Empinane Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Tycker detta med omställningsbesvär är intressant. LCHF-motståndarna använder ju gärna argumentet. Att man får omställningsbesvär när man börjar med LCHF. detta förutsätter. Till en början en sak, att man äter tvärtom innan. Det jag tänkte ta upp är, att man får omställningsbesvär om man börjar med HCLF med. Så fort jag fuskar så mår jag så himla dåligt! Det går inte beskriva, det är tusen gånger värre än när jag började med LCHF första gången. Igår åt jag typ max tio jordnötter med sånt där chiliskal på, och jag började känna av det direkt i huvudet, magen och hela kroppen. Ångrade verkligen att jag ätit dom då kroppen reagerar så starkt på kolhydrater nu. Någon som upplever samma besvär när ni äter lite kolhydrater? Skulle vara kul att belysa detta ämne lite mer. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Det du kände av kan vara vetet, de använder det gärna till att täcka t.ex. nötter. Jag har själv gått på den niten. *burr* Jag har inte provat att äta "som vanligt" sen jag började men provade en grej för ett par veckor sen. Drack min vanliga kaffekopp med grädde till frukost och så drack jag en smoothie vid 10-tiden eftersom jag hade ett zumbapass inplanerat klockan 12. Det gör jag inte om i brådrasket. Lite feltajmning och voila!: jag hade ett blodsocker som störtdök precis lagom till att musiken började dunka. Hujedamig. Nä, tacka vet jag fettdrift. Då kan jag jag köra stenhårt på nästan fastnade mage. Annars spelar det mest roll för mig varifrån kolhydraterna kommer. Frukt, bär och rotfrukter går finemang. Spannmål och socker är rena döden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Personligen har jag inte de besvären men Ann Fernholm beskriver på sin blog "Ett sötare blod" hur magens bakterier troligen anpassas efter den kost vi äter. Äter vi lågkolhydrat behöver tarmarna och dess bakterier inte arbeta med socker och annan stärkelse. De lägger då kraften på att ta hand det de får istället http://ettsotareblod.se/fraga-hur-paverkar-lchf-egentligen-kroppen-i-langden/ . Den som har svårt för kolhydrater men väljer att äta det ändå, bör trappa upp, försiktigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penny Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Om jag faller för frestelsen att äta socker och mjöl t.ex.en liten bit födelsedagstårta, så får jag hjärtklappning. Jag kan ligga vaken en hel natt helt klarvaken och känna mig jättestressad. Jag får också lätt ångest och tycker inte det finns mycket att leva för. Ändå glömmer jag detta och faller då och då för offer för sockermonstret! Jag blir så arg på mig själv!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Tycker detta med omställningsbesvär är intressant. LCHF-motståndarna använder ju gärna argumentet. Att man får omställningsbesvär när man börjar med LCHF. detta förutsätter. Till en början en sak, att man äter tvärtom innan. Det jag tänkte ta upp är, att man får omställningsbesvär om man börjar med HCLF med. Så fort jag fuskar så mår jag så himla dåligt! Det går inte beskriva, det är tusen gånger värre än när jag började med LCHF första gången. Igår åt jag typ max tio jordnötter med sånt där chiliskal på, och jag började känna av det direkt i huvudet, magen och hela kroppen. Ångrade verkligen att jag ätit dom då kroppen reagerar så starkt på kolhydrater nu. Någon som upplever samma besvär när ni äter lite kolhydrater? Skulle vara kul att belysa detta ämne lite mer. En orsak till att jag inte provar LCHF är just att jag inte vill vara så begränsad när det gäller kosten. Oavsett om man mår dåligt när man börjar med LCHF eller när man gör minsta avsteg från LCHF så innebär det en begränsning. Genom att äta en hälsosam blandkost så kan jag äta lite av varje utan att drabbas av omställningsbesvär åt något håll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 För mig är socker ganska okej men mjöl riktigt illa. Socker, typ i mörk choklad kan ge lite besvär som matthet men inte mer. Jag klarar dock inte en hel chokladkaka i ett svep vilket torde ligga på ca 35g kolh. för då kommer illamåendet. Jag var bortrest en vecka nu under sensommaren och åt bröd och trots att jag försökt förbereda kroppen med nån Finncrisp varje kväll nån vecka innan utan besvär gav en enda limpskiva direkt magknip. För att inte tala om paneringen på en Wienerschnitzel (och i Österrike ville jag prova det men köttet var så tunt och paneringen så tjock att jag inte ens märkte att det var kött)... Jag tycker absolut att det är påtagligt och naturligt att en återgång till en kolhydratrik diet ger omställningsbesvär när man är van vid fettdrift. I skrivandes stund äter jag lite druvor från rankan utanför altanfönstret och frukt klarar jag rätt mycket utan besvär utöver sötsuget som kommer. