Gå till innehåll

Rött kött och cancervarningar

Recommended Posts

Nybörjarfråga: har i alla år läst läkarvarningar för rött kött, att det ökar risken för grovtarmscancer. Kött är ju den bekvämaste proteinkällan. Synpunkter från (bättre?) vetande, tack.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De studier som görs på intag av "rött kött" störs nog av att de inblandade deltagarna äter och dricker sådant som spannmål, stärkelse, socker, light-produkter. Dessutom har många dåliga sömnvanor, stressiga liv, D-vitaminbrist, brist på motion. Att intag av rött kött råkar samvariera med ett otal andra faktorer i dessa människors liv är inget konstigt, i ett stort statistiskt material kan man få fram lite av varje som kan bli en sensationell rubrik i media.

Vi människor och våra förfäder har i minst 2,5 miljoner år ätit rikligt av rött kött; i minst en miljon år dessutom grillat. Bättre "garanti" för ofarlighet kan man inte få.

Skrivet till doften av grytbitar som lagas långsamt i kokosfett, vatten och aromatiska kryddor  :)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Hej Kjell,

Jag har sett väldigt många studier som pekar på att större intag av rött kött ökar riskerna för cancer.

Jag måste missat att anledning var att de som ätit mer kött också åt spannmål, stärkelse, socker, sov dåligt, levde stressigt, hade D-vitaminbrist och inte motionerat och att det var detta som var anledningen, inte det röda köttet.

Har du länkar till dom studierna?

Länk till inlägg
Hej Kjell,

Jag har sett väldigt många studier som pekar på att större intag av rött kött ökar riskerna för cancer.

Jag måste missat att anledning var att de som ätit mer kött också åt spannmål, stärkelse, socker, sov dåligt, levde stressigt, hade D-vitaminbrist och inte motionerat och att det var detta som var anledningen, inte det röda köttet.

Har du länkar till dom studierna?

Nu vände du dig till Kjell, men jag svarar i alla fall. Studierna som visar att rött kött ökar risken för cancer är epidemiologiska, dvs. de tar befolkningsgrupper och letar efter korrelationer. Den här typen av studier ger dock inga svar, utan är endast hypotesgrundande. Forskare kan alltså anta att rött kött höjer cancerrisken, men de vet inte säkert om det verkligen är så förrän hypotesen testats. 

I Sydamerikanska länder som Argentina äts det för övrigt mängder av kött, men de har lägre förekomst av bl.a. tarmcancer som påstås öka när man äter rött kött. Hur kan det komma sig tror du?  

Länk till inlägg
Nu vände du dig till Kjell, men jag svarar i alla fall. Studierna som visar att rött kött ökar risken för cancer är epidemiologiska, dvs. de tar befolkningsgrupper och letar efter korrelationer. Den här typen av studier ger dock inga svar, utan är endast hypotesgrundande. Forskare kan alltså anta att rött kött höjer cancerrisken, men de vet inte säkert om det verkligen är så förrän hypotesen testats. 

I Sydamerikanska länder som Argentina äts det för övrigt mängder av kött, men de har lägre förekomst av bl.a. tarmcancer som påstås öka när man äter rött kött. Hur kan det komma sig tror du?  

Hej Ulf,

Det är oftast med epidemiologiska studier som man hittar denna typen av samband.

Det är väldigt många studier som pekar att sambandet finns.

Varje människa får själv välja om vill tro på studier eller hur man vill tolka studier.

Om du inte tror att det finns något samband för att man har färre fall av tarmcancer i sydamerika, som äter mycket kött, så är det helt upp till dig.

Jag tycker att den mängd studier som ser samband talar mer för att det verkligen finns ett samband.

Poängen med hela mitt inlägg var att bara för att man är förtujst i en diet så är det onödigt att hitta på anledningar till varför studier visar vissa samband.

I så fall får man visa på vad man grundar faktumet att köttätare sover mindre och är mer stressade.

Din anledningen att inte tro att det finns något samband mellan rött kött och cancer är bra mycket bättre än Kjells, din har ju någon form av substans. Kjells inlägg är ju bara rena påhittet.

Länk till inlägg