Jump to content

Professor Göran Petersson om Stevia och andra sötningsmedel

Jäderås

Recommended Posts

Jag kör med lite Stevia & Erytritol nån gång då och då och som Göran också påpekar i pdf:en kan sötningsmedel trigga sötsug. Det känner jag dock inte som ett problem, personligen.

Men han skriver dessutom så här kring Stevia:

"Struktur och upptag: Den kemiska strukturen är uppbyggd från den komplexa 

polycykliska diterpenoiden steviol med 20 kolatomer. De två supersöta och mest 
använda steviolglykosiderna, steviosid och rebaudiosid A, har tre respektive fyra 
glukosenheter glykosidiskt bundna till steviol. De är relativt temperaturstabila. I 
matspjälkningskanalen avspjälkas glukos. Cirka halva mängden frigjord steviol 
tas upp till blod och utsöndras med urin kopplad till glukuronsyra.

Ekologi och toxikologi: Terpenderivat av typ steviol i gröna växtdelar fungerar 
ofta som kemiska försvarsämnen mot växtätare. Steviablad har ändå traditionellt 
använts av indianer för söt smak på liknande sätt som kokablad för uppiggande 
effekt. Extraherade extremt söta steviolglykosider är däremot ungefär lika lite 
naturliga som extraherat kokain och kan i värsta fall kanske bli en ännu större 
global hälsofara via diabetes och fetma.

...

Erytritol: Under handelsnamn som sukrin har erytritolsnabbt blivit vanligt. Det 
skiljer sig från sorbitol och xylitol genom nästan fullständigt upptag till blod.
Likheten med glycerol från fetter kan vara metaboliskt problematisk. Efter en 
tids cirkulation i blodbanorna utsöndras erytritol med urin."

Kan någon tolka? Har läst lite på forumet om era egna mätningar vid stevia-intag att det ej påverkar blodsockret  men han skriver ju att det tas upp i blodet?

pdf:en om sötningsmedel  i sin helhet finns att hämta här (han skriver även om andra sötningsmedel):

http://www.kostdemokrati.se/midi/2012/09/02/professor-goran-petersson/

• Like 2

Kan någon tolka? Har läst lite på forumet om era egna mätningar vid stevia-intag att det ej påverkar blodsockret  men han skriver ju att det tas upp i blodet?

Det absolut största problemet med sötningsmedel är att de kan trigga sötsuget och aptiten hos känsliga personer. Där tycker jag han har en viktig poäng. Kom bara ihåg att vissa är superkänsliga, medan andra har inga problem alls.

När det gäller blodsockret så påverkas det  i praktiken inte alls av sötningsmedel, det är ju liksom vitsen med sötningsmedel. Dels är det oerhört små mängder och dels omvandlas knappt något av sötningsmedlen till glukos i blodet. Däremot kan nog vissa personer få ett s.k. cefaliskt insulinsvar och pumpa ut insulin i förväg för att kompensera för en förväntad höjning av blodsockret (som dock inte kommer). Men även där är vi nog olika. Jag är osäker på hur stor den här effekten egentligen är.

Om man kan äta socker utan att få metabola problem så tror jag vanligt strösocker är bättre än artificiella sötningsmedel. Men för personer som får metabola problem med socker tror jag att fetma är ett mycket större hälsoproblem än eventuella giftiga effekter av sötningsmedlet. Man måste väga de olika riskerna mot varandra. Kort sagt: det är bättre att äta sötningsmedel och vara smal än att äta socker och bli tjock. Men detta är förstås bara mina egna spekulationer!

Det bästa är förstås att varken använda socker eller artificiella sötningsmedel.

• Like 2

Jag blir ganska trött av att läsa, typ Göran Petersson, om att sötningsmedel är farligare än socker och att man hellre ska äta socker än sötningsmedel. Det finns egentligen inga belägg för att det är så...åtminstone såvitt jag vet.

Däremot är det sunt att låta försiktighetsprincipen råda och att vara sparsam med användandet av sötningsmedel eftersom det ändå råder osäkerhet om hur ohälsosamt det är och hur mycket det triggar "sockersuget". Det finns ju knappast heller några belägg för att konsumtion av sötningsmedel får folk att minska den totala sockerkonsumtionen.

Men icke desto mindre, att självsäkert påstå att vissa saker är livsfarliga (och det måste det väl vara om man säger att det är farligare än socker ;-) utan att ha bra belägg för det, sänker trovärdigheten rejält!

• Like 1

Jag är extremt känslig. Och av den anledningen har jag valt att inte tillsätta någon form av sötma i min kost. Och det funkar för mig. Gör jag något LCHF godisliknande så tillsätter jag inte en endaste droppe sött!

Sötningsmedel la jag på hyllan många år sedan, när jag blev gravid med dottern, och läste någon rapport från Polen eller USA om hur farligt sötningsmedel kunde vara för fostret. Barnmorskan här reagrade inte riktigt som jag tänkt mig när jag sa att jag valde bort sötningsmedel helt och hållet. "Man vet inte om det är farligt eller inte så varför sluta" Det var det dummaste jag hört!!

Jag saknar inte bullar och kakor längre. Jag gillar chokladsmak och lite 90% choklad funkar bra vid de tillfällena jag vill ha något. Men det gäller att jag är i form mentalt för att kunna äta "bara en" bit annars blir det många fler... Däremot spelar det inte roll hur bra jag mår om jag äter något som är det minsta lilla sötare, den där lilla djävulen på axeln är där och gnager hål i huvudet på mig!

Det tog tid för mig att lära mig hur min kropp reagerade på det jag stoppade i mig. Och nu känner jag att jag vill inte experimentera med att hitta substitut.

Bra jaderas att du tar upp detta, jag använder Sötströ för det ska vara "ofarligt". Men jag skulle inte ha några som helst problem att sluta använda det eller annat ex. Bakery+ om det inte är bra för mig.

Samma här, jag använder också sötströ någon gång ibland. Har även steviasötad saft hemma, bra att ha när släkten med barn kommer på besök och vill ha saft. Man hoppas ju att man inte gör dom en björntjänst när man ger dom det. Sedan kör vi med steviasötat äppelmos som tjejen har en del i yoghurt mm. 

Jag använder sötningsmedel endast när vi kommer att ha gäster som inte är LCHF:are, och även då försöker jag hitta recept som funkar ändå. Chokladkaka kan man baka utan en gnutta extra sött i till efterrätt och vaniljpulver ger också något söt smak.

Vi själva behöver inte sötman längre någon gång, och gör hellre en förrätt i stället för efterrätt om vi ska lyxa till det.

Fika på tu man hand var sällsynt hemma hos oss även förut och var bara för gäster det också.

Sarah Ballentyne skriver om Stevia. Kan ibland tycka hon är lite överdrivet försiktig men vem vet? http://www.thepaleomom.com/2013/03/teaser-excerpt-from-the-paleo-approach-the-trouble-with-stevia.html

En möjlighet att stevia i höga doser kan skapa genetiska mutationer o cancer. Och att de kan ha östrogena egenskaper på män. Låter ju inte jättebra ändå....hmm....

En möjlighet att stevia i höga doser kan skapa genetiska mutationer o cancer. Och att de kan ha östrogena egenskaper på män. Låter ju inte jättebra ändå....hmm....

Det låter inte bra, men för att vara skeptiskt så är inget bra i höga doser, det går till och med att dricka för mycket vatten så att man dör. Men hur är det i Japan och Sydamerika då där de använt stevia länge, eller är de så att den stevia vi äter är för processad och därför är farlig? Någon som vet?

• Like 2

Det låter inte bra, men för att vara skeptiskt så är inget bra i höga doser, det går till och med att dricka för mycket vatten så att man dör. Men hur är det i Japan och Sydamerika då där de använt stevia länge, eller är de så att den stevia vi äter är för processad och därför är farlig? Någon som vet?

Helt rätt. Det är frågan om vilka doser det handlar om? Sen om gifterna (?) lagras över tid....

• Like 1

Intressant ämne, men tyvärr verkar dom flesta referenserna till forskning vara observations eller enkätstudier.

Naturligtvis är det bättre att avstå från både socker och sötningsmedel, men jag tycker att det finns väldigt svag bevisning för att det skulle vara bättre att äta socker än sötningsmedel. 

Jag söker runt i vetenskapliga databaser om stevias negativa effekter. Det artiklar jag läst hittils handlar om att marknaden för steiva som produkt är i uppsving. Vilket innebär att forskare kan få stevia att verka bättre än vad den är! Att pengar är involverat gör det svårare att hitta negativa studier om växten!

Bara för att en produkt är livsmedelsgodkänd så betyder inte det att den är ofarlig, aspartam är ett bra exempel på detta. 

Hittade detta hittils

The plant extract is refined using ethanol, methanol, crystallization and separation technologies to separate the various glycoside molecules. The Coca-Cola Company sells it as Truvia. Pepsi sells it as Pure Via. It is a product of major corporations and is prepared in a laboratory using "toxic" chemicals like methanol. For some reason that doesn't bother those who are promoting stevia as a natural product (Hall, 2011).

Hittade detta hittils

The plant extract is refined using ethanol, methanol, crystallization and separation technologies to separate the various glycoside molecules. The Coca-Cola Company sells it as Truvia. Pepsi sells it as Pure Via. It is a product of major corporations and is prepared in a laboratory using "toxic" chemicals like methanol. For some reason that doesn't bother those who are promoting stevia as a natural product (Hall, 2011).

Som nån var inne på tidigare är allt giftigt, det är en fråga om koncentration. Metanol finns naturligt i kroppen även om du skulle ha en kost helt fri från metanol. Den mängd man teoretiskt skulle kunna få i sig är extremt låg, så jag tillhör nog en av dom som inte stör sig på att metanol används i tillverkningen.

Fosterskador skrevs det om, jag minns inte vilka typer av skador dock det var några år sedan.

Det verkar alltid finnas en annan sida:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2862125

The low-calorie sweetening agent, aspartame, is broken down in the small intestine into three moieties: aspartic acid, methanol and phenylalanine. Acute loading studies have been performed in human beings who received up to six times the 99th percentile of the projected daily intake (6 X 34 = 200 mg/kg). No evidence of risk to the fetus was developed. Aspartate does not readily cross the placenta. Small elevations of blood methanol following such abuse doses of aspartame did not lead to measurable increases of blood formic acid, which is the product responsible for the acidosis and ocular toxicity in methanol poisoning. Phenylalanine is concentrated on the fetal side of the placenta. Aspartame in abuse doses up to 200 mg/kg in normal subjects, or to 100 mg/kg in PKU heterozygotes, did not raise blood phenylalanine levels to the range generally accepted to be associated with mental retardation in the offspring. It is concluded that, under foreseeable conditions of use, aspartame poses no risk for use in pregnancy.

Som nån var inne på tidigare är allt giftigt, det är en fråga om koncentration. Metanol finns naturligt i kroppen även om du skulle ha en kost helt fri från metanol. Den mängd man teoretiskt skulle kunna få i sig är extremt låg, så jag tillhör nog en av dom som inte stör sig på att metanol används i tillverkningen.

Aha, vad bra att veta, ska nog gå och göra lite fler chokladbollar med stevia nu  :)  så får vi se om det kommer någon negativ rapport om stevia i framtiden.

Jag tror så här....helt ovetenskapligt... ;)

att om man använder sötningsmedel några gånger i veckan och inget socker och lider av metabolt syndrom så är det ett bättre alternativ eftersom blodsockerpåslaget blir mycket mindre..

Men om man inte har metabolt syndrom, äter sunt men använder socker några gånger i veckan så är det ett bättre alternativ än sötningsmedel....

• Like 3