Jump to content

Kan du slå en pensionär.

inga-lill
 Share

Recommended Posts

Skulle vara intressant att få veta hur de kom fram till att man sänker kolhydratintaget genom att gå ur askan i elden.

Bulgur låter förstås lite asketiskt jämfört med att möla i sig potatis, men nog borde pensionären ha fått lite undervisning om vad kolhydrater är...

• Like 3

Folk vet inte skillnaden mellan en kolhydrat och en kalori.. knappt skillnaden mellan smör och margarin.. ej heller mellan grönsaker och rotfrukter.. bara för att ta några exempel!

Jamen.. det e ju inget tillsatt socker i bulgur.. då måste det väl vara nyttigt.. eller?  :wacko:

• Like 2

De som är mest fettskrämda och omedvetna om kolhydrater är pensionärer enligt vad jag fått erfara. De har fått höra till leda hela sitt vuxna liv om hur farligt smör är och att man ska äta bröd bittida och sent. För att kompensera detta så är dom faktiskt väldigt bra på motion också.

Folk vet inte skillnaden mellan en kolhydrat och en kalori.. knappt skillnaden mellan smör och margarin.. ej heller mellan grönsaker och rotfrukter.. bara för att ta några exempel!

Jamen.. det e ju inget tillsatt socker i bulgur.. då måste det väl vara nyttigt.. eller?  :wacko:

Men din uppfattning att rotfrukter (obs! heter rotfrukter, inte rotsaker) inte är en grönsak är fel. Googla på grönsaker definition så får du se. Det finns massor av sajter där rotfrukter anges ingå i begreppet grönsaker, även på statliga myndigheters hemsidor .

Ja och där ingår även säd, bär, blommor och frukt!

Bara för att folk har noll koll och kallar vad som helst för vad som helst.. så betyder det inte att det är riktigt!

Men eftersom folk kallar margarin för smör så är väl det riktigt oxå.. eller?

Ja och där ingår även säd, bär, blommor och frukt!

Bara för att folk har noll koll och kallar vad som helst för vad som helst.. så betyder det inte att det är riktigt!

Men eftersom folk kallar margarin för smör så är väl det riktigt oxå.. eller?

Bär, säd, blommor och frukt ingår inte. SLV för att ta ett enda exempel, innefattar rotfrukter i begreppet grönsaker och SLV och åtskilliga andra sajter, även vetenskapliga, anger att ordet grönsaker inte har någon botaniskt exakt definition. Det är inte för att folk inte har koll, Det är alltså sajter som är skrivna av personer som har ordentlig koll. Jag tror inte att du kan finna sådana fel som sammanblandning av smör och margarin på SLVs hemsida och inte heller vetenskapliga hemsidor.

Så du menar att majs är en grönsak.. gäller det vete oxå?

Pratar vi vetenskap så får vi nog hålla oss till botaniskt riktiga begrepp!

Som sagt vad.. man kan inte kalla vad som helst för vad som helst.. är vi överens om att margarin är det samma som smör?

Grejen är att rotfrukter är en egen grupp skild från grönsaker, sen kan man dela in det i ytterligare grupp tex, grönsaksfrukt.. och ätbara blommor, som brocoli och blomkål!

Vet inte vad man vinner på att förvirra begreppen.. och att jamsa med folk som har noll koll tror jag bara är att göra dem en otjänst!

Undrar var grön i grönsaker kommer ifrån.. fundera på det!

Och framhåll inte SLV som några som har koll på vetenskap.. det är nog att dra det lite för långt.. det visar snarare på deras oventskapliga och förvirrade inställning som märks väl!

"Man skall äta kolhydrater och frukt och bröd", typ det synsättet representerar SLV!

16 gram hektot mot 64 gram... har det slagit slint hos pensionären ? Nåväl, det handlar väl tillgad bulgur och pensionären har bara tagit sig från diket till vägens vänster kant till diket på den högra...

Ett klockrent typexempel på hur det kan bli när somliga livsmedel, av någon outgrundlig anledning, anses vara "hälsosamma" eller "nyttiga". Vore kanske intressant att gräva lite i hur bulgurs popularitet i landet (världen?) inleddes. Personligen har jag alltid associerat livsmedlet (?) till grus...men det är jag det.

Var det någon som liksom undertecknad hajade till när mannen i familjen berättade att det brukade bli mycket "kött och bearnaisesås". Jag menar, hur enkelt skulle det inte varit att få den mannen att helt enkelt undvika det han brukade äta TILL den formidabla kosten, dvs skippa potatis, ris, frittar etc och sedan, nästan, leva som vanligt.

Förresten, var det inte "dansbandsdödaren" himself som var en av coacherna? Verkar fortfarande som att jag inte kan länka in saker så bra så sök efter "diskoteken dödade dansbanden" på YouTube. :)

Som sagt vad.. man kan inte kalla vad som helst för vad som helst.. är vi överens om att margarin är det samma som smör?

Grejen är att rotfrukter är en egen grupp skild från grönsaker, sen kan man dela in det i ytterligare grupp tex, grönsaksfrukt.. och ätbara blommor, som brocoli och blomkål!

Vet inte vad man vinner på att förvirra begreppen.. och att jamsa med folk som har noll koll tror jag bara är att göra dem en otjänst!

Och framhåll inte SLV som några som har koll på vetenskap.. det är nog att dra det lite för långt.. det visar snarare på deras oventskapliga och förvirrade inställning som märks väl!

"Man skall äta kolhydrater och frukt och bröd", typ det synsättet representerar SLV!

Jag har inte sagt att majs eller annan spannmål är grönsaker men rotfrukter är en typ av grönsaker. SLVs personal har säkert koll på vad som är rotfrukter och vad som är grönsaker och de har säkert också koll på vad som är smör och vad som är margarin. Det är en helt annan sak att de har annan uppfattning än vi om vad som är lämpligt att äta. Men, det är inte bara SLV utom många vetenskapliga sajter som säger samma sak. Vidare finns det ingen botanisk exakt definition på grönsaker. Det framhålls i många sajter. Grön i grönsaker innebär inte att ordet inte kan ha fått en förskjuten betydelse. Det är vedertaget också inom vetenskapen att rotfrukter är en grönsak.