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 En orsak till att jag inte provar LCHF är just att jag inte vill vara så begränsad när det gäller kosten. Oavsett om man mår dåligt när man börjar med LCHF eller när man gör minsta avsteg från LCHF så innebär det en begränsning. Genom att äta en hälsosam blandkost så kan jag äta lite av varje utan att drabbas av omställningsbesvär åt något håll. Nej, det innebär inte begränsning för alla! Jag kan göra avsteg utan att jag får Empinanes symptom, gäller såväl, bröd, socker och pasta. Men är ointresserad av avsteg och upplever ingen begränsning i detta.. Däremot kan jag äta fett i maten utan att behöva tänka på kombon kolhydrat/fett, en stor frihet. Om socker smakar äckligt upplevs som en begränsning kan jag leva med det . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Jag vet inte om jag har omställningsbesvär överhuvudtaget, jag mådde så pyton av alla kolhydrater, stärkelse och socker redan innan LCHF, så dom gånger jag dristar mig till att äta något som jag inte bör, så har jag samma eländiga mående som innan LCHF. För min del så bli det en chock varje gång (inte så ofta jag utsätter mig), och jag funderar på hur jag överlevde magsmärtorna tidigare, men allt är väl en vana... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 För mig är socker ganska okej men mjöl riktigt illa. Socker, typ i mörk choklad kan ge lite besvär som matthet men inte mer. Jag klarar dock inte en hel chokladkaka i ett svep vilket torde ligga på ca 35g kolh. för då kommer illamåendet. Jag var bortrest en vecka nu under sensommaren och åt bröd och trots att jag försökt förbereda kroppen med nån Finncrisp varje kväll nån vecka innan utan besvär gav en enda limpskiva direkt magknip. För att inte tala om paneringen på en Wienerschnitzel (och i Österrike ville jag prova det men köttet var så tunt och paneringen så tjock att jag inte ens märkte att det var kött)... Jag tycker absolut att det är påtagligt och naturligt att en återgång till en kolhydratrik diet ger omställningsbesvär när man är van vid fettdrift. I skrivandes stund äter jag lite druvor från rankan utanför altanfönstret och frukt klarar jag rätt mycket utan besvär utöver sötsuget som kommer. Jag säger samma sak. För mig har LCHF inneburit en betydligt ökad frihet. Förr åt jag spannmål och var alltid sugen, hade konstant pinsamma mängder gas, ofta matsmältningsproblem och fick undvika alkohol, nötkött, starka kryddor och vid stress kapsejsade magen helt. Dessutom fick jag begränsa min motion till saker som inte påfrestade knäna så mycket för dem hade jag ont i. Jag hade ingen aning om att det var vetet/spannmålen som var boven. Det är ett billigt "pris" att betala att vara "begränsad" i mitt ätande. Visst, mitt matsmältningssystem har ned-reglerat förmågan att ta hand om spannmålen så jag blir sjukare nu än innan men tja. Hellre helfrisk utom vid de extremt få tillfällena jag låter mig frestas och dummar mig än må lite halvtjyvens hela tiden som jag gjorde innan. Nu kan jag dricka alkohol (vilket ju är kul i begränsade mängder ett par gånger om året) och äta vad sjutton jag vill. Jag har en mage som en get numera, haha. Och stress, pff. Jag är lugn som en filbunke hela tiden. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Nej, det innebär inte begränsning för alla! Jag kan göra avsteg utan att jag får Empinanes symptom, gäller såväl, bröd, socker och pasta. Men är ointresserad av avsteg och upplever ingen begränsning i detta.. Däremot kan jag äta fett i maten utan att behöva tänka på kombon kolhydrat/fett, en stor frihet. Om socker smakar äckligt upplevs som en begränsning kan jag leva med det . Jag vill kunna äta en skål plommon eller jordgubbar utan att må dåligt av det. Nu har vi massor av äpplen och vi har fått en massa svarta vinbär. Jag vill kunna äta brytärter och bönor. Nu skall vi äta en blandning av rivna morötter och rivna äpplen till gravad lax. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Jag äter lite vad som helst när jag känner för det, men med betoning på liiite. De hemska blodsockerfallen när jag som Draculas kusin försökte strypa min man eller sparka ut mina barn är gudskelov borta. Jag har sällan behov av frukt och godisråtta som jag var (är) innebär att jag vet att det är no no oavsett vad jag äter för mat. Min stora svaghet är bröd... Jag bara längtar SÅ ibland efter rågsmaken på en nybakt limpa, och när jag trillar dit vet jag att jag mår som jag förtjänar... En baksmälla, med betoning på bak :-P. Det är sällan eftersom det turligt nog inte går att köpa bara liiite bröd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Jag vill kunna äta en skål plommon eller jordgubbar utan att må dåligt av det. Nu har vi massor av äpplen och vi har fått en massa svarta vinbär. Jag vill kunna äta brytärter och bönor. Nu skall vi äta en blandning av rivna morötter och