Jump to content

Lchf, svält?

Keighlee

Recommended Posts

Hej. Konstig rubrik det blev. Men min tanke är följande..

Jag har kört ganska strikt lchf nu sen i början på augusti och hittills har det gått bra! (Har kört lchf till och från i 4 år). Det som är intressant med lchf är att man efter ett tag inte är lika hungrig som man var tidigare. Jag äter mycket mindre och mer sällan nu och jag tycker det är underbart att mitt extrema matberoende inte är lika påträngande längre, men, många menar att om kroppen får för lite näring så går den in på svält och viktnedgången stängs av. Någon som har erfarenhet eller några tankar angående detta? Jag vill inte sluta gå ner i vikt än.. :)

/maria

Jag håller med, ex periodisk fasta. Mättnadshormonerna fungerar bättre på LCHF för mig.

Hur lite äter du? Det krävs nog ganska lite mat under ganska lång tid, skulle jag tro.

Jag äter mindre ofta och mindre portioner, men tror att det som jag äter innehåller mer näring än innan LCHF så behöver inte lika mycket eller lika ofta, dessutom om du har fett att ta av så behöver inte kroppen så mycket extra. Har du ett ansträngande arbete eller tränar mycket så kan det vara bra att ha extra koll på hur mycket protein du får i dig.

• Like 1

Kroppen är smart så den kommer ge dig de signaler du behöver om du är tillräckligt medveten och kan tyda dem. Äter du för lite och saknar näring kommer du känna dig hungrig, saknar du någon specifik mineral t.ex salt kommer du känna sug efter salt mat. Så om du känner dig mätt och välmående utan sug efter någonting speciellt så behöver du inte oroa dig.

• Like 2

Så länge du äter när du är hungrig är det ingen fara. LCHF brukar innebära näringstät mat för de flesta, grönsaker, bra fetter o.s.v.  :)

Medan jag gick ner i vikt hamnade jag självmant på 1600-1800 kcal om dan. Nu tränar jag mer, har slutat gå ner i vikt och ligger, självmant, på 1700-2300 kcal ca och kolhydraterna ligger på 50-130 gr om dan.

Jag låter hungern styra helt och hållet. 

Se bara till att äta bra mat när du väl blir hungrig så tar kroppen resten av energibehovet från fettcellernas reserver. 

Kroppen är smart så den kommer ge dig de signaler du behöver om du är tillräckligt medveten och kan tyda dem. Äter du för lite och saknar näring kommer du känna dig hungrig, saknar du någon specifik mineral t.ex salt kommer du känna sug efter salt mat. Så om du känner dig mätt och välmående utan sug efter någonting speciellt så behöver du inte oroa dig.

Ja okej :) Men grejen med mig är att jag väldigt ofta är hungrig och har alltid varit det.. och jag kan inte äta hela tiden när jag är hungrig för då skulle jag rulla fram haha. Så det är lte knepigt! Jag känner ofta att jag vill slänga i mig massor av "dåliga" saker och det vill jag inte för jag mår väldigt dåligt av det efter. Men samtidigt känner jag att det där matmissbruket sakta men säkert börjar lugna ner sig.

Så länge du äter när du är hungrig är det ingen fara. LCHF brukar innebära näringstät mat för de flesta, grönsaker, bra fetter o.s.v.  :)

Medan jag gick ner i vikt hamnade jag självmant på 1600-1800 kcal om dan. Nu tränar jag mer, har slutat gå ner i vikt och ligger, självmant, på 1700-2300 kcal ca och kolhydraterna ligger på 50-130 gr om dan.

Jag låter hungern styra helt och hållet. 

Se bara till att äta bra mat när du väl blir hungrig så tar kroppen resten av energibehovet från fettcellernas reserver. 

Jag håller med, ex periodisk fasta. Mättnadshormonerna fungerar bättre på LCHF för mig.

Hur lite äter du? Det krävs nog ganska lite mat under ganska lång tid, skulle jag tro.

Jag äter mindre ofta och mindre portioner, men tror att det som jag äter innehåller mer näring än innan LCHF så behöver inte lika mycket eller lika ofta, dessutom om du har fett att ta av så behöver inte kroppen så mycket extra. Har du ett ansträngande arbete eller tränar mycket så kan det vara bra att ha extra koll på hur mycket protein du får i dig.

Jag kör 5:2 nu också för att boosta viktnedgången lite extra. 

Hm, en vanlig dag (alltså inte fastdag) så äter jag lunch och middag,lunchen brukar se ut som följande; äter 3 ägg på olika vis, eller olika lasagner (lchf), kyckling med grönsaker osv. Middag brukar väl innehålla ungefär något som lunchen, kyckling, kött, fisk med grönsaker och olika fetter. 

Jag går i skolan (universitet) och jag tränar ca 5-6 ggr i veckan. 

Om du är hungrig hela tiden betyder det inte nödvändigtvis att du behöver äta, kan lika gärna vara att du behöver dricka vatten. Sen får du börja hålla koll på vad du är sugen på, det kan ge dig en indikation på vad det är du behöver ha tillskott av. Matdagbok är också att rekommendera för då blir det lättare att analysera vad du äter och sen koppla det mot de sug du känner.

Men det första jag skulle testat är att dricka ordentligt med vatten, ta din kroppsvikt x 0,033 så får du x antal liter du minst bör dricka varje dag. Tillsätt en liten nypa salt i varje liter vatten så du inte förstör elektrolytbalansen. 

• Like 1

Jag kör 5:2 nu också för att boosta viktnedgången lite extra. 

Hm, en vanlig dag (alltså inte fastdag) så äter jag lunch och middag,lunchen brukar se ut som följande; äter 3 ägg på olika vis, eller olika lasagner (lchf), kyckling med grönsaker osv. Middag brukar väl innehålla ungefär något som lunchen, kyckling, kött, fisk med grönsaker och olika fetter. 

Jag går i skolan (universitet) och jag tränar ca 5-6 ggr i veckan. 

Det låter som periodisk fasta + 5:2 kanske blir lite mycket fasta? Bortsett från 5:2 så är det hur jag äter  :)

• 1 month later...

Jag fortsätter lite på den här tråden. Jag har börjat äta enligt periodisk fasta 16:8 för att försöka bryta en väldigt lång platå, jag undviker också alla mejerier förutom smör. Tre av fyra dagar har jag endast ätit ett mål mat för jag har helt enkelt inte känt mig hungrig. Jag tror att jag fortsättningsvis kommer äta åtminstone två gånger om dagen. Jag misstänker att jag inte kommer upp i 1500 kcal om dagen. Precis som TS undrar jag om det kan bli så att kroppen vägrar släppa extravikten om jag äter för lite? Har ca 18 kg övervikt. Det känns dock fel att äta när jag inte är hungrig. Ibland kan jag känna mig lite småhungrig sent på kvällen men eftersom jag inte vill bryta fastan så låter jag bli att äta. Blir egentligen inte klok på alla sätt man ska och inte ska äta på =)

Hej!

Det borde egentligen inte vara så krångligt det där med mat. Men vi blir hela tiden matade med information från alla håll och kanter. På löpsedlarna får du veta att nu ska du äta ditt och nästa dag så dör du om du äter datt. Kollar man på tv så är det reklam som skriker ut att du ska äta chips och godis för det "är du värd".  I nästa inslag står fru Clamp och berättar att "det funkar för mig".  I mataffären luktar det nybakat och det dignar av godis, snacks, läsk, kakor, bröd i massor. Det finns skräpmat i nästan varje gathörn, lättillgängligt, billigt och stillar hungern en stund. 

Vi ska äta en massa skit för att det är vi värda, sen ska vi gå med i olika lågkaloriklubbar för att gå ner i vikt.

Nä jag har i alla fall gjort slut med detta. 

Jag äter enligt LCHF, alltså riktig mat. Numera finns det endast ett fåtal produkter i mitt kylskåp som har mer än en ingrediens. 

Om du nu äter enligt 16:8 som jag själv gör så är varmt vatten kanonbra på kvällen, eller nåt te. Det lägger sig som bomull i magen. Men som jag ser det så är det en livsstil som jag ska leva med och är jag väldigt hungrig, ja då äter jag ju. Men ibland känns törst som hunger så jag brukar dricka vatten för att kolla och hjälper inte det så äter jag. 

Det ska vara roligt att leva och maten ska vara en källa till njutning och för att få en massa härlig energi. 

Jag ska hålla mina tummar för att det går bra för dig :)

Monki

• Like 4