men jag tror inte det är så farligt så det är värt chansen

• Like 2

Det är alltid svårt att avstå från mediciner som vården skrivit ut och propagerar för. Vi, hustrun och jag, har alltid varit emot skolmediciner och mer för alternativa medel. Vår uppfattning är att kroppen läker sig själv utan kemikalier bara den får det den behöver i form av bra mat, mineraler och vitaminer, samt att även tänka psykets behov.

Sanna Ehdin skrev boken "Den självläkande människan" och det stämmer med vår uppfattning.

Det är alltid svårt att avstå från mediciner som vården skrivit ut och propagerar för. Vi, hustrun och jag, har alltid varit emot skolmediciner och mer för alternativa medel. Vår uppfattning är att kroppen läker sig själv utan kemikalier bara den får det den behöver i form av bra mat, mineraler och vitaminer, samt att även tänka psykets behov.

Sanna Ehdin skrev boken "Den självläkande människan" och det stämmer med vår uppfattning.

år

Joo visst är det så i viss grad, men om jag hade varit född 30 år tidigare hade jag varit död för 35 år sen flera gånger om. Jag har verkligen anledning till att vara tacksam för bra sjukvård och forskning och piller (t ex levaxin). Jag har trott också att jag levt ett nyttigt liv med fettfritt, alkoholfritt mm mm. Men jag har tex flera akuta gallsnfall i unga år som lett till livshotande bukspottkörtelinflammation. (Ja, jag vet att det är omöjligt, men min bruksanvisni g har aldrig varit enligt formulär A1, jag börjar på X14 :-P)

Sådär nu har jag hittat hans värden :)

Kolesterol, tot. -P/S  5,5

Triglycerider - fP/S  3,4

HDL-Kolesterol - P/S  1,1

LDL -fP/S  2,9

Glukos-fp  4,8

Vad tror ni

Totalkolesterolet är ju absolut inget problem, bara strax över 5...

LDL är ju heller ingen större fara, helst skulle man ju förstås velat se APO-kvoten också... Dvs är det stora fluffiga eller små täta. 

Triglyceriderna är dock lite för höga och HDL lite för lågt.

Men sen kan man ju också falla tillbaka på det Doc skriver: 

Här är en enklare och bättre regel, för dig som inte redan har hjärtsjukdom:

1. Ta ditt kolesterolvärde och dela det med ditt HDL-värde. Om du har ett kolesterol på 8,0 och ett HDL på 2,0 blir resultatet alltså 4,0.
  2. Om resultatet är under 5: du kan vara lugn: ditt kolesterol är bra.
  3. Är värdet högre: särskilt om värdet är över 6 finns skäl att fundera på livsstilsförändringar. Man kan då kontrollera om provet, kanske så ofta som en gång per halvår. Om det i längden inte blir bättre kan man i undantagsfall överväga medicinering.

Har du redan känd hjärtsjukdom (kärlkramp, hjärtinfarkt) vill man sikta på än bättre värden. Då kan blodfettsmediciner ofta vara motiverade. Diskutera då med din läkare.

Hjärtfriska har sällan någon större nytta av kolesterolmedicin. Däremot kan det ge biverkningar som muskelvärk, muskelsvaghet och sämre sexliv.

Och om vi då räknar med din sambos värden blir det ju 5,5/1,1 = 5. Dvs på gränsen till bra.

Hade det varit jag och jag inte haft några som helst hjärtproblem tidigare, så hade jag inte medicinerat för detta. Speciellt inte med tanke på de biverkningar man kan få. Men det är jag det. Jag kan såklart inte tala om för andra hur de skall göra. Och man skulle ju gärna velat få ner Triglyceridvärdet lite. Och där är det ju ganska troligt att en striktare LCHF kost skulle förbättra värdena, bl.a. skulle triglyceriderna troligen gå ner och HDL gå upp. Jag förstår din sambos oro, speciellt när läkaren säger som han gör, men har han inte läst tillräckligt många positiva historier här för att kunna våga testa?

Sen skulle jag definitivt propsa på att få ta APO-värdena.

Dessutom hjälper inte statiner mot Triglycerider. Jag hade väldigt höga såna värden och fick Ezetrol (de som kan förorsaka plack).

Mina Triglycerider har nog påverkats mest av periodisk fasta...

Sen vet jag inte om Pantethine har nån påverkan på dem? Det ska ju (eventuellt) påverka fettlever och triglycerider kommer väl från levern, eller är jag totalt ute och cyklar?

LDL -fP/S  2,9

Glukos-fp  4,8

Vad tror ni

En fundering är ju om provet togs fastande med tanke på triglyceriderna?

Vet att vid hälsokontroller på jobbet kan det vara svårt att vara fastande, tidsmässigt.

Både HDL och triglycerider bör ju förbättras av en lite striktare LCHF

Håller med Anders A:s kommentarer ovan. Vill tillfoga att jag tror det skulle hjälpa till att förbättra blodfetterna om din sambo helt skippade bröd, pasta och potatis. Då skulle nog HDL öka samt TG minska. Han kanske rentav stoppar i sig mer sådant än du vet? (Jag bara minns hur "viktigt" sådant var i mitt gamla liv...)

• Like 2

LDL -fP/S  2,9

Glukos-fp  4,8

Vad tror ni

Det enda som ser onormalt ut är de höga triglyceriderna.. han kan inte vara 12 timmar fastande!

• Like 1

Det enda som ser onormalt ut är de höga triglyceriderna.. han kan inte vara 12 timmar fastande!

Håller med, verkar konstigt. Avböj statiner, skrämmande när man ger sig in och manipulerar kolestrol produktionen i kroppen. Fokusera på triglycerider och HDL vid framtida mätningar, total kolesterol är egentligen ointressant och LDL om högt pekar mot en pågående inflammation i kroppen 

Kolesterol är som vita blodkroppar; det är lite högre hos folk som är sjuka. Att sänka något av dem är idioti, det visar bara att man inte förstår hur kroppen fungerar. När vita blodkroppar kämpar för att hålla kroppen fri från virus och annat kämpar kolesterolet med att läka blodkärlen som tar skada av diverse partiklar som omättat fett(som oxiderar lättare pga färre kolatomer), små LDL-partiklar och annat inflammerande. 

Man kan inte bota folk som är förkylda med att ge dem vita-blod-kropp-sänkande HIV, lika lite som man kan göra folk friska genom att sänka deras kolesterol. 

• Like 4

Det finns ett fåtal som kan vara hjälpta av statiner.. speciellt om de inte är villiga att göra livstilsförändringar!

De enda som har setts ha någon som helst nytta av statiner är de som haft en hjärkärlhändelse till följd av massiv ateroskleros samt ett fåtal med medfödd genetisk dubbel familiär hyperkolesterolemi!

Det Statiner är bra på är att sänka mängden LDL.. eller rättare sagt det är vad som syns vid proverna.. och det gör de oavsett om dessa var hälsosamma stora eller små farligare.

Därifrån har man extrapolerat och fått det till att det skulle kunna användas mot livstilsjukdommar där halten LDL verkar ligga i överkanten.. ofta metabolt syndrom.. men man får då oftast bara biverkningarna och påskyndar utvecklingen mot diabetes.. som är en av de allvarliga biverkningarna av den medecinen!

• Like 2

Därifrån har man extrapolerat och fått det till att det skulle kunna användas mot livstilsjukdommar där halten LDL verkar ligga i överkanten.. ofta metabolt syndrom.. men man får då oftast bara biverkningarna och påskyndar utvecklingen mot diabetes.. som är en av de allvarliga biverkningarna av den medecinen!

Jag har också läst om sambandet mellan diabetes och statiner, det jag inte förstår är hur kan statistiken ändå kan visa på viss nytta för statiner vid CVD, när diabetes i sig innebär allvarlig risk för CVD?

• Like 2

När extremt höga halter APOb ansamlas i blodet och fortsätter att bygga upp plack i kärlen så kan det vara en fördel att stoppa detta!

Det är alltid en risk för biverkningar, men om bedömningen är att risken för ytterligare plack byggs upp och som sen kan brista är akut så är det en chans som man får överväga att ta.

Diabetesen uppstår iomed att bukspottkörteln är känslig för sänkningar av kolesterol och bara en liten sänkning av kolesterolet kan göra att insulinutsöndringen minskar.

Diabetesen kan sen åtgärdas med insulin i sprutor, Metformin och/eller minskat intag av kolhydrater.

• Like 1

Men även kontrollerad diabetes ger väl en tydligt ökad risk för CVD? ... Och när man som idag ger statiner preventivt...borde väl den risken slå igenom, rent statistiskt? ...och då vara en kontraindikation för statiner, med tanke på vilken liten nytta ( om ens någon) dessa gör preventivt?

Oavsett vad läkaren tycker om just LCHF så är det ju anmärkningsvärt att dom skriver ut läkemedel utan att först informera om vad man kan göra själv. Jag känner flera personer som fått dubbel dos blodfettsänkande läkemedel när dom framförallt hade höga triglycerider.

När det gäller den ena personen så var det redan på 80-talet och jag tror inte han fick några livstilsråd men efter 5 veckas fotvandring och mycket grönsaker så var triglyceriderna normala. Sedan fortsatte han sin vanliga livsstil och triglyceriderna steg igen.

Den andra personen fick rådet att minska på fettet men läkaren så ingenting om motion eller snabba kolhydrater.

Man kan ju göra väldigt mycket för att få ner triglyceriderna och höja HDL utan att äta LCHF och det borde läkarna informera om.

Man väger två risker mot varandra.. och den akut livshotande är bäst att försöka göra något åt.. om det finns möjligheter!

Ju bättre kontrollerad diabetesen är ju mindre risk för biverkningar.. men.. i de försök man gjort med massiv medeicnering och dålig kost så har dödligheten ökat av "all course dead"!

Hej!

Nu är min gubbe tillbaka :) Hans ork har kommit tillbaka och med det livsglädjen.

Han har lagt om sin kost och äter mycket mindre kolhydrater och inget socker och inget vetemjöl. Sen blir det väl ett bad och gymkort för oss båda när lönen kommer.

Alla era inlägg har varit guld värda. Tack vare er fina hjälp så har jag fått min gubbe tillbaka!

Ha en fin dag!

Monki

• Like 4

Hej alla är ny här inne o läste om höga kolesterol värden...Måste berätta om mig när jag var hos läkare för blodtrycket, har haft förhöjt blodtryck sedan jag var 20 år så i många år.

Äter medicin o har ett bra tryck med dessa.
Iaf dem upptäckte att mitt blodsocker o kolesterolet var högt, detta var innan påsk i år...
Fick medicin på blodsockret det vanligaste tror jag... metformin 2 tab/dag.

Dem ville oxå sätta in mot kolesterolet men jag sa nej, har läst för mycket om dessa mediciner.
Fick en tid hos diabetes sköterskan dagen efter o detta besöket var inte roligt alls.

Hade ett värde på 18 tror jag o hos sköterskan var det på 15 el 16 ej fastande.

Fick inte mycket info, några broschyrer o att jag fick inse att jag alltid skulle ha diabets2 nu.

Gick hem o la om kosten inte till lchf men tog bort mycket av kolhydraterna o minskade på bröd, potatis, pasta o uteslöt allt vad kakor godis läsk var.
Tog tester hemma o såg att blodsocker värdet sjunk hela tiden o glad var jag :)   

Fick aldrig reda på hur högt långtidssockret el kolesterolet var. Dem ville inte säga tydligen.
Nästa gång jag kom till en läkare så hade det totala kolesterol värdet sjunkit när till 4 men han ville ge mig medicin men jag sa nej.

Kom till diabets sköterskan i augusti, hon tog långtidssocker på mig o se det var normalt låg på 40, jag frågade hur högt var detta från början, högt sa hon men hur högt tänkte inte ge mig.
Då sa hon att det hade legat på över 100 kommer inte ihåg hur mycket nu... 

Mina värden ligger jättebra nu både fastande o icke fastande....kolesterolet vet jag inte.
Kom till min sk läkare i slutet av augusti men tog inga prover... han ville oxå sätta in medicin mot kolesterolet men sa nej igen.

Sa att detta har ju sjunkit bara genom att ändra kosten så varför sätta in medicin nu.... ge mig en chans o fixa detta själv...

Då sa han att man inte kan sänka sina värden till normala på engen hand men detta tror jag inte på.
Mår så mycket bättre nu o har gått ner i vikt oxå o detta behövdes verkligen.... totalt har jag gått ner under lång tid 24 kg o mer ska ner.

Man blir ju rädd för sjukvården i Sverige varför är det så svårt att titta på alternativa metoder...

Förlåt om jag tog plats i denna tråd men ville bara berätta att för dig monki_65 att det inte är hoppläst för din man....
Ge det tid o ändra kosten lite i taget så gör jag.... :)

• Like 7

Hej alla är ny här inne o läste om höga kolesterol värden...Måste berätta om mig när jag var hos läkare för blodtrycket, har haft förhöjt blodtryck sedan jag var 20 år så i många år.

Äter medicin o har ett bra tryck med dessa.

Iaf dem upptäckte att mitt blodsocker o kolesterolet var högt, detta var innan påsk i år...

Fick medicin på blodsockret det vanligaste tror jag... metformin 2 tab/dag.

Dem ville oxå sätta in mot kolesterolet men jag sa nej, har läst för mycket om dessa mediciner.

Fick en tid hos diabetes sköterskan dagen efter o detta besöket var inte roligt alls.

Hade ett värde på 18 tror jag o hos sköterskan var det på 15 el 16 ej fastande.

Fick inte mycket info, några broschyrer o att jag fick inse att jag alltid skulle ha diabets2 nu.

Gick hem o la om kosten inte till lchf men tog bort mycket av kolhydraterna o minskade på bröd, potatis, pasta o uteslöt allt vad kakor godis läsk var.

Tog tester hemma o såg att blodsocker värdet sjunk hela tiden o glad var jag :)   

Fick aldrig reda på hur högt långtidssockret el kolesterolet var. Dem ville inte säga tydligen.

Nästa gång jag kom till en läkare så hade det totala kolesterol värdet sjunkit när till 4 men han ville ge mig medicin men jag sa nej.

Kom till diabets sköterskan i augusti, hon tog långtidssocker på mig o se det var normalt låg på 40, jag frågade hur högt var detta från början, högt sa hon men hur högt tänkte inte ge mig.

Då sa hon att det hade legat på över 100 kommer inte ihåg hur mycket nu... 

Mina värden ligger jättebra nu både fastande o icke fastande....kolesterolet vet jag inte.

Kom till min sk läkare i slutet av augusti men tog inga prover... han ville oxå sätta in medicin mot kolesterolet men sa nej igen.

Sa att detta har ju sjunkit bara genom att ändra kosten så varför sätta in medicin nu.... ge mig en chans o fixa detta själv...

Då sa han att man inte kan sänka sina värden till normala på engen hand men detta tror jag inte på.

Mår så mycket bättre nu o har gått ner i vikt oxå o detta behövdes verkligen.... totalt har jag gått ner under lång tid 24 kg o mer ska ner.

Man blir ju rädd för sjukvården i Sverige varför är det så svårt att titta på alternativa metoder...

Förlåt om jag tog plats i denna tråd men ville bara berätta att för dig monki_65 att det inte är hoppläst för din man....

Ge det tid o ändra kosten lite i taget så gör jag.... :)

Vad härligt att läsa! Och vad skönt att du kunde stå på dig mot doktorn. Med såna historier blir man så glad och jag känner mig så tacksam att du delade den med mig och alla andra :)

monki

• Like 1

Vad härligt att läsa! Och vad skönt att du kunde stå på dig mot doktorn. Med såna historier blir man så glad och jag känner mig så tacksam att du delade den med mig och alla andra :)

monki

Hoppas att din man oxå får rätt på sitt kolesterol utan mediciner....Man kan inte vara rädd när man går till läkare idag, gäller o stå på sig.... :)

• Like 1