rivna äpplen till gravad lax. Det är ju alldeles utmärkt . Är övertygad om den som tål att äta liberal LCHF kan äta det du äter. Jag är till vardags ganska strikt men har ätit körsbär i sommar. Fått plommon av grannen köpt vid något tillfälle. Ätit massor med Jordgubbar med vispgrädde hela sommaren, vi äter Cole Slow med vitkål, morot och äpple, mums. Jag har dessutom gått ner i vikt på min kosthållning . Jo, jag tog ett äpple vid ett par tillfällen, åt bröd på semestern, lite till soppa på restaurang och pasta ett par gånger. Kan både ha och mista bröd och pasta, så det får vara, men inga kroppsliga reaktioner. Alltså verkar min begränsning inte större än din, tror nog att vi är några stycken som kan äta LCHF och ändå göra avsteg. Det var din generalisering jag vände mig emot, att inte äta LCHF för att begränsa sig. Som Syster skriver har många har nog mått pyton innan och så finns det de som får omvända omställningsbesvär. Det finns ju liksom ingen lag om vad man får stoppa in mun vid LCHF eller inte . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Om jag äter en rejäl måltid med mycket fett kan jag kosta på mig något sötare till efterrätt, tex ett äpple eller bär. Jag äter regelbundet potatis under säsong. Men om jag äter bröd så straffar det sig. Liksom frukt på fastande mage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Det är ju alldeles utmärkt . Är övertygad om den som tål att äta liberal LCHF kan äta det du äter. Jag är till vardags ganska strikt men har ätit körsbär i sommar. Fått plommon av grannen köpt vid något tillfälle. Ätit massor med Jordgubbar med vispgrädde hela sommaren, vi äter Cole Slow med vitkål, morot och äpple, mums. Jag har dessutom gått ner i vikt på min kosthållning . Jo, jag tog ett äpple vid ett par tillfällen, åt bröd på semestern, lite till soppa på restaurang och pasta ett par gånger. Kan både ha och mista bröd och pasta, så det får vara, men inga kroppsliga reaktioner. Alltså verkar min begränsning inte större än din, tror nog att vi är några stycken som kan äta LCHF och ändå göra avsteg. Det var din generalisering jag vände mig emot, att inte äta LCHF för att begränsa sig. Som Syster skriver har många har nog mått pyton innan och så finns det de som får omvända omställningsbesvär. Det finns ju liksom ingen lag om vad man får stoppa in mun vid LCHF eller inte . Jag förstod att det nog skulle komma sådana invändningar eftersom LCHF inte längre är något enhetligt begrepp. Det blir ju svårt att diskutera LCHF som ett begrepp när det är så olika vad folk äter och ändå kallar det LCHF. Den gränsen jag inte vill gå över är när man i princip byter ut kolhydraterna mot fett som energikälla. Den gräns man har passerat när man måste äta kolhydrater i 3 dagar för att klara ett glukostoleranstest. Jag vill alltså inte börja äta så stor andel fett att jag tål kolhydrater sämre än jag gör nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Jag fixar socker utan problem. Frukt, grönsaker med mer kolhydrater i, potatis, honung, mörk choklad, allt sånt går bra. Spannmål går inte, och tydligen inte mandelmjöl heller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Om jag äter en rejäl måltid med mycket fett kan jag kosta på mig något sötare till efterrätt, tex ett äpple eller bär. Jag äter regelbundet potatis under säsong. Men om jag äter bröd så straffar det sig. Liksom frukt på fastande mage. Känner du dig aldrig trött om du äter något sött efter en måltid med rejält med fett? Det beror väl i och för sig på hur mycket man väger också hur känslig man är. Jag väger bara 55 kg och då blir det väldigt lätt för mycket energi. Har t ex gjort bort mig 2 gånger den senaste tiden och ätit pesto till lunchen utan att äta en mindre mängd quinoa. Pesto innehåller ju mycket fett och därmed mycket kcal utan fylla upp magen. Jag blir tvärmätt 2 timmar efter maten men det är ju så dags då. Sedan är jag törstig i många timmar efteråt vilket jag aldrig är om jag tar enbart quinoa och grönsaker till kycklingfilén. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Jag förstod att det nog skulle komma sådana invändningar eftersom LCHF inte längre är något enhetligt begrepp. Det blir ju svårt att diskutera LCHF som ett begrepp när det är så olika vad folk äter och ändå kallar det LCHF. Den gränsen jag inte vill gå över är när man i princip byter ut kolhydraterna mot fett som energikälla. Den gräns man har passerat när man måste äta kolhydrater i 3 dagar för att klara ett glukostoleranstest. Jag vill alltså inte börja äta så stor andel fett att jag tål kolhydrater sämre än jag gör nu. Vilka invändningar från min sida? Svep inte i dina kommentarer, jag äter LCHF men gav exempel på vad jag klarar. Du vet inte hur ofta jag ätit något av detta. Var mer specifik är du snäll om du har invändningar mot det jag skriver eller ställ frågor. Dessutom