Jump to content

Frukt vs. riktig mat

Johanna07

Recommended Posts

Den har jag sett tidigare hos kostdoktorn. Jag tycker det är mer rättvist att jämföra per kcal istället för per gram.

Dessutom tycker jag det rimligt att ha livsmedel som man äter för att få energi för sig i en jämförelse.

Om jag skulle äta lika mycket lever som jag äter frukt så skulle jag nog inte må så bra...

Inte lika mycket makrill heller för den delen.

Lever är nog i princip det mest näringsrika du kan äta. Om man kollar på nivåerna av vitaminer och mineraler så är de helt överlägsna jämfört med andra livsmedel.

En bra källa för att slå upp näringsinnehåll i ett livsmedel är: matkalkyl.se

Rätt så stor skillnad på bland annat nötlever och ägg, trots att ägg är super näringsrikt!

http://matkalkyl.se/se-notlever.php

http://matkalkyl.se/se-aggekologisktkokt.php

• Like 1

Jag äter mer lever och makrill än frukt ;)

Men du äter väl inte makrill och lever istället för frukt eller någon annan kolhydratkälla? I så fall stämmer det ju inte att dom som äter LCHF inte äter mer protein än andra.

Rimligare vore att jämföra kolhydratkällor med fettkällor.

Men du äter väl inte makrill och lever istället för frukt eller någon annan kolhydratkälla? I så fall stämmer det ju inte att dom som äter LCHF inte äter mer protein än andra.

Varför då? Vi pratar om näringsrik mat, spelar väl ingen roll vad för makronutrienter den består av? Det är klart man kan äta både lever, makrill och frukt. Ibland diskuterar vi energi eller makronutrienter, detta var mer ett inlägg om mikronutrienter.

• Like 1

Här är en jämförelse mellan smör och quinoa: http://matkalkyl.se/se-quinoarodkoktmsalt.php, http://matkalkyl.se/se-smorosaltatfett80.php.

Om nu tabellen visar rätt så verkar quinoa vara mer näringsrikt, dock så blir ju många mycket mättare av smörfettet än quinoa! dessutom så innehåller väl quinoa fytinsyra? som måste brytas ned av enzymet fytas för att tillgodogöras typ. Fast det brukar man komma undan genom blötläggning. Intressant hur som helst. Men att jämföra köttslag med kolhydrater är precis som du säger lite märkligt, blir ofta utklassning om man jämför kött av olika slag med fett med i näringsvärde.

Äter makrill nästan varje dag :-)

Däremot inte lever utan leverpastej. Är det lika bra, tro?

Jag gillar också leverpastej, antagligen för att det bara innehåller 30% lever om vi pratar om typ Scans produkter...men sånt har jag inte vågat äta sen jag började med LCHF...då får man hela järngänget på sig ;-)

Den har jag sett tidigare hos kostdoktorn. Jag tycker det är mer rättvist att jämföra per kcal istället för per gram.

Dessutom tycker jag det rimligt att ha livsmedel som man äter för att få energi för sig i en jämförelse.

Om jag skulle äta lika mycket lever som jag äter frukt så skulle jag nog inte må så bra...

Inte lika mycket makrill heller för den delen.

Du vill säkert äta frukt och då ska du ju göra det men om du äter lever så behöver du inte göra det, det är väl det som är poängen.

• Like 2

Du vill säkert äta frukt och då ska du ju göra det men om du äter lever så behöver du inte göra det, det är väl det som är poängen.

Om syftet med jämförelsen enbart gäller intag av mikronutrienter så kan man ju lika gärna jämföra med vitkål, grönkål eller sallat.

Om syftet med jämförelsen enbart gäller intag av mikronutrienter så kan man ju lika gärna jämföra med vitkål, grönkål eller sallat.

Absolut och även dessa står sig slätt gentemot levern. Däremot klarar sig kålen bättre mot frukt, nu har jag mest jämfört c-vitaminhalt men det är ju det man brukar lyfta frukten för. Dessutom innehåller kålen mycket mindre kolhydrater. Såg i en annan tråd att man tydligen kan få i sig för mycket a-vitamin om man käkar för mycket lever, det var nytt för mig, kolla det innan du fyller frysen med lever.

• Like 1

Absolut och även dessa står sig slätt gentemot levern. Däremot klarar sig kålen bättre mot frukt, nu har jag mest jämfört c-vitaminhalt men det är ju det man brukar lyfta frukten för. Dessutom innehåller kålen mycket mindre kolhydrater. Såg i en annan tråd att man tydligen kan få i sig för mycket a-vitamin om man käkar för mycket lever, det var nytt för mig, kolla det innan du fyller frysen med lever.

När det gäller lever finns ju andra begränsningar också. Det finns rekommendationer med utgångspunkt från kadmiuminnehåll också. Sedan säger ju LCHF-are att dom inte äter mer protein än andra och det får man ju mycket mer av om man äter lever än om man äter grönsaker eller frukt.

När det gäller lever finns ju andra begränsningar också. Det finns rekommendationer med utgångspunkt från kadmiuminnehåll också. Sedan säger ju LCHF-are att dom inte äter mer protein än andra och det får man ju mycket mer av om man äter lever än om man äter grönsaker eller frukt.

Kadmium också, ok, kanske gräsbetat och låg ålder på djuret kan hjälpa? Mycket protein, nja vet inte om man måste mosa i sig lever precis, staplarna är ju rätt höga. Det är snarare så att man får frukten på köpet om man äter lagom med lever.

Kadmium också, ok, kanske gräsbetat och låg ålder på djuret kan hjälpa? Mycket protein, nja vet inte om man måste mosa i sig lever precis, staplarna är ju rätt höga. Det är snarare så att man får frukten på köpet om man äter lagom med lever.

Ju yngre djur desto bättre. När det gäller gräsbetat så beror det ju var dom har betat. Kanske finns mer info på Livsmedelsverkets sida.

Det här handlar visserligen om kvinnor i fertil ålder men den kan kanske vara intressant för alla. Jag har inte läst igenom det själv.

Intake of vitamin A, cadmium and lead
via liver foods among Finnish women of fertile age
– a quantitative risk assessment

http://www.evira.fi/portal/en/about+evira/publications/?a=view&productId=84

Jag försökte länka direkt till dokumentet men det gick inte. Det ligger dock som pdf nere till vänster på sidan.

Joo...jag tror ju inte att lever är det nyttigaste man kan äta...det är ju kroppens "reningsorgan" bland annat... så jag låter bli ;-)

Men att äta det någon gång ibland är säkert nyttigt och näringsrikt...

MEN

....poängen med inlägget var nog mer att visa att frukt knappast innehåller några större mängder nyttigheter...man kan äta många andra saker som bidrar med mikronutrienter på ett betydligt bättre sätt utan att få i sig en massa fruktos..

SEN

... frukt är  betydligt bättre att äta än godis om man är sugen på något sött ( och gott)...t ex ett äpple ger ju ett ganska måttligt blodsockerpåslag för de flesta.

...frukt är något vi inte behöver men de som inte har pre-diabetes eller diabetes med gott samvete kan äta då och då  :)

• Like 5

Det verkar inte som kadmium (och bly ) är något bekymmer vid leverkonsumtion jämfört med andra livsmedel. Däremot a-vitaminet får man se upp med. Boven i kadmium- och blyfallet verkar vara konstgödsel så ekologiskt gräsbetat djur är nog bland det bästa man kan äta ur många synvinklar. Men man bör nog späda ut levern med lite kött, märg, fett och andra godsaker från djuren. Intressant debattartikel: http://www.dn.se/debatt/utan-skatt-pa-konstgodsel-riskerar-vi-mer-gift-i-maten/

Precis. Frukt är extremt överskattat ur nyttighetssynpunkt. Grönsaker och bär klår det mesta i fruktväg med hästlängder.

Men. Visst är det gott. Och ett gäng äppelklyftor slår smågodis med hästlängder.  ;) Vi brukar klyfta ett äpple ibland och dela på, hela familjen. De moderna äpplena är ju stora som små meloner.  :P

Det låter på näringsexperterna med deras eviga tjat om fruktågrönt som om man skulle dö bristsjukdomsdöden om man inte äter minst 2-3 frukter om dan. Det är väl där skon klämmer. Samt att det är vanligt att ta genvägen över juice för att få i sig alla de livsnödvändiga nyttigheterna ur frukten. Då blir det ju två fel till priset av ett..

