ellen_tigris Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Hej på er! Jag måste få ut mig lite ilska. Jag läser till sjuksköterska och har varit mycket ute på praktik på vårdcentral. Jag har fått gå bredvid en diabetessköterska en del och hon är helt emot LCHF. Det kom in en patient som åt LHCF och sköterskan var så irriterad på henne. "Kroppen behöver kolhydrater". Hon talade mycket illa om både kvinnan och LCHF efter att patienten gått. Jag frågade: "Men det är väl bra att äta lite kolhydrater när man har diabetes?". Hon svarade att: "Vår kost ska bestå av 60% kolhydrater..., Som diabetiker måste man bara välja rätt kolhydrater..." Jag vågade inte konfrontera eftersom hon att att inte ens socialstyrelsen godkänt LHCF.. Jag har läst "Matrevolutionen" men vågade ändå inte säga emot. Det var som om hon redan bestämt sig om vad hon skulle tycka. Hur ska man göra för att få läkare, sjuksköterskor och dietister att inte vara så emot LHCF? Varför vill de inte förstå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Ja minst 3/4 av de i vården är väl emot LCHF. Går inte att tvinga någon att ändra sin syn på livet. Man kan ju väcka ett intresse och hjälpa dem som vill veta mer. Kanske låna dem en bok. Fast är de inställd på det är nonsens kommer de inte ge boken en chans. Vill man ändra för många i sin omgivning blir man jobbig och ignorerad än mer (som tex nyfrälsta i religion). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 De nya syrrorna som är på väg ut kommer att ändra på detta! Men jag ser i min omgivning att folk kommer hem från VC med statiner, Beccel och råd om att äta fullkornsbröd - t o m om de inte ätit bröd tidigare,,,, Undrar om de är rädda för att bli arbetslösa eller om de verkligen är så okunniga som de verkar vara? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ellen_tigris Posted January 2, 2013 Author Share Posted January 2, 2013 Jaa.. Det är så konstigt. Man blir så irriterad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Hon kanske ville sätta dig på plats lite som ny sjuksköterska? "Allt tok de får lära sig på skolan nuförtiden och inte lär de sig nåt praktiskt heller... Och komma här med nya idéer som jag inte vet så mycket om. Nej, allt ska bli vid det gamla, det är mycket bättre". Det går nog inte att göra så mycket åt, låt henne hållas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindsey Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Det är när man möter såna bakåtsträvare som man måste stå emot, ge fakta och inte ge sig. Gah, jag hade blivit vansinnig ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Men är inte LCHF numer "godkänd" som kost till diabetikerna av socialstyrelsen? Fast det då heter lågkolhydratskost? Eller jag kanske har missförstått? Måste googla och kolla upp 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindsey Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Men är inte LCHF numer "godkänd" som kost till diabetikerna av socialstyrelsen? Fast det då heter lågkolhydratskost? Eller jag kanske har missförstått? Måste googla och kolla upp Jo, det är det. Sen Annika Dahlqvist fick rätt mot socialstyrelsen så är det godkänt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Jag hittade en länk, hos Doc - http://www.kostdoktorn.se/far-man-ge-rad-om-lchf-i-sjukvarden/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 De nya syrrorna som är på väg ut kommer att ändra på detta! Menar du verkligen att man tar med LCHF och ny forskning i dagens utbildningar. Skeptisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ellen_tigris Posted January 2, 2013 Author Share Posted January 2, 2013 Menar du verkligen att man tar med LCHF och ny forskning i dagens utbildningar. Skeptisk. Nej, det gör man inte. Man använder en bok som heter "Näringslära för sjuksköterskor" och den håller sig till det gamla vanliga tänket.. Men förhoppningsvis så inser väl folk snart vad det är som gäller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Klart att det ändrar sig - nu går det fort dessutom, ADA har t ex godkänt LCHF för diabetiker - tror att USA kommer att skärpa till sig och kanske snart bli ett föregångsland - pengarna är slut och det gäller att hålla sig frisk,,, Och så har vi ellen_tigris - alla hennes studiekamrater vet vad LCHF innebär! När Annika Dahlqvist startade var det från en impuls från en av hennes döttrar som gjorde någon form av specialarbete på läkarutbildningen och där kom i kontakt med LCHF! Utbildningen ligger ofta långt efter sin tid - gäller det mesta som jag kommit i kontakt med, folk på våra universitet har en förmåga att slumra till i brist på konkurrens,,,, Tror inte alls att så många inom sjukvården numera är negativa till LCHF - kanske är det 25% - men de är ofta högljudda men det kan ju vi oxå vara,,,, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 "Vår kost ska bestå av 60 % kolhydrater" Var står det? I Bibeln? Inte ens Livsmedelsverkets experter hittar något skäl att ge specifika råd om hur mycket kolhydrater vi ska äta längre längre. Därför tas det nu bort ur våra nordiska näringsrekommendationer: http://www.kostdoktorn.se/rekommendationer-om-fett-och-kolhydrater-tas-bort-ur-nnr/ Dags för sköterskan att uppdatera sina kunskaper! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Som diabetiker måste man bara välja rätt kolhydrater..."Hur ska man göra för att få läkare, sjuksköterskor och dietister att inte vara så emot LHCF? Varför vill de inte förstå? Du kan ju fråga varför diabetiker ska äta socker 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Tillrättavisade en distriktssköterska som hävdade detsamma i samband med min utredning och vi kom in på diabetes och att jag var under LCHF och varför mina kolesterolvärden såg ut som de gjorde.Jag ställde henne en fråga: "Berätta för mig vad kolhydrater är?" Det visste hon inte utan började prata om generellt vad som innehöll kolhydrater. Då föreläste jag för henne om vad kolhydrater är, hur kroppen spjälkar om dessa till glukos. Vad som händer vid högt blodsocker (där började hon komma med i matchen) och vad insulin är och gör. Sedan avslutade jag med; "hur tror du jag annars gått ner från 120 kg och 126 cm i midjan till 104 kg och 108 cm i midjan på ett år genom att äta runt 20g kolhydrater om dagen, 20% protein och 75% fett (och påpekade hur viktigt det är att det är inte vilket fett som helst).Hon var irriterad och sa "det är tydligt att du är mycket mer påläst än mig på ämnet, men jag är skeptisk". I övrigt har jag träffat på många andra sköterskor och läkare som tycker det är mycket bra att jag äter enligt LCHF! Blivit mer förvånad mer och mer faktiskt eftersom jag väntat mig nästan 20 piskrapp när jag börjat pratat om det. De berättar att de har patienter som blivit mycket bra med LCHF, eller liknande kost där man tagit bort mycket socker och glukoskällor och prioriterat mer fågel och speciellt fet fisk. Ju mer vi under LCHF visar läkare vad som sker med oss, ju mer kommer de börja inse värdet i LCHF-kost. Sådant får enormt genomslag för majoriteten läkare är verkligen intresserade av att deras patienter mår bättre, helst utan mediciner. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchftrollet Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Tillrättavisade en distriktssköterska som hävdade detsamma i samband med min utredning och vi kom in på diabetes och att jag var under LCHF och varför mina kolesterolvärden såg ut som de gjorde. Jag ställde henne en fråga: "Berätta för mig vad kolhydrater är?" Det visste hon inte utan började prata om generellt vad som innehöll kolhydrater. Då föreläste jag för henne om vad kolhydrater är, hur kroppen spjälkar om dessa till glukos. Vad som händer vid högt blodsocker (där började hon komma med i matchen) och vad insulin är och gör. Sedan avslutade jag med; "hur tror du jag annars gått ner från 120 kg och 126 cm i midjan till 104 kg och 108 cm i midjan på ett år genom att äta runt 20g kolhydrater om dagen, 20% protein och 75% fett (och påpekade hur viktigt det är att det är inte vilket fett som helst). Hon var irriterad och sa "det är tydligt att du är mycket mer påläst än mig på ämnet, men jag är skeptisk". I övrigt har jag träffat på många andra sköterskor och läkare som tycker det är mycket bra att jag äter enligt LCHF! Blivit mer förvånad mer och mer faktiskt eftersom jag väntat mig nästan 20 piskrapp när jag börjat pratat om det. De berättar att de har patienter som blivit mycket bra med LCHF, eller liknande kost där man tagit bort mycket socker och glukoskällor och prioriterat mer fågel och speciellt fet fisk. Ju mer vi under LCHF visar läkare vad som sker med oss, ju mer kommer de börja inse värdet i LCHF-kost. Sådant får enormt genomslag för majoriteten läkare är verkligen intresserade av att deras patienter mår bättre, helst utan mediciner. haha (förlåt) "det är tydligt att du är mycket mer påläst än mig, men jag är skeptisk"... är det sant?? sa hon så?