är en viktig del av diskussionen att man inte kan ge ett kostråd åt alla eftersom vi metalboliserar olika och tål olika. Läser du Docs inlägg i bloggen? Där har han förslag definitioner från strikt till liberal LCHF. Vi lever i en verklighet med många fasetter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Jag vill äta ölkorv och äter det också när jag behagar. Numera äter jag det jag vill och inte det andra tycker man bör äta. Alltså, en obeskrivlig frihet för mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Vilka invändningar från min sida? Svep inte i dina kommentarer, jag äter LCHF men gav exempel på vad jag klarar. Du vet inte hur ofta jag ätit något av detta. Var mer specifik är du snäll om du har invändningar mot det jag skriver eller ställ frågor. Dessutom är en viktig del av diskussionen att man inte kan ge ett kostråd åt alla eftersom vi metalboliserar olika och tål olika. Läser du Docs inlägg i bloggen? Där har han förslag definitioner från strikt till liberal LCHF. Vi lever i verklig med många fasetter. Jag tyckte jag var tydlig från början men jag misslyckades tydligen med det. Nu vet jag inte vad jag skall skriva och nu skall jag sova. Det var ju omställningsbesvär mellan olika kost det handlade om. Ähh, jag ger upp. God natt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 En orsak till att jag inte provar LCHF är just att jag inte vill vara så begränsad när det gäller kosten. Oavsett om man mår dåligt när man börjar med LCHF eller när man gör minsta avsteg från LCHF så innebär det en begränsning. Genom att äta en hälsosam blandkost så kan jag äta lite av varje utan att drabbas av omställningsbesvär åt något håll. Det är märkligt att man kan tycka att LCHF är begränsande? Jag tycker jag har en myriad av livsmedel att välja bland Att äta samma smörgås varje frukost eller varva ris och potatis hela livet igenom är däremot sann begränsning Stärkelsen tar stor plats på tallriken som kan användas till mycket mer spännande variation Om att äta "hälsosam blandkost" innefattar spannmål raffinerat socker och monsterfetter (margariner) äter jag hellre ensidigt men naturligt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Empinane, jag kan också må dåligt när jag gör större avsteg från lchf, och då får jag uppleva det som styrde mitt liv innan jag började med lchf: migrän och magbesvär. Det var rejält begränsande, kan jag säga. Många dagar var helt bortkastade. De där jordnötterna med chiliskal är nog riktiga värstingar, min son som inte tål gluten fick såna nötter av sin farmor i somras och blev jättedålig. Kolla innehållsförteckningen: Ingredienser: Jordnötter, vegetabilisk olja (delvis härdad), stärkelse (majs, vete), socker, maltodextrin (majs), kryddor (innehåller senap), soja protein, modifierad stärkelse (E 1404), bakpulver: (E 339 ,E 500, E170), skorpsmulor (vete), mjölksocker, förtjockningsmedel (E 504), smakförstärkare (E 621). Kan innehålla spår av andra nötter. Allergiinformation Innehåller: Gluten, Jordnöt, Mjölk*, Nöt, Senap, Soja Mums, det är nyttigt med nötter... eller... Jag tror inte det var själva kolhydraterna som ställde till det för dig, de där nötterna är ju täckta med 100% sk*t. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mamma mu Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Jag äter jordgubbar, rotfrukter och kokt potatis emellanåt och mår bra av det. Är aldrig sugen på godis, läsk, bröd och pasta. Däremot har jag alltid varit lite svag för chips och när grabben i helgen åt härligt kryddade nachochips så var jag tvungen att hänga på. Åt ganska många faktist. Och det gick inte...... Mitt i natten var jag tvungen och gå upp och kräkas, mådde så infernaliskt illa. Och kräkas nachochips är ingen hit Det lär dröja innan jag gör det avsteget igen. Annars tycker jag faktiskt att jag äter mer omväxlande kost på LCHF än jag gjorde tidigare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Det är märkligt att man kan tycka att LCHF är begränsande? Jag tycker jag har en myriad av livsmedel att välja bland Att äta samma smörgås varje frukost eller varva ris och potatis hela livet igenom är däremot sann begränsning Stärkelsen tar stor plats på tallriken som kan användas till mycket mer spännande variation Om att äta "hälsosam blandkost" innefattar spannmål raffinerat socker och monsterfetter (margariner) äter jag hellre ensidigt men naturligt Det är ju inte begränsande om man äter den typ av LCHF som innebär att man kan äta frukt, bär, rotsaker och baljväxter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penny Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Livet utan socker och mjöl är verkligen inte begränsande för mig, tvärtom! Nu mår min mage bra och jag behöver inte hålla koll på närmsta toalett finns hela tiden. DET är begränsande om något! Det är inte heller begränsande att