• Like 5

Hur är det med rekommendationer runt lever nuförtiden? Det kanske visade sig vara en skröna men sa man inte att det finns en risk för att det finns tungmetaller i lever så att man ska äta moderata mängder av lever och inte gå till överdrift? Och hur är det med varningssignalerna som man pratar om vad gäller att äta stora mängder rött kött (jag tror man säger att man inte ska äta mer än 0.5kg i veckan) - gäller det även för lever? Jag har inte koll på fysiologin här men jag vet att man räknar in kallskuret i halvkilosransonen. Jag tål själv inte smaken :) så jag äter nästan aldrig lever.

Kött innehåller heller inga fibrer vilket man kanske ska lägga till i jämförelsen och om vi ska hårdra det så är ju näringsvärdet i kött ett resultat av de vegetabiliska källor som varit med i näringskedjan. Jag äter kött "bara" en gång i veckan för att minska min påverkan på klimatet - sedan bidrar man väl på en massa andra sätt tyvärr :(. Mitt intryck (rätt eller fel) är att det inte direkt finns någon "hjältemat" bland frukt - de innehåller ofta något enskilt näringsämne i höga doser men är i övrigt ofta näringsfattiga. Till exempel kan apelsin ha mycket C-vitamin men i övrigt innehålla mer moderata mängder av andra näringsämnen så det är svårt att få i sig "allt" från en fruktsort. Jag äter jättegärna frukt för att det är så gott :) men det är ju ofta som så att grönsaker innehåller samma näringsämnen men har mycket mindre socker i sig. På mina fastedagar äter jag därför inte frukt utan bara stora mängder grönsaker men jag äter gladeligen frukt på mina "vanliga" dagar och det är nog ett skäl till att jag skulle ha svårt att gå på en strikt LCHF-diet...  

Intressant jämförelse likafullt! Det är självklart intressant att ifrågasätta vår uppfattning att frukt är den bästa källan till C-vitamin. Eskimåerna lär ju få sitt C-vitamin från skinn på säl eller val vad jag vet... det är ju inte mycket frukt i de trakterna och vad jag vet är inte skörbjugg ett utbrett problem :) .

Ursäkta, jag ser nu att andra redan har ställt samma frågor som jag vad gäller tungmetaller; jag råkade bara missa det i hastigheten...

Hur är det med rekommendationer runt lever nuförtiden? Det kanske visade sig vara en skröna men sa man inte att det finns en risk för att det finns tungmetaller i lever så att man ska äta moderata mängder av lever och inte gå till överdrift? Och hur är det med varningssignalerna som man pratar om vad gäller att äta stora mängder rött kött (jag tror man säger att man inte ska äta mer än 0.5kg i veckan) - gäller det även för lever? Jag har inte koll på fysiologin här men jag vet att man räknar in kallskuret i halvkilosransonen. Jag tål själv inte smaken :) så jag äter nästan aldrig lever.

Kött innehåller heller inga fibrer vilket man kanske ska lägga till i jämförelsen och om vi ska hårdra det så är ju näringsvärdet i kött ett resultat av de vegetabiliska källor som varit med i näringskedjan. Jag äter kött "bara" en gång i veckan för att minska min påverkan på klimatet - sedan bidrar man väl på en massa andra sätt tyvärr :(. Mitt intryck (rätt eller fel) är att det inte direkt finns någon "hjältemat" bland frukt - de innehåller ofta något enskilt näringsämne i höga doser men är i övrigt ofta näringsfattiga. Till exempel kan apelsin ha mycket C-vitamin men i övrigt innehålla mer moderata mängder av andra näringsämnen så det är svårt att få i sig "allt" från en fruktsort. Jag äter jättegärna frukt för att det är så gott :) men det är ju ofta som så att grönsaker innehåller samma näringsämnen men har mycket mindre socker i sig. På mina fastedagar äter jag därför inte frukt utan bara stora mängder grönsaker men jag äter gladeligen frukt på mina "vanliga" dagar och det är nog ett skäl till att jag skulle ha svårt att gå på en strikt LCHF-diet...  

Intressant jämförelse likafullt! Det är självklart intressant att ifrågasätta vår uppfattning att frukt är den bästa källan till C-vitamin. Eskimåerna lär ju få sitt C-vitamin från skinn på säl eller val vad jag vet... det är ju inte mycket frukt i de trakterna och vad jag vet är inte skörbjugg ett utbrett problem :) .

