Jump to content

Diabetessköterska på VC talade illa om LCHF

ellen_tigris

Recommended Posts

Utveckla gärna varför vårdcenteraler inte kan mäta rätt ? Dvs. varför skulle jag få ett bättre resultat med en billig kinesisk handledsmätare ? Bra mätare är inte billiga och min känsla är att ett proffs mäter alltid bättre än en lekman.

Är inte alls säker på att det nödvändigtvis är proffs som arbetar på en vårdcentral - det finns anvisningar om hur blodtrycket skall mätas men dessa följs inte alls vilket får till följd att mängder med människor äter blodtrycksmedicin i onödan!

http://www.vardhandboken.se/texter/blodtrycksmatning/oversikt/

Ordinera gärna kontraproduktiva piller av symptomlindrande sort som förhindrar att den egentliga orsaken till högt blodtryck åtgärdas,,,

Lägg därtill gärna till lite statiner och rekommendera massor med frukt & grönt, fullkornsbröd och naturligtvis Beccel! Proffs - inte i mina ögon,,,,

En billig handledsmätare är värdelös annat som leksak - i alla fall de jag provat som verkar kunna ge vilket resultat som helst,,,,

En bra, godkänd mätare kostar runt 1000:- kr på nätet och ett par hundra till på apotek, vem som helst kan lära sig att använda dessa,,,

Det är riktigt, man an låna en blodtrycksmätare som man bär 24 h och som mäter trycket typ ar tjugonde minut, dock varje timme på natten. Då får man en god bild av blodtryck o puls vid olika aktiviteter, som man noterar i en logg. Det var efte en sådan jag kunde sluta med blodtrycksmedicin i november efter minus 12 kg.

Anledningen att man vill mätablodtryck vid vila är att värdena ska vara jämförbara. Men många drabbas av vitrockseffekten, dvs man blir orolig av vårdmiljö och får högre tryck o puls av det.

Jag har sett uppgifter om sänkningar om 5 - 15 mmHg för varje 10 kg minskning i vikt.

Det finns säkert en stor komponent som kommer från motion, 30 minuters promenad dagligen påstås kunna sänka långtidsblodsockret i storleksordningen 10% - detta innebär rimligtvis mindre insulin, bättre upptag av magnesium och annat,,,,

Det är svårt att hitta siffror "mellan tummen och pekfingret" på vad olika åtgärder har för någon nytta för en "normal" person. Men de som står ovan gäller bra för mig,,,,

Tror i alla fall att inga mediciner kan slå livstilsförändringar i form av kost och motion - speciellt vikten verkar vara mest betydelsefull - men att då knapra piller som medför viktökning är ju inte så smart?

Å andra sidan har jag bekanta, vältränade i god kondition och ingen övervikt som har blodtryck i formatet 210/120 - där hjälper vare sig motion eller viktminskning - undrar hur stort blodtryck man kan få av att vara stressad eller lite nervöst lagd, överaktiv?

Det gäller främst de personer som söker vård just för att kolla sitt blodtryck. Eller patienter som löper högre risk att få högt blodtryck, ex diabetespatienter. På yngre personer tar man ofta bara ett snabbt tryck, t.ex. om man är hos barnmorskan och ska få preventivmedel.. Om de trycket då visar högt så utreder man säkerligen det djupare och får då ta tryck i lugn och ro.

Så borde det gå till men gör det ofta inte - finns kanske olika kulturer på olika vårdcentraler men många jag pratat med anser att det slarvas en hel del - särkilt efter att de provat sig fram med en egen mätare och sett vad lite som behövs för att få ett högt tryck,,,,,,