slippa stelheten i kroppen på morgonen, - och tänkt att slippa räkna kalorier! - och kunna äta smör och ägg - och slippa äckliga gummiostar typ Västan - och slippa alla andra äckliga lättprodukter 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 När jag läser den här tråden så får jag intrycket att syftet med många inlägg är argument mot det jag först skrev. Problemet är att jag inte ser kopplingen till det jag har skrivit. Det har hänt i andra trådar också och frågan är om det är jag som inte klarar att uttrycka mig tillräckligt tydligt. Min strävan är alltid att vara tydlig och om detta händer därför att jag inte förmår att vara det så skulle jag ju gärna vilja veta hur jag kan bli bättre på det. Det är ju också rätt meningslöst för er som argumenterar emot något som jag har skrivit om jag inte alls förstår kopplingen till det jag skrev. Kommunikation är inte lätt men jag tycker det är intressant och jag försöker hela tiden bli bättre på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 När jag läser den här tråden så får jag intrycket att syftet med många inlägg är argument mot det jag först skrev. Problemet är att jag inte ser kopplingen till det jag har skrivit. Det har hänt i andra trådar också och frågan är om det är jag som inte klarar att uttrycka mig tillräckligt tydligt. Min strävan är alltid att vara tydlig och om detta händer därför att jag inte förmår att vara det så skulle jag ju gärna vilja veta hur jag kan bli bättre på det. Det är ju också rätt meningslöst för er som argumenterar emot något som jag har skrivit om jag inte alls förstår kopplingen till det jag skrev. Kommunikation är inte lätt men jag tycker det är intressant och jag försöker hela tiden bli bättre på det. Det känns som du antar att alla LCHF'are äter på ett visst sätt, att ingen LCHF'are klarar att äta potatis eller frukt utan att få omställningsbesvär bara för att det finns några LCHF'are som upplever det så. Det är inte sant. Vissa äter mer strikt, andra mer liberalt, efter vad dom känner att dom trivs bäst med. Men alla äter en lågkolhydratskost. Man måste helt enkelt prova själv vad man tål, det är inget man kan teoretisera kring utan praktisk erfarenhet. Många upptäcker att dom är känsliga mot viss mat utan att tidigare vetat om det (mjöl tex) och får kraftiga reaktioner vilket kanske inte har med mängden kolhydrater att göra utan andra saker, andra klarar inte av livsmedel med högt kolhydratintag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Det känns som du antar att alla LCHF'are äter på ett visst sätt, att ingen LCHF'are klarar att äta potatis eller frukt utan att få omställningsbesvär bara för att det finns några LCHF'are som upplever det så. Det är inte sant. Vissa äter mer strikt, andra mer liberalt, efter vad dom känner att dom trivs bäst med. Men alla äter en lågkolhydratskost. Man måste helt enkelt prova själv vad man tål, det är inget man kan teoretisera kring utan praktisk erfarenhet. Många upptäcker att dom är känsliga mot viss mat utan att tidigare vetat om det (mjöl tex) och får kraftiga reaktioner vilket kanske inte har med mängden kolhydrater att göra utan andra saker, andra klarar inte av livsmedel med högt kolhydratintag. Vad är det som jag har skrivit som du har tolkat så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Det känns som du antar att alla LCHF'are äter på ett visst sätt, att ingen LCHF'are klarar att äta potatis eller frukt utan att få omställningsbesvär bara för att det finns några LCHF'are som upplever det så. Det är inte sant. Vissa äter mer strikt, andra mer liberalt, efter vad dom känner att dom trivs bäst med. Men alla äter en lågkolhydratskost. Man måste helt enkelt prova själv vad man tål, det är inget man kan teoretisera kring utan praktisk erfarenhet. Många upptäcker att dom är känsliga mot viss mat utan att tidigare vetat om det (mjöl tex) och får kraftiga reaktioner vilket kanske inte har med mängden kolhydrater att göra utan andra saker, andra klarar inte av livsmedel med högt kolhydratintag. Vad är det som jag har skrivit som du har tolkat så? Vet inte om jag kan hjälpa till men här kommer ett exempel ur ditt svar nr 5 MKJ: "Oavsett om man mår dåligt när man börjar med LCHF eller när man gör minsta avsteg från LCHF så innebär det en begränsning. Genom att äta en hälsosam blandkost så kan jag äta lite av varje utan att drabbas av omställningsbesvär åt något håll." Detta är generalisering kring LCHF som inte är sann och som jag tror Johanna07 syftar på i sitt svar. Här är citat ur ditt inlägg nr 14 "Jag förstod att det nog skulle komma sådana invändningar eftersom LCHF inte längre är något enhetligt begrepp. Det blir ju svårt att diskutera LCHF som ett begrepp när det är så olika vad folk äter och ändå kallar det LCHF." Här är ytterligare ett missgrepp och för mig en oschyst debatteknik. Du ifrågasätter min trovärdighet och ärlighet i svepande formuleringar, anspelar på att jag inte äter LCHF eftersom det var ett direkt svar på mitt inlägg där jag visar att jag kan äta samma mat som du men att jag inte får omställningsbesvär. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Jag tror man måste skilja på omställningsbesvär och reaktioner på mat man inte tål. Skulle vi få omställningsbesvär av lite frukt eller potatis skulle ju ingen idrottare som äter LCHF kolhydratsladda? Många verkar ju inte klara av spannmål och det kan vara mer det man reagerar på än kolhydratsmängden. Nötter är ju "reagent" mat i allmänhet oavsett om man äter LCHF eller inte (jordnötter är dessutom en baljväxt?). Sen är vi ju olika, många som äter LCHF har metabolt syndrom och är kanske extra känsliga mot mat som kan höja blodsockret. En metabolt frisk människa har troligtvis inte samma reaktion. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Jag tror man måste skilja på omställningsbesvär och reaktioner på mat man inte tål. Skulle vi få omställningsbesvär av lite frukt eller potatis skulle ju ingen idrottare som äter LCHF kolhydratsladda? Många verkar ju inte klara av spannmål och det kan vara mer det man reagerar på än kolhydratsmängden. Nötter är ju "reagent" mat i allmänhet oavsett om man äter LCHF eller inte (jordnötter är dessutom en baljväxt?). Sen är vi ju olika, många som äter LCHF har metabolt syndrom och är kanske extra känsliga mot mat som kan höja blodsockret. En metabolt frisk människa har troligtvis inte samma reaktion. Jag har inte kvar några "gilla" idag, men en mycket klok reflektion som borde kunna återföra oss till trådskaparens frågeställning Omställningsbesvär åt andra hållet, hur ser det ut för oss som diskuterar och lär här inne 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Vet inte om jag kan hjälpa till men här kommer ett exempel ur ditt svar nr 5 MKJ: "Oavsett om man mår dåligt när man börjar med LCHF eller när man gör minsta avsteg från LCHF så innebär det en begränsning. Genom att äta en hälsosam blandkost så kan jag äta lite av varje utan att drabbas av omställningsbesvär åt något håll." Detta är generalisering kring LCHF som inte är sann och som jag tror Johanna07 syftar på i sitt svar. Dom som kan äta vad dom vill utan att få omställningsbesvär får ju ingen begränsning. Här är citat ur ditt inlägg nr 14 "Jag förstod att det nog skulle komma sådana invändningar eftersom LCHF inte längre är något enhetligt begrepp. Det blir ju svårt att diskutera LCHF som ett begrepp när det är så olika vad folk äter och ändå kallar det LCHF." Här är ytterligare ett missgrepp och för mig en oschyst debatteknik. Du ifrågasätter min trovärdighet och ärlighet i svepande formuleringar, anspelar på att jag inte äter LCHF eftersom det var ett direkt svar på mitt inlägg där jag visar att jag kan äta samma mat som du men att jag inte får omställningsbesvär. Om en kost där man måste räkna kolhydrater och till och med hamna i ketos kallas för samma sak som en kost där man kan äta lite vad som helst utan problem då blir det ju svårt att föra en diskussion där man bara kallar kosten för LCHF. Det har ju ingenting med din ärlighet att göra över huvud taget. Jag försökte förtydliga och skrev att jag vill inte äta en kost som gör att jag tål kolhydrater sämre än nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Vet inte om jag kan hjälpa till men här kommer ett exempel ur ditt svar nr 5 MKJ: "Oavsett om man mår dåligt när man börjar med LCHF eller när man gör minsta avsteg från LCHF så innebär det en begränsning. Genom att äta en hälsosam blandkost så kan jag äta lite av varje utan att drabbas av omställningsbesvär åt något håll." Detta är generalisering kring LCHF som inte är sann och som jag tror Johanna07 syftar på i sitt svar. Dom som kan äta vad dom vill utan att få omställningsbesvär får ju ingen begränsning. Här är citat ur ditt inlägg nr 14 "Jag förstod att det nog skulle komma sådana invändningar eftersom LCHF inte längre är något enhetligt begrepp. Det blir ju svårt att diskutera LCHF som ett begrepp när det är så olika vad folk äter och ändå kallar det LCHF." Här är ytterligare ett missgrepp och för mig en oschyst debatteknik. Du ifrågasätter min trovärdighet och ärlighet i svepande formuleringar, anspelar på att jag inte äter LCHF eftersom det var ett direkt svar på mitt inlägg där jag visar att jag kan äta samma mat som du men att jag inte får omställningsbesvär. Om en kost där man måste räkna kolhydrater och till och med hamna i ketos kallas för samma sak som en kost där man kan äta lite vad som helst utan problem då blir det ju svårt att föra en diskussion där man bara kallar kosten för LCHF. Det har ju ingenting med din ärlighet att göra över huvud taget. Jag försökte förtydliga och skrev att jag vill inte äta en kost som gör att jag