MidjAnn Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 När jag var liten minns jag att min mormor drack silverte som frukost. Jag hörde att det skulle vara mycket hälsosamt. Jag vill minnas att det bestod av hett vatten med citron i? Någon annan som känner till detta? Hon dog när jag var liten så jag kunde aldrig fråga henne själv. Men i ljuset av dagens diskussioner om periodisk fasta så vill jag höra era synpunkter. Jag hör motstridiga uppgifter. Ibland sägs att det är viktigt att äta frukost genast man vaknar för att kicka igång ämnesomsättningen. I andra sammanhang sägs att man ska hoppa över frukosten och därigenom öka förbränningen. Man blir lite förvirrad. Är det möjligt att min mormor redan då följde ett slags 18:6 schema med sitt silverte? Jag minns att andra vuxna i familjen fnissade lite åt hennes vanor. Hon gjorde annat också som betraktades som konstigt: svalde en rå äggula varje dag. Men det var på eftermiddan tror jag. Hon levde tills hon var 96, förresten, och var född 1869. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Bra gener! Silverte i mitt morföräldrahem var hett vatten med grädde. Citron var nog inte uppfunnet i Norrlands urskogar. Det här med att frukosten är dagens viktigaste mål gäller nog mest om man käkar kolisar. Då ska man ju starta "brasan" med kolisar och sen fylla på var tredje timme. Som jag har kört efter Skalmans mat (- och sov) klocka i mitt liv! Ett öga på klockan för att jag inte skulle hinna fram till bärsärkagång av min blodsockerdipp 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted September 16, 2013 Author Share Posted September 16, 2013 Bra gener! Silverte i mitt morföräldrahem var hett vatten med grädde. Kanske var det grädde hon hade i, och jag som minns fel. Men nog låter namnet vackrare än innehållet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 I min barndom bestod silverte av hett vatten, socker och grädde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Mina morföräldrar drack också silverte på morgonen - hett vatten med socker på bit! Var nog mer ett "billigt" te! Något varmt innan morgonjobbet, senare åt man frukost. Säkert bättre än dagens oboy! De åt ju inte något processat och riktig, hemlagad mat! De fick kanske cancer, hjärtsvikt och diabetes på gamla dagar men inte fetma och samma sjd i unga år iallafall! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts