Syster Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Har nu klarat mig utan antibiotika i ett och ett halvt år, men nu är det tyvärr dags igen orsakad av till en del, egen dumhet, man ska lyssna på kroppen och varningssignalerna den ger. Jag har ett dåligt immunförsvar och bör vara lyhörd, men det är lättare att förtränga...går mycket lättare att råda andra och tala om vad de bör och ska göra Men nu till min fundering, jag vill rädda magen och tarmfloran så mycket det går. Jag ska äta A-Fil, benbuljong och probiotikakapslar, jag vet att ni finns här på forumet som är experter på detta Har ni andra förslag som kan hjälpa min mage? Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Fermenterad mat i allmänhet kommer hjälpa dig till exempel: surkål, yoghurt, kombucha etc. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Det bästa är att syra och fermentera själv. De flesta produkterna som finns i affären är pastöriserade, och då har många av de goda bakterierna förstörts 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Mjölksyrade grönsaker! Pröva Tistelvinds den innehåller levande bakterier! Probiotika dödas av antibiotikabeh så ta en kur innan AB om du hinner och börja direkt du svalt sista tabletten! Är du säker på att du inte kan rida ut stormen utan AB? Lycka till och krya på dig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Kombucha, som redan nämnts, finns som färdigt iste på glasflaska och säljs i hälsokostbutiker. Jag har (även på LCHF) en tendens att då och då bli riktigt trög i magen, och då funkar en flaska kombucha finfint! Här finns mer information inklusive lista över återförsäljare: http://www.svenskkombucha.se/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VET Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Det finns gode bakterier i ulike matvarer. Men det er ikke bare lactobaciller som behövs! For å få tilbake Bacillus cereus (som er en av de viktigtigste for tarmen) kan du spise korn som ikke er varmebehandlet. F eks rå hvete som du kjører i en hurtigmixer og spiser med fløte (grädde). Virker best om det malte kornet bløtes i vann over natten (50/50 korn og vann). Dette er ikke LCHF, men nyttig som kosttilskudd i en periode. 25g pr dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Jag äter den här pro-biotikan http://www.femalebalanceshop.com/prescript-assist Bakterierna når tarmen oskadda av magsyra tack vare den speciella struktur som omger dem. Innehåller Bacillus subtilis som återfinns i traditionellt syrad mat. 29 symbiotiska varianter särskilt utvalda för att efterlikna den naturliga flora som återfinns i traditionella och paleolitiska dieter. Innehåller även prebiotika. Glutenfri, mjölkfri och vegansk. Kan bara instämma i benbuljongen. Kanske du kan ha i kokta grönsaker och köttfärsbollar så att du kan äta det mer som mat? Jag har faktiskt funderat på att till största delen bara äta så under 1-2 veckor när magen varit dålig men har haft det för stressigt för att orka pröva. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 18, 2013 Author Share Posted September 18, 2013 Tack alla för tips, efter morgondagens besök hos doktorn så ska jag kolla vad som finns av dessa förslag jag fått på hälsokostaffären. Hälsa Som Livsstil, kanske jag ska försöka få i mig surströmming, den är ju fermenterad. Naturist, det är för sent att börja syra själv nu då antibiotikan är ett faktum. Ska prova för framtiden kanske, så att jag har på lager. Lotte, tar antibiotikan död på probiotikan, fast man tar den mellan doserna? Nej, jag får nog lov att behandla nu, har redan gått några veckor för länge i tron om att det kommer att "gå över av sig själv" TiTi, ska kolla efter Kombucha imorgon. VET. jag är glutenallergiker, så jag törs inte prova vete och korn. Johanna, den probiotikan har jag hemma, överlever den antibiotikan tro? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Du vet det där med källor....men har för mig att jag läst på någon site jag litade på att AB tar död på de flesta bakterier i tarmen även de man tillför och att det bästa är att boosta immunförsvaret då och då med preparat som det Johanna pratar om eller innate Response Flora som Perfekthälsa propagerar för, de innehåller 2 - 500 miljoner bakt per kapsel och 14 stammar av olika bakterier, enligt siten är de bäst!? De är väldigt dyra så det vore ju synd om de inte gör någon nytta! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zladden Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Normal LCHF kost fungerar for mig, har en autoimunsjukdom som jag äter imunförsvarssänkande medel mot, kombinerat med KOL har detta inneburit 5 lunginflammationer och 7 antibiotikakurer i år. Klarar mig bäst om jag ligger kring 10g kh när jag äter antibiotika, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Johanna, den probiotikan har jag hemma, överlever den antibiotikan tro? Jag vet faktiskt inte. Jag tar nu 2 tabletter om dagen, en på morgonen och en på kvällen, då min mage fortfarande försöker återhämta sig från mandelmjölet (!). Men det bra är att den inte innehåller några mjölkbaserade bakterier och att den har samma bakterier som syrad mat. På de internationella paleobloggar jag följer är det den probiotikan man rekommenderar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Troligen överlever probiotikan inte antibiotikan då det är just det antibiotika är till för, döda bakterierna. Däremot kan du ju tillföra probiotika i tablettform och genom syrad mat för att tillföra goda bakterier så att tarmfloran inte blir helt upp och ner. Surströmming fungerar säkert, dock innehåller väl det en hel del miljögifter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Jag undrar om probiotika i tablettform eller i tex youghurt egentligen kan ha nån effekt? Det dimper ju ner i "soppan" i magen som är rejält sur vilket torde ta kål på det mesta som är "fritt simmande" Jag tror mer svårsmält probiotika som surkål eller kimchi har större möjligheter att transportera levande bakterier ner i tarmen där vi egentligen vill ha dom Egentligen skulle man kanske tillföra levande kulturer nerifrån istället när det är tarmen man vill återkolonisera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Apropå antibiotika så tänker jag mer att probiotika kan användas för att återskapa tarmfloran efter en AB kur. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Jag undrar om probiotika i tablettform eller i tex youghurt egentligen kan ha nån effekt? Det dimper ju ner i "soppan" i magen som är rejält sur vilket torde ta kål på det mesta som är "fritt simmande" Jag tror mer svårsmält probiotika som surkål eller kimchi har större möjligheter att transportera levande bakterier ner i tarmen där vi egentligen vill ha dom Egentligen skulle man kanske tillföra levande kulturer nerifrån istället när det är tarmen man vill återkolonisera? Det finns fall där man använder avföring från "hälsosamma" personer som förs in i tarmen hos personer som behöver återfå normal tarmflora. http://chriskresser.com/poop-the-cure-of-the-future 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 19, 2013 Author Share Posted September 19, 2013 Det finns fall där man använder avföring från "hälsosamma" personer som förs in i tarmen hos personer som behöver återfå normal tarmflora. http://chriskresser.com/poop-the-cure-of-the-future Hugaligen. Jag testar nog ALLT annat först 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Hugaligen. Jag testar nog ALLT annat först Hehe, transplantation av avföring är snarare för svårt sjuka personer än för att återhämta sig från en AB-kur så är ingenting du behöver prova Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brynhilde Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Det finns en 7-dagars probiotikakur hos http://www.greatlife.se/halsoprodukter/flora-200-14-seven-day-intensive/ Jag har ingen aning om den är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts