Berten76 Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Omega 3 ska ju vara sjukt bra, och för få i sig det kan man tex äta fet fisk. Men samtidigt har man ju hört att det ska vara värmekänsligt. Förstörs omega 3 när man tillagar fisken/köttet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Visst är det värmekänsligt och det som finns på ytan av firren misshandlas förstås av temperaturen i tex stekpannan Innertemperaturen i fisk ska man däremot enligt konstens alla regler ej låta gå över 56 grader och då klarar sig nog det mesta av den fleromättade fettsyran rätt bra 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berten76 Posted September 16, 2013 Author Share Posted September 16, 2013 Visst är det värmekänsligt och det som finns på ytan av firren misshandlas förstås av temperaturen i tex stekpannan Innertemperaturen i fisk ska man däremot enligt konstens alla regler ej låta gå över 56 grader och då klarar sig nog det mesta av den fleromättade fettsyran rätt bra Skönt att höra, tack för svaret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Karlsson Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Hej, stämmer det att Omega-3 från vegetabiliska källor är "mindre bra"? Jag antar att begreppet "Omega-3" är lite förenklat - är det inte som så att fisk innehåller en fettsyra som är sammansatt av Omega-3 och att det är denna fettsyra som är så bra för kroppen, medan till exempel olika oljor innehåller Omega-3 och inte är lika effektiva som den redan sammansatta fettsyran som finns i till exempel fisk? Jag tycker mig se en positiv, långsiktig effekt av att äta ren Omega-3 från till exempel linfröolja. Mitt HDL har förbättrats undan för undan med en dryg matsked av just linfröolja varje dag under ett drygt år. Jag insåg som så många andra att jag har på tok för mycket Omega-6 i min kost så jag försöker jämna ut balansen på detta vis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Omega-3 är en grupp av fettsyror. De man brukar avse är ALA (som finns i vegetabilisk olja, t.ex. linfröolja), EPA och DHA (som finns i animalier). ALA är kortare än de två andra. EPA och DHA är de som kroppen använder. Kroppen kan omvandla ALA till de andra, men i ganska liten omfattning, så där 5%. Veganer lär vara bättre på omvandlingen. Omega 6 (som är en annan grupp av fettsyror, som det brukar finnas mer eller mindre gott om i vegetabiliska oljor) lär sänka graden av omvandling. Det här var en mycket kortfattad (och förenklad) förklaring. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-2-nourish-your-body Här står det ganska uttömmande om alla macronutrienter 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berten76 Posted September 19, 2013 Author Share Posted September 19, 2013 Hur är det med makrill på burk. Hur är den tillagad? Funderar över om det finns nån omega 3 där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Hur är det med makrill på burk. Hur är den tillagad? Funderar över om det finns nån omega 3 där? Jag tror ål leder ligan av omega 3 rika livsmedel, följd av makrill och sedan lax. Makrill är bra därför att man vet att den är vild, vad jag förstår går det inte att odla makrill. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Jag tror ål leder ligan av omega 3 rika livsmedel, följd av makrill och sedan lax. Makrill är bra därför att man vet att den är vild, vad jag förstår går det inte att odla makrill. Precis vad jag tänker också. Synd att makrill inte är lika gott som lax... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Surmört: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=stefan%20sundstr%C3%B6m%20surm%C3%B6rt&source=web&cd=2&ved=0CC4QtwIwAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D1kSQj7OHI3Q&ei=Tes7UtrYL-jL4ATy1oG4BQ&usg=AFQjCNG1YHHFGe8Kd2cTSoWDxEVTfd8Inw&bvm=bv.52434380,d.bGE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Precis vad jag tänker också. Synd att makrill inte är lika gott som lax... Makrill är ju gôrgott! Stekt, med vispgrädde och dill. Rökt, med svartpeppar. Och - fast det receptet har jag inte testat än: grillad i ugn, med citrongräs lime ingefära chili spring onion fish sauce (stek kryddorna och lägg på makrillen) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Makrill är ju gôrgott! Stekt, med vispgrädde och dill. Rökt, med svartpeppar. Och - fast det receptet har jag inte testat än: grillad i ugn, med citrongräs lime ingefära chili spring onion fish sauce (stek kryddorna och lägg på makrillen) Måste erkänna att jag har svårt för makrill, speciellt rökt. Det är synd för det är en vild fisk med massor av omega 3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Måste erkänna att jag har svårt för makrill, speciellt rökt. Det är synd för det är en vild fisk med massor av omega 3. Jo, makrill har en speciell smak. Det går att tröttna på den, så jag äter inte för ofta. Sill är ju också en fet fisk, vild, med annan smak än makrill, och billigare än lax. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Frågan är väl om inte konsumtion av fisk är mer skadligt än nyttigt i dagens samhälle?! Med tanke på alla tungmetaller, dioxiner och PCB som är närvarande i fisk. Som ni säkert vet bioackumuleras dessa ämnen mer och mer för varje trofisk nivå, och det landar i slutändan hos slutkonsumentens vävnad (dvs dig). Jag menar, det finns en anledning varför man rekommenderar gravida kvinnor att inte äta fisk så ofta. Om det är onyttigt för ett foster är det förmodligen inte så nyttigt för dig heller! Om man är orolig över omega 3 borde det väl vara bättre att äta tillskott gjord på krillolja ist (eller varför inte ngt från växtriket)?! Dels är dom lägre ner i den trofiska nivån, sen bidrar man inte lika mycket till överexploateringen av våra hårt belastade hav. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Frågan är väl om inte konsumtion av fisk är mer skadligt än nyttigt i dagens samhälle?! Med tanke på alla tungmetaller, dioxiner och PCB som är närvarande i fisk. Som ni säkert vet bioackumuleras dessa ämnen mer och mer för varje trofisk nivå, och det landar i slutändan hos slutkonsumentens vävnad (dvs dig). Jag menar, det finns en anledning varför man rekommenderar gravida kvinnor att inte äta fisk så ofta. Om det är onyttigt för ett foster är det förmodligen inte så nyttigt för dig heller! Om man är orolig över omega 3 borde det väl vara bättre att äta tillskott gjord på krillolja ist (eller varför inte ngt från växtriket)?! Dels är dom lägre ner i den trofiska nivån, sen bidrar man inte lika mycket till överexploateringen av våra hårt belastade hav. Jag har sett listor över de fisksorter med mest tungmetaller och lax är som tur är en av de sorter med lägre halt. Nu säljs ju inte mycket vild lax i Sverige, och den odlade fisken har inte samma problem. Men det finns ju andra problem med odlad fisk. Dessutom kan vi ju inte tillgodogöra oss en stor del av omega 3 från växtriket. All storskalig "odling" är miljöförstörande, oavsett om den är animaliskt eller vegetabilisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Men surströmming är väl svårslaget i fiskväg? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lilja Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Om man är orolig över omega 3 borde det väl vara bättre att äta .......... (eller varför inte ngt från växtriket)?! .......................... Därför att omega 3 från växtriket tar våra kroppar bara upp en bråkdel av jämfört med animaliskt omega 3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Därför att omega 3 från växtriket tar våra kroppar bara upp en bråkdel av jämfört med animaliskt omega 3. Är det inte så att de långkedjiga omega-3-fettsyror (DHA o EPA) som vi behöver några gram av per dag ursprungligen produceras av alger? Sedan följer de med i näringskedjan till lax, makrill o sill. Det är väl därför krillolja som Mikael rekommenderar ovan är säkrare ur giftsynvinkel än de fiskar som kommer sist i näringskedjan. Dock är det riktigt att kortkedjiga omega-3 (ALA) som t.ex. finns i linfröolja inte är till någon större nytta för människor när det gäller att omvandla till de långa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Snubblade över dessa referenser angående att vi är dåliga på att uppta omega 3 ur vegetabiliska källor. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9637947 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20734237 http://ajcn.nutrition.org/content/83/6/S1467.full http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24261532 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts