Jump to content

Hår Hud Naglar...

inga-lill

Recommended Posts

Ofta läst om positiva effekter , bättre kvalitet på hår hud naglar.

i sommar har mitt hår närmat sig stålullsstilen, huden fnasar sig, och naglarna är mjukare än någonsin, och trasar sönder sig, eller lyfter från nagelbädden så fort de växer över fingertoppen.

Äter under 20g kh /dag sen ett par år tillbaka.

Nån med liknande upplevelser?

Hår och hud är gudomligt perfekta hos mig men naglarna mjuka. Jag får ofta skador på naglarna nuförtiden då de är så mjuka. Jag gissar på någon mineralbrist.

Nagelbanden däremot är hela och mår bra på LCHF. Där är det istället så att om jag ätit fel någon dag får jag sår just där.

Jag har ätit multivitamin och mineraler i flera år, och efter att ha börjat med LCHF (sen april -07), så har mina naglar blivit hårdare, min hud mjukare och mitt hår har haft samma status som förr.

Kanske det är som Naturisten skriver, att ni har brist på något...

Jag har ätit multivitamin och mineraler i flera år, och efter att ha börjat med LCHF (sen april -07), så har mina naglar blivit hårdare, min hud mjukare och mitt hår har haft samma status som förr.

Kanske det är som Naturisten skriver, att ni har brist på något...

Tänkte just på kisel, eftersom den finns i sånt som en strikt lchf-are kanske inte äter. Såsom; spannmål, potatis och böngroddar.

Japp, kisel är ett mineral man kan misstänka

Vill man inte ta tillskott kan man bege sig ut i naturen och se om man ännu kan hitta åkerfräken

Sen kokar man te på örten

Den är väldigt rik på kisel :)

Får ta reda på hur den ser ut då :-)  Men kisel kanske kan vara en lösning. Håret är helt ok och huden är bättre efter att jag började med LCHF. Naglarna är mitt enda problem just nu.