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrik74 Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 att ge en diabetiker socker är samma som att ge en alkoholist alkohol när hon eller han försöker tillfriskna från alkohol helt sjukt vakna VÄRLDEN upp med ögonen för nya moderna studier som igentligen inte är nya utan dom har funnits så länge livet har funnits är det så svårt att förstå vad åt människan dom första miljoner år ??? potatis,ris,bröd,coca cola,snickers,glass,SOCKER??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 haha (förlåt) "det är tydligt att du är mycket mer påläst än mig, men jag är skeptisk"... är det sant?? sa hon så?? Jo, tyvärr. Jag har råkat på min beskärda del av mindre lämpade sköterskor i mitt liv i övrigt. Blev verkligen ställd en gång på lungröntgen på karolinska för 15 år sedan. Satt utanför och väntade och riktigt jobbigt i bröstet (hade lunginflammation visade det sig) och en sköterska kom ut med en säng med en gammal dam på. Sköterskan säger till henne "du beter dig som en barnunge. Skärp dig! Kommer inte ge dig några smärtstillande". Sedan går hon iväg. Där sitter jag och 4 meter framför mig ligger en gammal skrynklig dam och jämrar sig att hon har ont och är rädd. Jag började gråta av ren shock av det jag just bevittnat (jag är man). Detta berättade jag för nästa sköterska som kom som blev förfärad och tog direkt hand om kvinnan. Hoppas den andre blev anmäld och aldrig får jobba inom vård igen! En annan gång när jag opererade brusten blindtarm låg en gubbe som hade problem med njurarna bredvid mig. Han kunde inte sova, jämrade sig. Slutade med att, Elis som han hette, satte sig i stolen i hörnan och tog sig en snus (och muttrade i stil med; tur man har sin snus kvar i alla fall! He he ). Han måste varit en 80 år. De kedjerökande nattsköterskorna vägrade fixa en madrass extra åt honom. De var riktigt otrevliga. Runt 5 kom avdelningsköterskan och jag berättade direkt för henne vad som hänt när hon kom och såg Elis sitta och halvsova i stolen. Tog 5 minuter sedan hade gubben en extra madrass och kunde softa in. Hon var inte glad på sina kollegor kan jag säga. Hörde utskällningen på mils avstånd en timme senare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Stefan Bystam Posted January 2, 2013 Popular Post Share Posted January 2, 2013 Tillrättavisade en distriktssköterska som hävdade detsamma i samband med min utredning och vi kom in på diabetes och att jag var under LCHF och varför mina kolesterolvärden såg ut som de gjorde. Jag ställde henne en fråga: "Berätta för mig vad kolhydrater är?" Det visste hon inte utan började prata om generellt vad som innehöll kolhydrater. Då föreläste jag för henne om vad kolhydrater är, hur kroppen spjälkar om dessa till glukos. Vad som händer vid högt blodsocker (där började hon komma med i matchen) och vad insulin är och gör. Sedan avslutade jag med; "hur tror du jag annars gått ner från 120 kg och 126 cm i midjan till 104 kg och 108 cm i midjan på ett år genom att äta runt 20g kolhydrater om dagen, 20% protein och 75% fett (och påpekade hur viktigt det är att det är inte vilket fett som helst). Hon var irriterad och sa "det är tydligt att du är mycket mer påläst än mig på ämnet, men jag är skeptisk". I övrigt har jag träffat på många andra sköterskor och läkare som tycker det är mycket bra att jag äter enligt LCHF! Blivit mer förvånad mer och mer faktiskt eftersom jag väntat mig nästan 20 piskrapp när jag börjat pratat om det. De berättar att de har patienter som blivit mycket bra med LCHF, eller liknande kost där man tagit bort mycket socker och glukoskällor och prioriterat mer fågel och speciellt fet fisk. Ju mer vi under LCHF visar läkare vad som sker med oss, ju mer kommer de börja inse värdet i LCHF-kost. Sådant får enormt genomslag för majoriteten läkare är verkligen intresserade av att deras patienter mår bättre, helst utan mediciner. När jag började med LCHF så berättade jag det inte för läkaren och diabetes syrrorna först. Det var ett roligt första möte med en av diabetes syrrorna när jag hade varit på provtagning och hon var så orolig för mig pga av mitt HBA1C, hon sa att jag måste sänka mina insulindoser. Då svarade jag att det kan jag inte, jag har tagit bort allt insulin. Hon såg ut som en fiollåda i ansiktet. Läkaren har gjort flertalet mätningar och alla värden är bra så vad skall dom säga. Den andra diabetes syrran sa vid senaste mötet att hon tyckte det var synd att dom inte kunde ta in mig och föreläsa för deras andra diabetes patienter. 17 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Läkaren har gjort flertalet mätningar och alla värden är bra så vad skall dom säga. Den andra diabetes syrran sa vid senaste mötet att hon tyckte det var synd att dom inte kunde ta in mig och föreläsa för deras andra diabetes patienter. Varför kan de inte det? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Varför kan de inte det? Skulle just ställa frågan till Pingvin och så hann Du före Tommy. Hoppas vi får ett svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Hej på er! Jag måste få ut mig lite ilska. Jag läser till sjuksköterska och har varit mycket ute på praktik på vårdcentral. Jag har fått gå bredvid en diabetessköterska en del och hon är helt emot LCHF. Det kom in en patient som åt LHCF och sköterskan var så irriterad på henne. "Kroppen behöver kolhydrater". Hon talade mycket illa om både kvinnan och LCHF efter att patienten gått. Jag frågade: "Men det är väl bra att äta lite kolhydrater när man har diabetes?". Hon svarade att: "Vår kost ska bestå av 60% kolhydrater..., Som diabetiker måste man bara välja rätt kolhydrater..." Jag vågade inte konfrontera eftersom hon att att inte ens socialstyrelsen godkänt LHCF.. Jag har läst "Matrevolutionen" men vågade ändå inte säga emot. Det var som om hon redan bestämt sig om vad hon skulle tycka. Hur ska man göra för att få läkare, sjuksköterskor och dietister att inte vara så emot LHCF? Varför vill de inte förstå? Ta det positivt ...o tänk vilken härlig känsla du kan ha för dig.. Du är redan klokare än en färdigutbildat är. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajan Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Jag tycker att sköterskans beteende är mer besvärande än att hon hade fel i sakfrågan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hellstream Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Ja, varför skulle man inte kunna föreläsa om LCHF. Även om Socialstyrelsen inte direkt rekommenderar ren LCHF-kost så gör de ju det med GI och "måttlig lågkolhydratkost". Så det borde inte vara några helst problem att föreläsa om LCHF. De får slänga in sina vanliga brasklappar men för de som har diabetes typ 2 är det nog ingen atomfysik att förstå vad som är bra för dom eller inte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Bystam Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Varför kan de inte det? Jag gissar att dom inte vågar helt enkelt. Det går ju helt mot vedertagna dogmer och även om dom ser mitt resultat och inte kan förneka det så är dom säkert rädda att få klinikchefen på sig om dom skulle ta in mig och föreläsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Skulle just ställa frågan till Pingvin och så hann Du före Tommy. Hoppas vi får ett svar. Det var inte till mig han ställde frågan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Jag gissar att dom inte vågar helt enkelt. Det går ju helt mot vedertagna dogmer och även om dom ser mitt resultat och inte kan förneka det så är dom säkert rädda att få klinikchefen på sig om dom skulle ta in mig och föreläsa.De kan ju alltid lite strategiskt placera dig i en grupp eller ett väntrum med diabetespatienter som de anser har behov av din kunskap, och "bli försenade" så att du nonchalant hinner prata om dina förträffliga värden och hur du nått dit. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingrid Karlsson Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Hej på er! Jag måste få ut mig lite ilska. Jag läser till sjuksköterska och har varit mycket ute på praktik på vårdcentral. Jag har fått gå bredvid en diabetessköterska en del och hon är helt emot LCHF. Det kom in en patient som åt LHCF och sköterskan var så irriterad på henne. "Kroppen behöver kolhydrater". Hon talade mycket illa om både kvinnan och LCHF efter att patienten gått. Jag frågade: "Men det är väl bra att äta lite kolhydrater när man har diabetes?". Hon svarade att: "Vår kost ska bestå av 60% kolhydrater..., Som diabetiker måste man bara välja rätt kolhydrater..." Jag vågade inte konfrontera eftersom hon att att inte ens socialstyrelsen godkänt LHCF.. Jag har läst "Matrevolutionen" men vågade ändå inte säga emot. Det var som om hon redan bestämt sig om vad hon skulle tycka. Hur ska man göra för att få läkare, sjuksköterskor och dietister att inte vara så emot LHCF? Varför vill de inte förstå? Sprid din kunskap till dina kurskamrater och gör det så smart du kan annars får du bara felaktiga motargument! Jag arbetar med lärare som undervisar på sjuksköterskeutbildning och flera av dem håller på att ändra uppfattning! Dock inte alla, men jag är säker på att tiden arbetar mot dogmer och för en djupgående värderingsförändring i denna fråga. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingrid Karlsson Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Till min förvåning måste jag säga att min diabetessköterska verkar lyssna med intresse på hur och vad jag äter även om hon verkar lite generad. Mest tror jag att hon är besvärad, över hur lite ny kunskap hon har och att hon upplever till korta kommande avseende detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Det var inte till mig han ställde frågan Rätt Pingvin, det är jag som blandar ihop. Och svar av Stefan har vi fått, tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Jag har funderingar att på försommaren beställa tid för en extra hälsokontroll hos företagshälsovården. Anledningen är i stort sett att både få veta hur mina värden är ett år med LCHF och att få "mässa" om vad jag gjort för att förbättra mitt eget hälsotillstånd 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strutfus Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Underbar läsning! Vi kämpar!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Träffade nyligen en något äldre sjuksköterska, som glädjestrålande berättade att hon hade börjat med LCHF. Men när hon berättade vad hon åt blev jag förskräckt. En del saker var bra, men för att dämpa suget frf allt på kvällarna åt hon riskakor och frukt. Hon tyckte det var så bra att LCHF tillät obegränsat med frukt...När jag påpekade det höga kolhydratinnehållet i riskakor och frukt, förstod jag , att hon inte kunde skilja på kolhydrater och kalorier. Okunskapen är monumental i vissa fall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Jag har funderingar att på försommaren beställa tid för en extra hälsokontroll hos företagshälsovården. Anledningen är i stort sett att både få veta hur mina värden är ett år med LCHF och att få "mässa" om vad jag gjort för att förbättra mitt eget hälsotillstånd Kul att få citera mig själv Hälsokontrollen min blir snabbare än tänkt och jag har sjuksystern med i konspirationen för att få doktorn berordra diverse provtagningar. Jag bokade nämligen tid för blodtryckskontroll hos företagshälsovården i syfte för ett få ett oficiellt utlåtande om att få slippa blodtrycksmedicineringen. Systern kände igen mig sedan gammalt samt tappade hakan när hon såg min stora viktnedgång. Blodtrycket var ok och inte behövde jag mässa heller om något, utan det blev en trevlig pratstund. Hon hade själv tappat en del vikt genom att minska sitt intag av socker, kakor mm. Vi pratade vidare om hungerskänslor och hantering av mättnad och hade många gemensamma erfarenheter. Jag avstod dock att använda ordet LCHF, utan kallade min nya livsföring för lågkolhydratsdiet, vilket hon tyckes vara väl bekant med. Så vi la upp en plan hur jag ska kunna få olika provert tagna och nu blir det fundera ut vilka. APO-kvot beträffande kolesterolet har jag tänkt mig, men kan det finnas andra viktiga... hur mäta vitaminer och mineraler ? Än så länge har jag inte träffat någon inom hälsovården som är direkt emot mitt sätt att hantera min egen hälsa. Men jag undviker också "provocera med ordet LCHF, utan utrycker mig med försiktighet i allmänna termer. Jag gissar att just förkortningen LCHF kan skapa starka reaktioner. Det känns att vi går sakta men säkert mot ny vår... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Träffade nyligen en något äldre sjuksköterska, som glädjestrålande berättade att hon hade börjat med LCHF. Men när hon berättade vad hon åt blev jag förskräckt. En del saker var bra, men för att dämpa suget frf allt på kvällarna åt hon riskakor och frukt. Hon tyckte det var så bra att LCHF tillät obegränsat med frukt...När jag påpekade det höga kolhydratinnehållet i riskakor och frukt, förstod, jag att hon inte kunde skilja på kolhydrater och kalorier. Okunskapen är monumental i vissa fall! Skrämmande! Och hon ska behandla sjuka människor... Träffade för ett par år sedan företagshälsovården och de hade faktiskt inget emot lchf om det är för att gå ner i vikt, för de kunde ju inte förneka att det faktiskt fungerar, men sen ska man lägga till kh för i längden kan det aldrig vara nyttigt menade hon. Inte hela vägen, men ett steg i rätt riktning i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Kul att få citera mig själv Hälsokontrollen min blir snabbare än tänkt och jag har sjuksystern med i konspirationen för att få doktorn berordra diverse provtagningar. Jag bokade nämligen tid för blodtryckskontroll hos företagshälsovården i syfte för ett få ett oficiellt utlåtande om att få slippa blodtrycksmedicineringen. Systern kände igen mig sedan gammalt samt tappade hakan när hon såg min stora viktnedgång. Blodtrycket var ok och inte behövde jag mässa heller om något, utan det blev en trevlig pratstund. Hon hade själv tappat en del vikt genom att minska sitt intag av socker, kakor mm. Vi pratade vidare om hungerskänslor och hantering av mättnad och hade många gemensamma erfarenheter. Jag avstod dock att använda ordet LCHF, utan kallade min nya livsföring för lågkolhydratsdiet, vilket hon tyckes vara väl bekant med. Så vi la upp en plan hur jag ska kunna få olika provert tagna och nu blir det fundera ut vilka. APO-kvot beträffande kolesterolet har jag tänkt mig, men kan det finnas andra viktiga... hur mäta vitaminer och mineraler ? Än så länge har jag inte träffat någon inom hälsovården som är direkt emot mitt sätt att hantera min egen hälsa. Men jag undviker också "provocera med ordet LCHF, utan utrycker mig med försiktighet i allmänna termer. Jag gissar att just förkortningen LCHF kan skapa starka reaktioner. Det känns att vi går sakta men säkert mot ny vår... Härligt! Du kunde ju be om D-vitaminmätning också, det kallas 25-OH-D och ska gärna ligga mellan 125-200 nmol/l. Sist jag var hos min läkare kollade han även (utan att jag bad om det) hba1c (långtidsblodsocker), kalcium, kalium, natrium, folat, järn, t3/t4/tsh (sköldkörtel), testosteron, och en del till som jag inte vet vad de är... Jag blev också av med blodtrycksmedicin på kuppen, efter 24-h mätning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Tack Kjell... jag noterar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Härligt! Du kunde ju be om D-vitaminmätning också, det kallas 25-OH-D och ska gärna ligga mellan 125-200 nmol/l. Sist jag var hos min läkare kollade han även (utan att jag bad om det) hba1c (långtidsblodsocker), kalcium, kalium, natrium, folat, järn, t3/t4/tsh (sköldkörtel), testosteron, och en del till som jag inte vet vad de är... Jag blev också av med blodtrycksmedicin på kuppen, efter 24-h mätning Fler borde skaffa sig en egen blodtrycksmätare - vårdcentralerna kan inte mäta blodtryck på rätt sätt och så jagas folk upp av situationen,,,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Utveckla gärna varför vårdcenteraler inte kan mäta rätt ? Dvs. varför skulle jag få ett bättre resultat med en billig kinesisk handledsmätare ? Bra mätare är inte billiga och min känsla är att ett proffs mäter alltid bättre än en lekman. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ellen_tigris Posted February 7, 2013 Author Share Posted February 7, 2013 Utveckla gärna varför vårdcenteraler inte kan mäta rätt ? Dvs. varför skulle jag få ett bättre resultat med en billig kinesisk handledsmätare ? Bra mätare är inte billiga och min känsla är att ett proffs mäter alltid bättre än en lekman. Precis som du säger så måste man ha en riktigt apparat om man ska mäta hemma! Det jag tror han menar är att många stressar upp sig om de vet att de ska gå och kolla blodtrycket. Jag som sjuksköterskestudent har varit med på många, många blodtryckstagningar, och i vanliga fall så får man sitta lugnt i fem minuter innan första trycket tas och sedan tas två tryck till men några minuters mellanrum. De flesta hinner slappna av under den tiden. En proffsig sköterska går gärna ut och lämnar patienten ensam i rummet.. vilket jag själv hade gillat bäst, hellre än att hon ska sitta och kolla på mig eller på datorn. Är men stressad innan så brukar man lugna ner sig när man väl är där. Jag har träffat en del patienter som har egen BT-apparat och kommer till vårdcentralen för att deras apparat där hemma visar ett högt tryck. Men när de sedan gjort kontrollen så visar det sig att det ligger helt normalt! Jag anser alltså att det är bättre att gå till vårdcentralen eftersom de har bättre koll! Och de kan även förklara vad resultatet innebär för just dig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Jag tror inte jag någonsin har blivit mätt av någon som har väntat 5 minuter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ellen_tigris Posted February 7, 2013 Author Share Posted February 7, 2013 Jag tror inte jag någonsin har blivit mätt av någon som har väntat 5 minuter. Det gäller främst de personer som söker vård just för att kolla sitt blodtryck. Eller patienter som löper högre risk att få högt blodtryck, ex diabetespatienter. På yngre personer tar man ofta bara ett snabbt tryck, t.ex. om man är hos barnmorskan och ska få preventivmedel.. Om de trycket då visar högt så utreder man säkerligen det djupare och får då ta tryck i lugn och ro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Det gäller främst de personer som söker vård just för att kolla sitt blodtryck. Eller patienter som löper högre risk att få högt blodtryck, ex diabetespatienter. På yngre personer tar man ofta bara ett snabbt tryck, t.ex. om man är hos barnmorskan och ska få preventivmedel.. Om de trycket då visar högt så utreder man säkerligen det djupare och får då ta tryck i lugn och ro. Låter vettigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Jag brukar få meditera ett tag innan blodtrycket mäts. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jounih Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Nej, det gör man inte. Man använder en bok som heter "Näringslära för sjuksköterskor" och den håller sig till det gamla vanliga tänket.. Men förhoppningsvis så inser väl folk snart vad det är som gäller... Vi får glädjas åt att det är nya sjuksköterskor på G. Som du. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Jag brukar få meditera ett tag innan blodtrycket mäts. Jag vet inte så mycket om standardprocedurer för blodtrycksprover, men borde man inte mäta blodtrycket som det är under större delen av dagen? Att meditera för att få ner blodtrycket representerar väl inte hur ditt blodtryck är under majoriteten av din vakna tid? Eller är jag ute och cyklar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Ellen_tigris: Om du har intresse av att väcka en och annan fundering hos dina (blivande) kollegor så kan följande diskussionsämnen kanske vara av intresse. - Det tidigare vanligaste svenska ordet för viktminskning, dvs "bantning" kommer från en korpulent engelsman vid namn William Banting (om jag inte minns fel) som gick ned i vikt genom att i princip anamma lågkolhydratkost. Det här var för snart ett par hundra år sedan för övrigt (om jag - igen - inte minns fel) så det man skulle kunna spela lite på är ju att det sannerligen inte blivit bättre på den fronten trots våra fantastiskt "hälsosamma" kostrekommendationer. - Kroppsfettet hos en människa består av extremt mättat fett. Detta är det som inifrån "konsumeras" när man ligger på negativ kaloribalans (och har en god bränslepartitionering som gynnar fettförluster och minimerar mager kroppsvävnad som bränsle). Om det nu vore så att vi inte är skapta för att äta mycket fett (eller i varje fall kunna hantera det) så betyder det att för att dagens kostrekommendationer skall vara rätt så måste evolutionen ha "fel". - Det bästa sättet att hantera brottslighet är inte att bygga fler fängelser och öka utexamineringen från polishögskolan utan att lägga mer krut på att brott inte begås från första början (kolla in USA och situationen med överfyllda fängelser exempelvis och notera att man där ibland släpper ut riktigt förhärdade brottslingar efter några ynka år pga av att fängelsesystemet håller på att krackelera). På liknande sätt så är det bästa sättet för ex. en diabetiker eller annan med närliggande metabola problem inte att "kontrollera" glykos/insulin utan att istället minimera behovet av denna kontroll. Detta görs relativt enkelt just genom att följa en LCHF-kosthållning. Ok, bara några spontana förslag. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ellen_tigris Posted February 8, 2013 Author Share Posted February 8, 2013 Ellen_tigris: Om du har intresse av att väcka en och annan fundering hos dina (blivande) kollegor så kan följande diskussionsämnen kanske vara av intresse. - Det tidigare vanligaste svenska ordet för viktminskning, dvs "bantning" kommer från en korpulent engelsman vid namn William Banting (om jag inte minns fel) som gick ned i vikt genom att i princip anamma lågkolhydratkost. Det här var för snart ett par hundra år sedan för övrigt (om jag - igen - inte minns fel) så det man skulle kunna spela lite på är ju att det sannerligen inte blivit bättre på den fronten trots våra fantastiskt "hälsosamma" kostrekommendationer. - Kroppsfettet hos en människa består av extremt mättat fett. Detta är det som inifrån "konsumeras" när man ligger på negativ kaloribalans (och har en god bränslepartitionering som gynnar fettförluster och minimerar mager kroppsvävnad som bränsle). Om det nu vore så att vi inte är skapta för att äta mycket fett (eller i varje fall kunna hantera det) så betyder det att för att dagens kostrekommendationer skall vara rätt så måste evolutionen ha "fel". - Det bästa sättet att hantera brottslighet är inte att bygga fler fängelser och öka utexamineringen från polishögskolan utan att lägga mer krut på att brott inte begås från första början (kolla in USA och situationen med överfyllda fängelser exempelvis och notera att man där ibland släpper ut riktigt förhärdade brottslingar efter några ynka år pga av att fängelsesystemet håller på att krackelera). På liknande sätt så är det bästa sättet för ex. en diabetiker eller annan med närliggande metabola problem inte att "kontrollera" glykos/insulin utan att istället minimera behovet av denna kontroll. Detta görs relativt enkelt just genom att följa en LCHF-kosthållning. Ok, bara några spontana förslag. Lycka till! Jättebra tankar och förslag. Men tyvärr är det ytterst svårt att ändra detta tankesätt. Även hos mina studiekamrater är det svårt.. Många av dem är faktiskt inne på rätt spår, sedan finns det dem som inte alls tror på lågkolhydratkost... Däremot är det nog lättare för dem att lära om sig om man jämför med de gamla sköterskorna som jobbat länge.. Tyvärr måste nog den generationen gå i pension för att vi ska kunna se en klar förbättring på svenskarnas hälsa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Jag vet inte så mycket om standardprocedurer för blodtrycksprover, men borde man inte mäta blodtrycket som det är under större delen av dagen? Att meditera för att få ner blodtrycket representerar väl inte hur ditt blodtryck är under majoriteten av din vakna tid? Eller är jag ute och cyklar? Det är riktigt, man an låna en blodtrycksmätare som man bär 24 h och som mäter trycket typ ar tjugonde minut, dock varje timme på natten. Då får man en god bild av blodtryck o puls vid olika aktiviteter, som man noterar i en logg. Det var efte en sådan jag kunde sluta med blodtrycksmedicin i november efter minus 12 kg.Anledningen att man vill mätablodtryck vid vila är att värdena ska vara jämförbara. Men många drabbas av vitrockseffekten, dvs man blir orolig av vårdmiljö och får högre tryck o puls av det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mojen Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Hej på er! Jag måste få ut mig lite ilska. Jag läser till sjuksköterska och har varit mycket ute på praktik på vårdcentral. Jag har fått gå bredvid en diabetessköterska en del och hon är helt emot LCHF. Det kom in en patient som åt LHCF och sköterskan var så irriterad på henne. "Kroppen behöver kolhydrater". Hon talade mycket illa om både kvinnan och LCHF efter att patienten gått. Jag frågade: "Men det är väl bra att äta lite kolhydrater när man har diabetes?". Hon svarade att: "Vår kost ska bestå av 60% kolhydrater..., Som diabetiker måste man bara välja rätt kolhydrater..." Jag vågade inte konfrontera eftersom hon att att inte ens socialstyrelsen godkänt LHCF.. Jag har läst "Matrevolutionen" men vågade ändå inte säga emot. Det var som om hon redan bestämt sig om vad hon skulle tycka. Hur ska man göra för att få läkare, sjuksköterskor och dietister att inte vara så emot LHCF? Varför vill de inte förstå? Jag tror att det bästa man gör är att börja prata om kemin i cellerna då blir de så skeptiska ställda mot väggen. Det som oftast händer är att de inte har några svar på varför de tror som de gör. Tro ska man göra i kyrkan.....tro hjäper varken mot diabetes eller högt blodtryck!! Använd dina kunskaper i kroppskemi och visa vem som är mest påläst och uppdaterad!!! Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts