Majabella Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Jag har kommit över några riktigt snygga ben och har nu letat runt på nätet efter recept, är det någon här som har erfarenhet? Åt märgben på Restaurang Bastard i Malmö för ett par år sedan, vill minnas benet var ugnsbakat med persilja till och snofsig märgbensked att utföra utgrävningen med, men jag tänkte använda hummergaffelns bakända. Faran verkar över för galnako-sjukan om man läser: http://www.svd.se/mat-och-vin/margfull-lackerhet_6876767.svd Men som sagt är det nån som har tips?, misstänker att hela härligheten kan riskera smälta bort om man t.ex. tillagar dem för varmt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Lägg i en (kött)gryta och låt koka med bara...eller soppa.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Som sagt vad lägg i en gryta med högrev.. koka till soppa/gryta! Koka upp på morgonen, sänk till lägsta värme och låt stå hela dagen under lock, släng i en persiljerot! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Vilken bra tråd, jag köpte märgben för tänkte göra buljong, vad bra att det går att äta som det är oxå, ingen koll haha. Tackar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Rosta de i ugnen först, och koka sedan med soppgrönsaker till en buljong. Ta hälften till en gryta/soppa, och reducera den andra halvan, häll upp i isbitsformar och frys in. Sen är det bara att ta fram vid behov. De flesta buljongerna ute i butikerna innehåller så mycket onyttigt, så man vinner på att koka egen... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Jag brukar ha i ett par märgben i grytan. De får puttra ihop med kött och kryddor i ett par timmar. Sen tillsätter jag grönsaker och grädde. Märgbenen lägger jag upp på ett fat med skaldjursgafflar till, för att gröpa ur märgen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Om jag förstår dig rätt Majabella så har du tänkt äta innehållet i märgbenen och inte koka buljong? Om så är fallet så såg jag för ett tag sen att man kan ugnsgratinera märgben, och äta det med gaffel som du beskriver. Tyvärr har jag inget recept, men jag har för mig att man bara saltade och pepprade och gratinerade på ganska hög värme. Märgbenen var sågade i ca 10 cm stora bitar och ställda på högkant i ugnen. (märg uppåt och neråt) så att säga. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Om jag förstår dig rätt Majabella så har du tänkt äta innehållet i märgbenen och inte koka buljong? Om så är fallet så såg jag för ett tag sen att man kan ugnsgratinera märgben, och äta det med gaffel som du beskriver. Tyvärr har jag inget recept, men jag har för mig att man bara saltade och pepprade och gratinerade på ganska hög värme. Märgbenen var sågade i ca 10 cm stora bitar och ställda på högkant i ugnen. (märg uppåt och neråt) så att säga. Ungsgratinerade har jag aldrig testat......låter jättegott å! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Prövade ugnsgratinera men....klarar inte av smaken...ännu! Men nyttig och god buljong blir det av köttiga ben som får gå i crockpoten i minst 12 timmar med lite grönsaker och äppelcidervinäger! Se'n reduktion på spisen,mums! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted September 18, 2013 Author Share Posted September 18, 2013 Härligt, tack för alla förslag, låter som om" this is the beginning of a beautiful friendship", between me and my bones :-) Måste ju testa både koka o rosta på alla vis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Kika i frysen på willys, där brukar jag köpa lamgrytbitar, med ben och allt! Finns oxå oxmärgben färdigsågade i små bitar.. praktiskt, för då kan man köpa någon högrevsbit och koka allt till en god gryta! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brynhilde Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Recept på grillade märgben med persiljesallad http://www.vinochgastronomi.se/recept/grillade-margben-med-persiljesallad/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Om man inte vill koka buljong på benen, så ligger det nog närmast till hands att förgrilla benen, för att sedan gröpa ur de, och montera ner i en rödvinssås som serveras till en god köttbit. Smaken från märgen gifter sig bra med rödvinssåsen. Det är inte så vanligt att man äter enbart märgen, och anledningen är nog att det inte är någon smaksensation direkt... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted September 20, 2013 Author Share Posted September 20, 2013 Nu puttrar benen i traktörpannan ihop med kryddor, lök och; som en särskild tribut till den alltid så kunnige Zepp: persiljerötter! Doftar härligt och ska få bli basen till en rödvinssås. Insåg att jag borde köpt korta skånkar om jag skulle ugnsbaka dem, typ servettringshöga, det får bli nästa gång, mitt beniga liv har bara börjat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Nästa grej för dig att testa är oxsvans, det är lite segare kött och kräver en dags puttrande på ettan, och det är gott.. och persiljeroten sitter som en smäck i den anrättningen oxå! Nr 2 är lammlägg.. man gör lite på samma sätt, men går att variera ytterligare, man kan ta upp efter att de har kokat färdigt och griljera dem.. men det e överkurs! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted September 20, 2013 Author Share Posted September 20, 2013 Svansen är min favoritstyckdel; oxsvansragu är min paradrätt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 Ni måste bara smaka på rimmad lägg tillagad i slowcocker! Något av det godaste jag ätit!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted September 22, 2013 Author Share Posted September 22, 2013 Ni måste bara smaka på rimmad lägg tillagad i slowcocker! Något av det godaste jag ätit!!! Lotte; visst har du en Crock Pot? Kan du eller någon annan CP-användare ge tips om hur man ska välja storlek, det finns visst från 3,5-5,7 liter. Man vill ju kunna trycka ner en hel stor kyckling, som i ditt fall ett rejält grisben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Absolut! Ju större ju bättre! Det är som växthus, kan aldrig bli för stort! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Osso buco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Nästa grej för dig att testa är oxsvans, det är lite segare kött och kräver en dags puttrande på ettan, och det är gott.. och persiljeroten sitter som en smäck i den anrättningen oxå! Nr 2 är lammlägg.. man gör lite på samma sätt, men går att variera ytterligare, man kan ta upp efter att de har kokat färdigt och griljera dem.. men det e överkurs! Eller så köper man en tryckkokare så är nog oxsvansen färdig på en timme. Fast en hel dag låter länge även när man kokar på vanligt sätt. Höna brukade ta 3 timmar när jag kokade i vanlig gryta. Jag åt ofta oxsvanssoppa på 70-talet och inte var den kokt en hel dag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Eller så köper man en tryckkokare så är nog oxsvansen färdig på en timme. Fast en hel dag låter länge även när man kokar på vanligt sätt. Höna brukade ta 3 timmar när jag kokade i vanlig gryta. Jag åt ofta oxsvanssoppa på 70-talet och inte var den kokt en hel dag inte. Mnja.. långkok går inte till på det sättet.. man kokar upp på morgonen, skummar av och slår av värmen, sen sveper man en handduk runt grytan så att värmen består. Finessen med långkok är att det tar tid, dels för att det blir godast, dels för att man kokar ur mineraler ur ben och senor, samt smak. Långkok är nog ett av det mest ursprungliga av kokkonster och något av det minst arbetskrävande. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Mnja.. långkok går inte till på det sättet.. man kokar upp på morgonen, skummar av och slår av värmen, sen sveper man en handduk runt grytan så att värmen består. Finessen med långkok är att det tar tid, dels för att det blir godast, dels för att man kokar ur mineraler ur ben och senor, samt smak. Långkok är nog ett av det mest ursprungliga av kokkonster och något av det minst arbetskrävande. Så du får köttet mört enbart genom ett uppkok och att ha en handduk runt grytan? Klart smart i så fall. Energisnålt som tusan, ingen extra vattenånga i huset och man behöver inte oroa sig för att något som är igång när man inte är hemma. Låter du grytan stå kvar på plattan? I så fall måste väl plattan svalna innan man lägger dit handduken? Hur stor handduk måste man ha? En lite utförligare beskrivning vore ju bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Bäst fungerar det med emaljerade gjutjärnsgrytor, de lagrar väldigt mycket värme. Sen så sveper man in grytan i en större badhanduk eller liknande, så bevaras värmen väldigt länge.. det var så man gjorde förut när man hade vedspisar och man sparade på så sätt ved. Under tiden så bryts bindningarna mellan köttfibrerna ner av ensymer i köttet, det är då man får sådant där gott grovfibrigt kött som inte sitter ihop. Sen så.. en timme eller två innan måltiden tar man upp köttet, låter det svalna för hanteringen och under tiden reducerar man spadet, tillsätter lite annat som man vill ha i grytan.. i mitt fall ofta persiljerot, chilli, lagerblad och vitlök. När köttet väl är svalt rensar man bort det från benen, strimlar och hackar till lagom bitar.. man behöver inte koka det mer utan antingen lägger man en lagom portion i tallrikar och slår spadet över det. Alternativt lägger man upp allt i en soppskål och serverar allt på så sätt att var o en tar så mycket den vill. Det som blir över kan man frysa in i portionsförpackningar för senare användning.. likaså spad/buljong. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Bäst fungerar det med emaljerade gjutjärnsgrytor, de lagrar väldigt mycket värme. Sen så sveper man in grytan i en större badhanduk eller liknande, så bevaras värmen väldigt länge.. det var så man gjorde förut när man hade vedspisar och man sparade på så sätt ved. Under tiden så bryts bindningarna mellan köttfibrerna ner av ensymer i köttet, det är då man får sådant där gott grovfibrigt kött som inte sitter ihop. Sen så.. en timme eller två innan måltiden tar man upp köttet, låter det svalna för hanteringen och under tiden reducerar man spadet, tillsätter lite annat som man vill ha i grytan.. i mitt fall ofta persiljerot, chilli, lagerblad och vitlök. När köttet väl är svalt rensar man bort det från benen, strimlar och hackar till lagom bitar.. man behöver inte koka det mer utan antingen lägger man en lagom portion i tallrikar och slår spadet över det. Alternativt lägger man upp allt i en soppskål och serverar allt på så sätt att var o en tar så mycket den vill. Det som blir över kan man frysa in i portionsförpackningar för senare användning.. likaså spad/buljong. Tack så mycket Zepp! Jag som är lite försiktig vill inte använda emaljerade kärl som inte garanterat är bly och kadmiumfria. Järngryta utan emalj är nog inte heller så bra för mig eftersom jag inte tål järn särskilt bra. Visserligen säger dom att järn i kött är det enda järn man tar upp när man har fyllda depåer men jag är som sagt lite försiktig. I det perspektivet funderar jag på om jag kan ta ett glaskärl och vira in det i handduk eller annat och ha det i en uppvärmd ugn som stängts av. Glas är ju det som avger minst och i ugnen håller ju saker värmen bättre än ute i rummet. Kruxet blir uppkoket och skummandet. Det är ju inte säkert att det räcker att ställa köttet i en glasbytta i ugnen och sedan när den är varm hälla över kokande vatten. Hur mycket vatten brukar du ha? Skall det täcka köttet? Även vattnet bidrar ju till att hålla värmen. En idé kanske kan vara att jag ställer en glasbytta inne i min gjutjärnsgryta och sätter på locket plus att jag virar in grytan och har den i ugnen. En annan kan vara att göra en stor sats och därmed ta en riktigt stor glasbytta så håller allt värmen längre. Fast det kanske är överkurs. En rostfri kastrull invirad i en handduk i ugnen kanske också går bra. Eller i en gammal ylletröja som kanske isolerar bättre. Vilken är den kortaste tiden du använt Zepp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Ja altså glasgrytor funkar såklart lika bra. Tid o tid, det handlar väl mer om när man orkar greja med det på morgonen och när man vill äta.. trixet är att det sköter sig självt iomed att värmen avtar med tiden hur som helst. Beror litta på hur vaken jag är, i bland kan jag ta det direkt från frysen och koka det någon timme.. andra gånger med bättre framförhållning så tar man upp det ur frysen på kvällen, då kokar man det inte lika länge. Som sagt vad testa lammgrytbitarna på Willys, de är färdigsågade med ben och allt i små bitar, så det är perfekt att ta fram lagoma portioner och reda till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Ja altså glasgrytor funkar såklart lika bra. Tid o tid, det handlar väl mer om när man orkar greja med det på morgonen och när man vill äta.. trixet är att det sköter sig självt iomed att värmen avtar med tiden hur som helst. Beror litta på hur vaken jag är, i bland kan jag ta det direkt från frysen och koka det någon timme.. andra gånger med bättre framförhållning så tar man upp det ur frysen på kvällen, då kokar man det inte lika länge. Som sagt vad testa lammgrytbitarna på Willys, de är färdigsågade med ben och allt i små bitar, så det är perfekt att ta fram lagoma portioner och reda till. Nu vet jag inte om jag förstår. Nu skriver du "koka någon timme". Det gällde ju din metod där du bara kokade upp och sedan ställde grytan invirad i en handduk. Då behöver man ju veta när man kan öppna paketet, annars läcker ju värmen ut innan det är klart. Jag äter lagad mat 11.30 och då är frågan när jag senast måste koka upp och vira in för att maten skall vara klar till dess. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 11.30 äter man ju frukost om man är ledig? Gör långkoket till middagen som du äter på kvällen i stället. Men du vet, du kan göra det mesta färdigt på kvällen innan, ställa allt i kylen över natten och göra det färdigt strax innan du serverar? En del rätter vinner faktist på långa tillagningstider. Grejen är att recept är värdelösa.. man är alltid tvungen att testa själv hur saker och ting funkar.. och hur man gör för att det skall bli som man själv vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 11.30 äter man ju frukost om man är ledig? Gör långkoket till middagen som du äter på kvällen i stället. Men du vet, du kan göra det mesta färdigt på kvällen innan, ställa allt i kylen över natten och göra det färdigt strax innan du serverar? En del rätter vinner faktist på långa tillagningstider. Grejen är att recept är värdelösa.. man är alltid tvungen att testa själv hur saker och ting funkar.. och hur man gör för att det skall bli som man själv vill. Ha, ha, har du inte sett när jag brukar skriva i forumet på morgonen? Går för det mesta upp klockan 6 men ibland har det blivit ännu tidigare. På kvällen äter jag sällan den typen av mat som jag lagar i långkok. Det är middag 11.30 som är dagens huvudmåltid för mig. Du har väl någon aning om hur länge din mat brukar stå i långkokspaket? Jag tycker i och för sig att kött i tryckkokaren smakar underbart men det skulle vara intressant att prova din metod också. Är ju väldigt praktiskt också om man är ute på förmiddagen och inte kommer hem förrän till lunch. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 11.30 äter man ju frukost om man är ledig? Gör långkoket till middagen som du äter på kvällen i stället. Men du vet, du kan göra det mesta färdigt på kvällen innan, ställa allt i kylen över natten och göra det färdigt strax innan du serverar? En del rätter vinner faktist på långa tillagningstider. Grejen är att recept är värdelösa.. man är alltid tvungen att testa själv hur saker och ting funkar.. och hur man gör för att det skall bli som man själv vill. Jo men det är ju bra att veta om jag skall prova med 2, 4, 6 eller 8 timmar. Jag lovar Zepp att jag inte skall lasta dig för om det inte blir bra även om du säger något om tiden. Jag vill bara ha något att utgå ifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Det beror på vilket kött du kokar.. oxsvans kräver längst och mest frekvent kokning. Altså.. jag har ingen koll på tider, jag kollar köttet.. en gång kokade jag oxsvansen för kort tid, varvid jag fick sätta det på kok ytterligare en halv timme senare på kvällen. Jag brukar sätta grejerna på kok vid 9 tiden.. och då får det koka på ettan en timme.. eller tills jag märker att köttet släpper benen.. oxsvansen tar som sagt längre tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Det beror på vilket kött du kokar.. oxsvans kräver längst och mest frekvent kokning. Altså.. jag har ingen koll på tider, jag kollar köttet.. en gång kokade jag oxsvansen för kort tid, varvid jag fick sätta det på kok ytterligare en halv timme senare på kvällen. Jag brukar sätta grejerna på kok vid 9 tiden.. och då får det koka på ettan en timme.. eller tills jag märker att köttet släpper benen.. oxsvansen tar som sagt längre tid. Jag trodde att du menade att du bara kokade upp och skummade och sedan virade in i en handduk? Kokar du en timme och sedan virar in den eller är det två helt olika metoder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Ja jag kokar olika kött olika lång tid på morgonen.. man får helt enkelt lära sig anpassa tiden till olika kött.. och mängd/tjocklek. Tex grytbitar man köper färdiga tar verkligen ingen tid alls att koka.. gör man det för länge så blir det mest slem! I dag står lammgrytbitar på spisen. de har kokat på ettan snart 1,5 timmar.. tror inte det behövs mer.. utan de får stå utan täckning fram till i kväll då jag gör ordning allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Ja jag kokar olika kött olika lång tid på morgonen.. man får helt enkelt lära sig anpassa tiden till olika kött.. och mängd/tjocklek. Tex grytbitar man köper färdiga tar verkligen ingen tid alls att koka.. gör man det för länge så blir det mest slem! I dag står lammgrytbitar på spisen. de har kokat på ettan snart 1,5 timmar.. tror inte det behövs mer.. utan de får stå utan täckning fram till i kväll då jag gör ordning allt. Mellan vilka tider varierar koktiden innan du virar in kastrullen och hur länge står den sedan invirad? Det är ju just när det står invirad som man inte kan springa och kolla eftersom man då släpper ut värmen. Samtidigt så är ju köttet helt mört i klart om jag kör det en timme i tryckkokaren. I den kan man f öv utnyttja eftervärmen. Jag brukar koka sojabönor och då låter jag bara tryckkokaren komma upp i tryck och sedan stänger jag av plattan och låter den stå kvar där. I det koket har man så mycket vatten att det täcker bönorna och då blir det så stor massa att trycket inte har gått ner förrän efter 1,5 timmar. Det kan ju innebära att om jag bara kör köttet en halvtimme så kommer det ändå att bli färdigt om det står kvar på plattan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Har du en tryckkokare så är det hur som helst ett bra kärl att använda.. då det dessutom konserverar värmen bättre än öppna kärl. Finessen med tryckkokare är att det höjer kokpunkten på vattnet, det är onödigt men kan vara en fördel för folk med dålig planeringsförmåga! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Hur varmt måste det vara för att tillagningsprocessen skall fortgå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Eh.. du har lite vetenskaplig syn på det hela.. jag bara lagar till maten. Man märker att olika kött kräver lite olika behandling helt enkelt. Nu har lammgrytbitarna stått på spisen sedan i morse, vid 12tiden märkte jag att köttet var lagom färdigt och därefter så har det stått kallt.. klockan 6 värmer jag bara upp det hela och serverar direkt. Grejen är att man petar lite på köttet så märker man när det e färdigt. Någon gång.. med oxsvans då jag inte varit hemma har jag märkt att det behövde kokas upp lite till.. då gör jag det och så lär man sig av situationen.. dvs kokar det lite mer på morgonen nästa gång. Grejen för dig är snarare att göra färdigt det mesta på kvällen innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Eh.. du har lite vetenskaplig syn på det hela.. jag bara lagar till maten. Man märker att olika kött kräver lite olika behandling helt enkelt. Nu har lammgrytbitarna stått på spisen sedan i morse, vid 12tiden märkte jag att köttet var lagom färdigt och därefter så har det stått kallt.. klockan 6 värmer jag bara upp det hela och serverar direkt. Grejen är att man petar lite på köttet så märker man när det e färdigt. Någon gång.. med oxsvans då jag inte varit hemma har jag märkt att det behövde kokas upp lite till.. då gör jag det och så lär man sig av situationen.. dvs kokar det lite mer på morgonen nästa gång. Grejen för dig är snarare att göra färdigt det mesta på kvällen innan. Ja att koka har jag ju gjort många gånger. Det var din metod med att vira in grytan i en handduk och utnyttja eftervärmen som jag inte provat tidigare. Först trodde jag du menade att du bara kokade upp köttet och skummade innan du stängde av plattan och virade in kastrullen i en handduk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Jodå.. så gör jag ibland.. speciellt med färdigköpta grytbitar.. ofta vill man då ha bitarna hela.. men möra så de smälter i munnen. Då, lite beroende på tid och annat så kan jag fiska upp köttbitarna strax innan serveringen och koka märgbenen lite extra.. ofta då tillsammans med chilli, vitlök, lagerblad och persiljerot.. så det blir ett extra gott spad. Grejen är att ju segare kött ju längre behöver det ligga och gotta till sig i värmen.. oxsvans är segast. Ju tjockare och segare kött, ju mer kokning och/eller ligga kvar i värme. Glöm inte att peta på köttet så märker du.. och för allt i värden överkoka inte.. såvida du inte vill ha gulash.. det e ioförsej gott det oxå, men då behöver man ha paprikapulver hemma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Jodå.. så gör jag ibland.. speciellt med färdigköpta grytbitar.. ofta vill man då ha bitarna hela.. men möra så de smälter i munnen. Då, lite beroende på tid och annat så kan jag fiska upp köttbitarna strax innan serveringen och koka märgbenen lite extra.. ofta då tillsammans med chilli, vitlök, lagerblad och persiljerot.. så det blir ett extra gott spad. Grejen är att ju segare kött ju längre behöver det ligga och gotta till sig i värmen.. oxsvans är segast. Ju tjockare och segare kött, ju mer kokning och/eller ligga kvar i värme. Glöm inte att peta på köttet så märker du.. och för allt i värden överkoka inte.. såvida du inte vill ha gulash.. det e ioförsej gott det oxå, men då behöver man ha paprikapulver hemma. Ja överkokt är ju inte gott som du skriver och vi åt kycklingfilé på en restaurang som hade tillagats i låg temperatur under längre tid. Den riktigt smälte i munnen. Därför tycker jag din metod med att låta köttet bli färdigt på eftervärmen är klart intressant. Att jag frågade vilken temperatur som krävs för att processen skall fortskrida berodde på att det ju inte är någon idé att låta köttet stå framme när temperaturen blivit för låg. Vi har också en digital termometer med en metallpinne som man kan sticka ner i grytan utan att öppna så värmen försvinner ut. Om jag då kokar kött i t ex en halvtimme och sedan isolerar grytan och låter den stå så är det ju svårt att kolla läget utan att släppa ut värmen. Om man känner till lägsta temperatur som krävs så kan man sticka ner termometern och mäta för att se om det är lönt att låta den stå längre. Ju mer kött och dessutom ben man har i kokkärlet, ju längre tid håller det ju värmen så man har ju nytta av benen på det viset. Värmer man upp ugnen och ställer grytan där inne så håller den ju sig ett tag också. Jag skall kolla med willys här om dom har dom där lammbenen du skrev om. Dom kanske inte så dyra heller så jag kan använda dom att experimentera med och dessutom gillar jag lamm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Lammgrytbitar heter de jag köpt där. Mnjae.. jag pillar mer på köttet och kollar av och lär mig vad som funkar helt enkelt. Första oxsvansen kokade torr, den andra blev seg, den tredje blev lyckad. Dvs den första försökte jag koka mör, den tredje fick koka/stå för kort tid.. sen lärde jag mig ta fram det på kvällen innan, låta det stå på spisen sen är det bara att slå på plattan på ettan när man kokar morgonkaffe. När jag sen tycker det verkar lagom så slår jag bara av plattan.. skall jag sen ut sveper jag bara in grytan i en gammal badhanduk så står inget och kokar torrt under tiden. Kan tala om att dagens lammgryta/soppa blev god och mättande.. mor tyckte det var för mycket chilli.. jag tyckte det var lagom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts