Jump to content

Jag var hos läkare igår och fick info om "livsstilsgruppen"

Aleks

Recommended Posts

Jag träffade en läkare i går som har jobbat som distriltslkäkare länge. Jag träffade honom hos bekanta. Vi började prata om fetma och han sa att LCHF är farligt för ,man vet inte alls vad det slutar om ca 30 år. Jag sa att LCHF nu sedan några år är godkänt som diabeteskost. VA ÄR DET! sa han förundrat. Jag tror att om alla läkare gjorde som din. Frågade och tog till sig så skulle bra många slippa fettskrämdråden och må bra

Jag träffade en läkare i går som har jobbat som distriltslkäkare länge. Jag träffade honom hos bekanta. Vi började prata om fetma och han sa att LCHF är farligt för ,man vet inte alls vad det slutar om ca 30 år. Jag sa att LCHF nu sedan några år är godkänt som diabeteskost. VA ÄR DET! sa han förundrat. Jag tror att om alla läkare gjorde som din. Frågade och tog till sig så skulle bra många slippa fettskrämdråden och må bra

Han som läkare borde ju skämmas att han inte hade koll på vad som är godkänt och vad som inte är godkänt!

• Like 3

Han som läkare borde ju skämmas att han inte hade koll på vad som är godkänt och vad som inte är godkänt!

Ja precis! Men jag tror som sagt att han tyvärr inte är ensam! De låter liksom dietisterna står för kunskapen så set är väl där det behövs en ändring men att läkarna behöver uppdateras.

• Like 1

Distriktsläkare får ny utbildning ffa genom olika läkemedelsföretag! Andra utbildningar går genom länets läkemedelsråd. De som bestämmer vilka lm / behandlingar läkarna ska följa för olika sjdtilldtånd ( handlar mest om pengar och statistik över hur mkt antibiotika eller narkotikapreparat som skrivs ut i vårt län...)

För att en läkare ska läsa / upptäcka nyheter måste han/hon ha ett genuint intresse för ämnet! De har nog med jobb och familj.

Möjligen tvingas de jobba med olika hälsoplaner som politiker lägger på VC:erna och lockar med extra pengar. Vet att de ska tala hälsa med sina pat och skriva in i journalen, blir statistiken bra så får de alltså extra pengar! Gör läkarna inte detta får de skulden för att VC:en förlorar bidrag!!!

De flesta läkare jag möter (jobbar som joussk i kommunen) är kvar i samma tänk som när de gick sin utbildning och är fettskrämda och lmfixerade !

• Like 2

Klart att det optimala vore att alla läkare höll sig ajour med allt, inkl.lchf. Tror nog dock att man måste inse att läkare också är människor och att de gör så gott de kan med den tid de har. Allt man egentligen kan begära av en människa (och således också en doktor) är ett öppet sinne och ett vänligt hjärta. Anser jag.

• Like 3

Klart att det optimala vore att alla läkare höll sig ajour med allt, inkl.lchf. Tror nog dock att man måste inse att läkare också är människor och att de gör så gott de kan med den tid de har. Allt man egentligen kan begära av en människa (och således också en doktor) är ett öppet sinne och ett vänligt hjärta. Anser jag.

Problemet är att sen har man patienter som googlar upp olika mediciner och i grund och botten VET mer än läkaren. Det är lite skrämmande!!

En bekant till mig skulle få piller för att sätta igång en förlossning, hon hade dock läst på och visste att den medicin som läkaren försökte tvinga på henne var avsedd för annat och hade stora risker för biverkningar. Men då sa läkaren "det är så vi gör här" och var väldigt negativt inställd till patienten som tur var hade den gravida kvinnan med sig sin man så de var TVÅ som kunde protestera. Men vad händer om man är ensam och sjuk?  Om läkemedelsbolagen har en sån makt om utbildad personal finns deti nte längre mycket hopp om att sjukvården gör sitt jobb: att få människor friska. Det är bara pengar!

• Like 2

Alkes, tack för en intressant berättelse, du skriver underhållande :) ! Berätta eller inte berätta, gå på din magkänsla. Jag tycker inte man behöver dölja men är man ny med kosten (vilket jag inte har en aning om du är) kanske man skall förankra sig själv i den först. 

• Like 1

Det är intressant med hur man ska tackla läkare och sjuksystrar. Min son blev precis kallad till skolsköterskan, jag är väldigt negativ till landstinget och allt vad sjukvård heter, för ingen har koll. Skolsköterskan vill att vi ska fylla i ett formulär. Jag vet inte om jag vill det för jag tänker att om svaren inte blir som hon tycker är bra, så tror inte jag att det finns en bra åtgärdsplan utan det är statistiken de är ute efter. Hon ska även mäta BMI  :o  :angry:  ingen som helst koll, jag blir upprörd. Ska man skita i dem eller prata med dem om att de inte har någon koll? En post i formuläret var om söta drycker, hur ofta sådant dricks. Min som får aldrig söta drycker hemma. Men fritids ger honom O'boy!  :angry:

• Like 1

En post i formuläret var om söta drycker, hur ofta sådant dricks. Min som får aldrig söta drycker hemma. Men fritids ger honom O'boy!  :angry:

underbart, not! Men tyvärr typiskt! Tycker du ska svara med det! Återigen är det staten (socialstyrelsen!?) som bestämmer att enkäterna ska göras! Du anar inte hur många enkäter sjukvårdspersonal får fylla i nu för tiden! Så många att man inte hinner besöka sina patienter!

Det är inte läkarnas fel! De är som sagt bara vanliga människor! Det är så samhället fungerar idag -lobbyister och tillverkare håller sig alltid framme!

• Like 1

Problemet är att sen har man patienter som googlar upp olika mediciner och i grund och botten VET mer än läkaren. Det är lite skrämmande!!

En bekant till mig skulle få piller för att sätta igång en förlossning, hon hade dock läst på och visste att den medicin som läkaren försökte tvinga på henne var avsedd för annat och hade stora risker för biverkningar. Men då sa läkaren "det är så vi gör här" och var väldigt negativt inställd till patienten som tur var hade den gravida kvinnan med sig sin man så de var TVÅ som kunde protestera. Men vad händer om man är ensam och sjuk?  Om läkemedelsbolagen har en sån makt om utbildad personal finns deti nte längre mycket hopp om att sjukvården gör sitt jobb: att få människor friska. Det är bara pengar!

Jag har varit med om samma. Min neuroläkare ville ge mig bromsmediciner för MS. En av biverkning var depression och man avrådde att ge medicinen till patienter med en historia av depression (vilket jag har). Jag hade ju också googlat medicinen och visste om detta. Nu har jag bestämt mig för att aldrig acceptera en medicin (starkare medicin) förrän jag har gått hem och läst på hur den verkar och vilka biverkningar den har.

• Like 2

Det är intressant med hur man ska tackla läkare och sjuksystrar. Min son blev precis kallad till skolsköterskan, jag är väldigt negativ till landstinget och allt vad sjukvård heter, för ingen har koll. Skolsköterskan vill att vi ska fylla i ett formulär. Jag vet inte om jag vill det för jag tänker att om svaren inte blir som hon tycker är bra, så tror inte jag att det finns en bra åtgärdsplan utan det är statistiken de är ute efter. Hon ska även mäta BMI  :o  :angry:  ingen som helst koll, jag blir upprörd. Ska man skita i dem eller prata med dem om att de inte har någon koll? En post i formuläret var om söta drycker, hur ofta sådant dricks. Min som får aldrig söta drycker hemma. Men fritids ger honom O'boy!  :angry:

Hildegaard, vad är syftet med undersökningen? Jag hänger inte riktigt med  :blink:...

Ibland tycker jag vi ställer för höga förväntningar på främst husläkare/allmänläkare, de ska täcka otroligt många områden, gärna fånga upp ovanliga sympton på syndrom etc och samtidigt vara helt uppdaterade, i tider när de förväntas att klara av så många patienter som möjligt (politiska beslut och svårt att påverka för dem själva). Många gånger har läkaren vissa intressen men att hon/han ska vara intresserad av allt är väl mycket begärt. Vi borde kräva att landsting kan erbjuda pågående uppdatering /utbildningar. Som Lotte skriver begår era landstingspolitiker att det ska utföras en massa extra admnistration. 