Kycklinglever ska ju ha mindre A-vitamin så äter man det är det nog inget problem. Det här inlägget handlar inte om att äta protein istället för kolhydrater eller LCHF, det handlar om näringstät mat (varför jag postade det under näringslära).

Hur mycket kycklinglever tycker du är ok att äta per vecka?

När det gäller näringsinnehåll så är det ju mer relevant att titta på det totala intaget. Apelsiner innehåller ungefär 4 gånger så mycket C-vitamin som lever om man räknar per kcal. Därmed inte sagt att man behöver äta apelsiner för att få i sig tillräckligt med vitamin C.

Det mest näringstäta man kan äta är bladgrönsaker. Grönkål är det mest näringstäta jag har hittat.

Det börjar ju bli säsong för grönkål och om du lägger grönkålsblad i din benbuljong då har du en riktig näringsbomb! Gott är det också.

Hur mycket kycklinglever tycker du är ok att äta per vecka?

När det gäller näringsinnehåll så är det ju mer relevant att titta på det totala intaget. Apelsiner innehåller ungefär 4 gånger så mycket C-vitamin som lever om man räknar per kcal. Därmed inte sagt att man behöver äta apelsiner för att få i sig tillräckligt med vitamin C.

Det mest näringstäta man kan äta är bladgrönsaker. Grönkål är det mest näringstäta jag har hittat.

Det börjar ju bli säsong för grönkål och om du lägger grönkålsblad i din benbuljong då har du en riktig näringsbomb! Gott är det också.

Jag äter nog 400-500 gr kycklinglever per vecka som mest. Ibland blir det hälften. Men jag äter lite varje dag, inte allt på en gång (vet inte om det spelar roll). Och den kycklinglever jag köper är ekologisk (bosarps).

När det gäller tex frukt och c-vitamin så gäller det att tänka vad mer jag får när jag äter frukt. Apelsin ger inte så mycket mer än c-vitamin och det innehåller en del fruktos, så då tycker inte jag det är värt det för mig (jag äter ju anti-inflammatoriskt). Då är det bättre att välja spenat, grönkål, bär eller lever som ger mycket annat vid sidan om c-vitamin.

Kul att du nämnde grönkål, hittade just en i affären. Ska definitivt ha i den i nästa benbuljong (tack för tipset)!

• Like 1

De luktar en hel del om grönkålskoket, här i halland (grönkålens näste) finns de frysta tuber med förvälld grönkål att köpa. Mycket bra! Såg en dokumentär om människans historia. Då hade arkeologerna hittat benrester från en människa som hade dött av A-vitaminöverdos, grottgubben måste verkligen pressat i sig lever! :D

Det där snacket om att lever är ett reningsorgan och därför måste innehålla en massa skit måste väl vara en skröna? Det är ju just ett reningsorgan och ingen sopstation där skit samlas och aldrig försvinner? Kanske tom borde vara renare än all andra organ?

• Like 2

De luktar en hel del om grönkålskoket, här i halland (grönkålens näste) finns de frysta tuber med förvälld grönkål att köpa. Mycket bra! Såg en dokumentär om människans historia. Då hade arkeologerna hittat benrester från en människa som hade dött av A-vitaminöverdos, grottgubben måste verkligen pressat i sig lever! :D

Det där snacket om att lever är ett reningsorgan och därför måste innehålla en massa skit måste väl vara en skröna? Det är ju just ett reningsorgan och ingen sopstation där skit samlas och aldrig försvinner? Kanske tom borde vara renare än all andra organ?

Jag lade ju in en länk till ett kompendium där du kanske kan läsa om detta.

Jag lade ju in en länk till ett kompendium där du kanske kan läsa om detta.

Ah, tackar, den missade jag. Intressant läsning då min tjej är just gravid. Läste bara resumén. Men efter att ha läst riskbedömningen/slutsatsen känns det ändå ganska lugnt för en ogravid man att äta lever! :)

• Like 1

• 2 weeks later...

Dagens kap!: Två enorma plantor ekologisk grönkål (runt 3 kg) för 20 kr! 8|

Åkte runt på Bjärehalvön idag och såg en odling av grönkål. Stampade på bromsen och körde fram till huset.

Fick t.o.m. Välja plantorna själv :)

Så idag blir det grönkålssoppa kokt på oxsvans!!!

• Like 1