Jump to content

Att kalla margarin för smör är sån okunskap!!

Aleks

Recommended Posts

Jag var på en fest i helgen där vi började dagen med en brunch. Det serverades små baguetter där. På bordet stod några paket Lätt & Lagom. Jag tog pålägg, grönsaker och drack kaffe med mjölk. Medan vi satt vid matbordet och åt bad folk ofta att man skulle skicka än det ena än det andra.

Lätt & Lagom kallades för smör. Jag satte kaffet i halsen varje gång och undrade hur det stod till med kunskapen om smör och margarin. Kan meddela att den var extremt DÅLIG!

NÄr någon bad mig om "smör" hojtade jag vidare "Kan jag få margarinet" och möttes av frågande blickar. Jag pratade med några som satt närmst mig om just smör vs margarin. Det är skrämmande! De förstod inte, för enligt dessa mäniskor är det man har på mackan smör och det man bakar med är margarin!!

ÄÄven om det är varje individs egna ansvar att lära sig om saker och ting undrar jag hur det står till för övrigt i samhället. Vad får barnen lära sig i skolan t.ex.

I den här takten kommer mina barn att få problem i skolan när de kan mer om mat och dess innehåll än läraren!

• Like 1

Jag håller med dig, jag upplever också att många inte vet skillnaden på smör och margarin. Har hört en del säga att - jag använder inget annat än smör, och i nästa sekund plockar de fram margarin och brer på mackan.

- Ja men, det där är väl ändå inte smör, det är margarin, -Nej, det här är smör, margarin är de där stora paketen i guldfärg som vissa bakar på. :angry:

Man blir mörkrädd, hur mycket ska man föreläsa egentligen, det kanske räcker att säga - läs på förpackningen...

• Like 1

Jag kallade margarin för smör också förut. Riktigt smör hette "riktigt" smör. Det är nog lite lobbyism från margarinbolagen, tror ni inte?

Det tror jag också!

Jag menar, "smaka" på ordet margarin. Det "landar" inte rätt i munnen om man ska ha något att äta!

Jag håller med dig, jag upplever också att många inte vet skillnaden på smör och margarin. Har hört en del säga att - jag använder inget annat än smör, och i nästa sekund plockar de fram margarin och brer på mackan.

- Ja men, det där är väl ändå inte smör, det är margarin, -Nej, det här är smör, margarin är de där stora paketen i guldfärg som vissa bakar på. :angry:

Man blir mörkrädd, hur mycket ska man föreläsa egentligen, det kanske räcker att säga - läs på förpackningen...

Min svägerska som har läst någon kostvetarutbildnind säger margarin om det som är i guldpaketen och smör om allt hon kletar på mackan.

Om man inte VET skillnaden mellan smör och margarin (eller inte bryr sig om det för det finns vissa som väljer att kalla klet på mackan för smör bara för att - ja, jag har fått höra det för denna person tycker jag är så omständig med mitt kunnande om kost) kommer folk att ha väldigt svårt att lära sig vilket som är bra eller dåligt. Jag menar grunden för att kunna veta vad som är skadligt för ens hälsa är att veta vilket som är vilket. Eller har jag fel?

Min svägerska som har läst någon kostvetarutbildnind säger margarin om det som är i guldpaketen och smör om allt hon kletar på mackan.

Om man inte VET skillnaden mellan smör och margarin (eller inte bryr sig om det för det finns vissa som väljer att kalla klet på mackan för smör bara för att - ja, jag har fått höra det för denna person tycker jag är så omständig med mitt kunnande om kost) kommer folk att ha väldigt svårt att lära sig vilket som är bra eller dåligt. Jag menar grunden för att kunna veta vad som är skadligt för ens hälsa är att veta vilket som är vilket. Eller har jag fel?

Äsch nog tror jag de flesta VET skillnad på smör och Lätta... men det är snabbare och lättare att säga smör. Sen tror jag också att det är många som inte bryr sej för de har inte fattat hur mycket skit det innehåller. Det är ju väldigt många som inte läser innehållsförteckningar och ännu färre som förstår vad de innebär.

Smakmässigt är det ju en tillvänjning också. Har man en lång, lång tid ätit Lätta smakar inte smör lika gott. Möjligen går Bregott att äta, men smör smakar inte lika gott på en macka som bredbara grejor. (Tycker jag fortfarande. Om jag bakar LCHF-bröd så köper jag Bregott, för det är godare att äta så)