Många av oss tar redan ansvar för vår egen hälsa, vilket med dagens informationsutbud/ informationstillgånglighet är förhållandevis enklare än för 15-20 år sen.

Att sen en specislistläkare (neurolog?) inte är uppdaterad på biverkningar eller läser patientjournaler är beklämmande minst sagt. Inom sjukhusvården (och i viss mån vårdcentraler) finns ett politisk implementerat system som jag inte ens orka börja kommentera, men som Maciej Zaremba skrev bra artiklar om i DN - detta borde i frågasättas i högre grad.

• Like 2

Ibland tycker jag vi ställer för höga förväntningar på främst husläkare/allmänläkare, de ska täcka otroligt många områden, gärna fånga upp ovanliga sympton på syndrom etc och samtidigt vara helt uppdaterade, i tider när de förväntas att klara av så många patienter som möjligt (politiska beslut och svårt att påverka för dem själva). Många gånger har läkaren vissa intressen men att hon/han ska vara intresserad av allt är väl mycket begärt. Vi borde kräva att landsting kan erbjuda pågående uppdatering /utbildningar. Som Lotte skriver begår era landstingspolitiker att det ska utföras en massa extra admnistration. 

Systemet för att informera/vidareutbilda läkare låter fel. Det ska inte göras av läkemedelsföretag utan av oberoende forskare.

Systemet för att informera/vidareutbilda läkare låter fel. Det ska inte göras av läkemedelsföretag utan av oberoende forskare.

Tyvärr finns det ganska få helt oberoende forskare som dessutom inom medicin ligger i forsknings framkanten, men visst gärna i en ideal värld.

Tyvärr finns det ganska få helt oberoende forskare som dessutom inom medicin ligger i forsknings framkanten, men visst gärna i en ideal värld.

Det är ju det som är fel med systemet nu, och det kostar samhället ganska mycket pengar tror jag. Tycker det är lite konstigt att oberoende forskare ska tillhöra en ideal värld, men så är det kanske inom medicin.

Bra fråga, Fundersam!

Det undrar jag ofta när jag sitter och svettas över alla enkäter.......

Tror de kommer till genom en blandning av politikers önskan att förbättra vården,

politikers önskan att visa (journalister, väljare) att de gör något för att förbättra vården,

alltför många chefer som gärna producerar enkäter för att visa att de gör något under sin arbetstid, förutom sitter på möten!

Sorry, det är en hälsoenkät som skolsköterskan ska förvara.

Tack! Man kan fundera på olika sätt. Tror det är bra att våra barns hälsostatus kollas, så att man mäter barnfetma och kan se på riksnivå. Om ditt barn (och andra barn) får en massa socker på fritids tänker jag att det är bra att det kommer fram. Det finns ju tyvärr en del ohälsa bland barn.

Jag personligen hade frågat om syftet med hälsoenkäten och därefter tagit ställning. Och eventuella åtgärdsplaner om din son nu behöver det bestämmer ju faktiskt hans föräldrar  ;).

• Like 1

Alkes, tack för en intressant berättelse, du skriver underhållande :) ! Berätta eller inte berätta, gå på din magkänsla. Jag tycker inte man behöver dölja men är man ny med kosten (vilket jag inte har en aning om du är) kanske man skall förankra sig själv i den först. 

Jag är inte ny med kosten. "HIttade" LCHF redan 2009. Har sedan dess försökt lära mig hur just jag funkar. I början gick jag på att man skulle äta sig mätt på naturlig mat och så skulle det bli så bra så bra så. Sen lärde jag mig att jag hade förstört min naturliga förmåga att känna mättnad genom massa olika bantningsförsök och jag lärde mig även att var sockerberoende. Sen blev jag gravid och efter graviditeten (det var den andra) var det svårt att hitta rätt i matdjungeln eftersom sonen visade sig vara mjölkproteinallergiker.

Så kunskap om kosten har jag MASSOR!! Det är först nu (en si så där 6 mån sen) jag har lärt mig att tackla saken från rätt håll!! Jag har börjat med knoppen i stället för kroppen. Med hjälp av min hälsocoach, stöd från min familj och numera intresset från min läkare så känns framtiden ljusare än vad jag hade kunnat tänka mig att den här hösten skulle bli :P

Jag tror nog att jag kommer att dela med mig. Det kommer att sätta lite positiv press på mig själv. Samidigt kommer det att ge mig lite koll på mig själv och vad jag gör.

• Like 2

Min dotter började förskoleklass nu. Och vi väntar på att bli kallade till skolsyster just för en hälsokontroll. Jag rustar mig både med mod och kunskap för att kunna svara på frågor om kostvalet (det är inte alltid lätt att säga ifrån till människor som tror sig veta allt). Men först och främst så kommer jag att vara väldigt noga med att min dotter går tillbaka till sin klass innan jag låter skolsköterskan prata kost och näring då jag vet att våra åsikter inte är det minsta lilla lika!! Och jag vill inte att min dotter hör en annan vuxen kläcka ur sig om vad som är nyttigt och hur farligt mättat fett är osv för jag vet inte hur denna person kommer att presentera sin sida av historien. HOn kan ju vara väldigt pedagogisk och försiktig i sitt sätt lika mycket som hon bara kan säga att äter vi mättat fett dör vi knall fall imorgon. Inget jag vill att en 6 åring ska bli vittne till!

• Like 3

Jag är inte ny med kosten. "HIttade" LCHF redan 2009. Har sedan dess försökt lära mig hur just jag funkar. I början gick jag på att man skulle äta sig mätt på naturlig mat och så skulle det bli så bra så bra så. Sen lärde jag mig att jag hade förstört min naturliga förmåga att känna mättnad genom massa olika bantningsförsök och jag lärde mig även att var sockerberoende. Sen blev jag gravid och efter graviditeten (det var den andra) var det svårt att hitta rätt i matdjungeln eftersom sonen visade sig vara mjölkproteinallergiker.

Så kunskap om kosten har jag MASSOR!! Det är först nu (en si så där 6 mån sen) jag har lärt mig att tackla saken från rätt håll!! Jag har börjat med knoppen i stället för kroppen. Med hjälp av min hälsocoach, stöd från min familj och numera intresset från min läkare så känns framtiden ljusare än vad jag hade kunnat tänka mig att den här hösten skulle bli :P

Jag tror nog att jag kommer att dela med mig. Det kommer att sätta lite positiv press på mig själv. Samidigt kommer det att ge mig lite koll på mig själv och vad jag gör.

Verkligen ingen nybörjare  ;) och så har du dessutom gjort hela den tuffa resan inom LCHF med en störd metabolism, sockerberoendet och hittat vägar i och ur detta :D . Orkar du är det kanon om du delar din kunskap och erfarenhet. Det finns så mycket fetträdsla och oreallistisk rädsla för att släppa kolhydrat som därmed får till följd att människor håller kvar sig själva i övervikt och fetma med påföljande ohälsa  :( .

Verkligen ingen nybörjare  ;) och så har du dessutom gjort hela den tuffa resan inom LCHF med en störd metabolism, sockerberoendet och hittat vägar i och ur detta :D . Orkar du är det kanon om du delar din kunskap och erfarenhet. Det finns så mycket fetträdsla och oreallistisk rädsla för att släppa kolhydrat som därmed får till följd att människor håller kvar sig själva i övervikt och fetma med påföljande ohälsa  :( .

Man pratar aldrig om störd metabolism eller sockerberoende inom vården. Man ska äta sunt (enligt livsmedelsverket) utan en tanke på hormoner eller annat kroppen kan servera en på vägen och så ska man självklart springa mer.

Förutom att jag vill göra väsen av mig för en LCHF kost och hur bra det funkar så vill jag även slå ett slag för INDIVIDEN! Även om vi är människor så funkar vi inte exakt likadant. "Ät mindre, spring mer" är inte individanpassat för fem öre!!

Vi får se vart detta leder.

• Like 1