tål kolhydrater sämre än nu. Ingen har ifrågasatt ditt kostval i den här tråden. Men nu är du där igen, för 3:e gången jag äter LCHF och ser till att jag är i ketos! Jag vill och äter LCHF för att vara i ketos och har inga omställningsbesvär. Du får helt enkelt acceptera att några av oss har snälla kroppar som kan vara Ketos och dessutom kan välja avsteg med kolhydrat utan att omställningsbesvären infinner sig! Du måste också förstå att avstegen med pasta och bröd som beskrevs ovan, är sällsynta men det är skönt att veta att jag inte blir sjuk när omvärlden inte alltid är LCHF vänlig. Grönsaker är en daglig del av kosten. Nu när jag är tillbaka i min gamla storlek där jag mår bra, kommer jag att liberalisera lite med frukt med ojämna mellanrum. Men du har väl läst på och vet att vi alla tål kolhydrater olika och därmed kan jag tänka mig att också ketosen infinner sig vid olika nivåer? För att diskussionerna skall bli meningsfulla här det viktigt att förstå detta med individualitet och acceptera att det finns inte ett kostråd till alla. Och nej man kan inte äta hur mycket kolhydrat som helst och kalla det LCHF! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Ingen har ifrågasatt ditt kostval i den här tråden. Men nu är du där igen, för 3:e gången jag äter LCHF och ser till att jag är i ketos! Jag vill och äter LCHF för att vara i ketos och har inga omställningsbesvär. Du får helt enkelt acceptera att några av oss har snälla kroppar som kan vara Ketos och dessutom kan välja avsteg med kolhydrat utan att omställningsbesvären infinner sig! Du måste också förstå att avstegen med pasta och bröd som beskrevs ovan, är sällsynta men det är skönt att veta att jag inte blir sjuk när omvärlden inte alltid är LCHF vänlig. Grönsaker är en daglig del av kosten. Nu när jag är tillbaka i min gamla storlek där jag mår bra, kommer jag att liberalisera lite med frukt med ojämna mellanrum. Men du har väl läst på och vet att vi alla tål kolhydrater olika och därmed kan jag tänka mig att också ketosen infinner sig vid olika nivåer? För att diskussionerna skall bli meningsfulla här det viktigt att förstå detta med individualitet och acceptera att det finns inte ett kostråd till alla. Och nej man kan inte äta hur mycket kolhydrat som helst och kalla det LCHF! Vi har visst väldigt svårt att förstå varandra. Varför skrivs det så mycket i trådarna om hur mycket kolhydrater det är även i kolhydratfattiga livsmedel om det inte har någon betydelse? Varför i hela friden tror du att jag inte skulle "acceptera" att du tål det ena och det andra? Vad har det med diskussionen att göra över huvud taget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Vi kan ta ett exempel. Idag åt jag kyckling med råris och broccoli till lunch. Hade jag kunnat göra det om jag åt LCHF enligt dig? Jag har ätit en hel del frukt och bär plus smörgås både på förmiddagen och eftermiddagen. Hade jag kunnat göra det om jag åt LCHF enligt dig? Kan jag äta 2 äpplen, en halv liter plommon och 3 dl björnbär samma dag om jag åt LCHF enligt dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Vi kan ta ett exempel. Idag åt jag kyckling med råris och broccoli till lunch. Hade jag kunnat göra det om jag åt LCHF enligt dig? Jag har ätit en hel del frukt och bär plus smörgås både på förmiddagen och eftermiddagen. Hade jag kunnat göra det om jag åt LCHF enligt dig? Kan jag äta 2 äpplen, en halv liter plommon och 3 dl björnbär samma dag om jag åt LCHF enligt dig? Du efterfrågade feedback på din kommunikation, du fick det men väljer att inte ta till dig något alls! Min uppgift är inte att vara LCHF-Domare och det är dessutom inte vad tråden handlar om, så jag släpper diskussionen här! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Du efterfrågade feedback på din kommunikation, du fick det men väljer att inte ta till dig något alls! Min uppgift är inte att vara LCHF-Domare och det är dessutom inte vad tråden handlar om, så jag släpper diskussionen här! Ja tråden handlar ju om omställningsbesvär men dom vill ju inte du diskutera eftersom dom inte drabbar just dig. Jag tyckte det var ett intressant ämne men jag hade inte väntat mig att bli anklagad för allt möjligt bara för att just du inte får några omställningsbesvär åt något håll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Vi kan ta ett exempel. Idag åt jag kyckling med råris och broccoli till lunch. Hade jag kunnat göra det om jag åt LCHF enligt dig? Jag har ätit en hel del frukt och bär plus smörgås både på förmiddagen och eftermiddagen. Hade jag kunnat göra det om jag åt LCHF enligt dig? Kan jag äta 2 äpplen, en halv liter plommon och 3 dl björnbär samma dag om jag åt LCHF enligt dig? Troligen hade du kunnat göra det ! Många av oss som äter striktare LCHF vill dock varken stoppa råris, frukt eller smörgåsar i oss p.g.a de gifter som de innehåller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Jag tror man måste skilja på omställningsbesvär och reaktioner på mat man inte tål. Skulle vi få omställningsbesvär av lite frukt eller potatis skulle ju ingen idrottare som äter LCHF kolhydratsladda? Många verkar ju inte klara av spannmål och det kan vara mer det man reagerar på än kolhydratsmängden. Nötter är ju "reagent" mat i allmänhet oavsett om man äter LCHF eller inte (jordnötter är dessutom en baljväxt?). Sen är vi ju olika, många som äter LCHF har metabolt syndrom och är kanske extra känsliga mot mat som kan höja blodsockret. En metabolt frisk människa har troligtvis inte samma reaktion. Jag tror att Johanna har helt rätt och riktigt i detta, vi måste skilja på omställningsbesvär och reaktioner på mat man inte tål. Som jag skrev långt tidigare i tråden så upplever jag nog inga omställningsbesvär, för jag har alltid mått lika superdåligt av de flesta kolhydrater, och speciellt stärkelse, utan att förstått det. Jag blev vegetarian ett tag för jag trodde att det var kött jag inte tålde. Det finns en kolhydrat jag kan äta, och det är ris, och det kan jag äta än idag faktiskt utan att få några omställningsbesvär. men det händer ytterst sällan att jag äter det, för jag vill inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Ja tråden handlar ju om omställningsbesvär men dom vill ju inte du diskutera eftersom dom inte drabbar just dig. Jag tyckte det var ett intressant ämne men jag hade inte väntat mig att bli anklagad för allt möjligt bara för att just du inte får några omställningsbesvär åt något håll. Vi finns ju vi också som inte känner av så mycket om vi gör avsteg eller har "frossar dagar". Jag reagerar mer på en överdos av nötter än på frukt. Jag verkar inte klara nötmjöl men jag kan äta en hel mörk chokladkaka utan problem (mer än dom man vanligen känner om man smäller i sig en hel chokladkaka!). Jag kan äta potatis men inte spannmål. Vilka avsteg vi tål är individuellt men alla har vi valt att äta så här, det är inget "måste" eller absolut regelverk vi följer. Jag ser det inte som en begränsning därför att det är ett val. Vi gör ju val hela tiden. Många av oss dricker inte läsk, eller äter inte godis. Det är ett val. Men kanske någon annan skulle säga det är en begränsing? Valet av kost är personligt och det vissa ser som en begräsning ser jag som en möjlighet att må bra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Vi gör ju val hela tiden. Många av oss dricker inte läsk, eller äter inte godis. Det är ett val. Men kanske någon annan skulle säga det är en begränsing? Valet av kost är personligt och det vissa ser som en begräsning ser jag som en möjlighet att må bra. Precis, jag äter LCHF för att jag tror att det är nyttigt för mig och att kolhydratrik mat är onyttig, att då avstå från den onyttiga maten är väl egentligen ingen begränsning, jag äter inte heller arsenik och ser ingen begränsning i detta heller. Tyvärr får jag inga omställningsbesvär åt andra hållet, vilket gör att jag ofta är sugen på något sött och gott....så det kan vara tungt att ha begränsat sin kost till att inte innehålla kolhydrater. Vad ville jag säga med detta? Att man får passa sig för att en diskussion inte börjar handla om semantik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Vi finns ju vi också som inte känner av så mycket om vi gör avsteg eller har "frossar dagar". Jag reagerar mer på en överdos av nötter än på frukt. Jag verkar inte klara nötmjöl men jag kan äta en hel mörk chokladkaka utan problem (mer än dom man vanligen känner om man smäller i sig en hel chokladkaka!). Jag kan äta potatis men inte spannmål. Vilka avsteg vi tål är individuellt men alla har vi valt att äta så här, det är inget "måste" eller absolut regelverk vi följer. Jag ser det inte som en begränsning därför att det är ett val. Vi gör ju val hela tiden. Många av oss dricker inte läsk, eller äter inte godis. Det är ett val. Men kanske någon annan skulle säga det är en begränsing? Valet av kost är personligt och det vissa ser som en begräsning ser jag som en möjlighet att må bra. Håller med dig men kanske om man är känslig skall beakta Ann Fernholms inlägg på Ett sötare blod (jag har länkat till det i början av tråden) där hon har funderingar kring att bakterierna i tarmarna anpassar sig till att inte hantera en massa socker och annan kolhydrat. Att det systemet sas stänger ner och magen ägnar sig åt att ta hand om annan mat. Vilket jag i sig kan tycka är ett friskhetstecken från kroppens sida . I så motto kan ju den som äter lågkolhydrat och är känslig vara rädd om sig om man vet att det kommer tillfällen när man vet att det blir svårt att undvika alltför kolhydratrik mat. Kanske kan vara bra att trappa upp under några dagar om man vill eller behöver göra det valet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts