Jump to content

Vad äter ni till frukost?

ellen_tigris

Recommended Posts

Äter även jag sällan frukost. Men när jag äter frukost behöver jag variation. Vill sällan ha flera likadana rätter på raken. Ser ingen skillnad i frukost/lunch/middag iofs - kan äta riktigt mål mat som frukost, och mer frukostliknande saker på kvällen. Men visst - olika sorters omeletter med ägg, grädde, kockosmjöl, mandelmjöl, svamp + typ skinka kan vara lätt o snabbt.

Äter sällan direkt på morgonen för jag är oftast inte hungrig och LCHF handlar ju om att bara äta när man är det. Det brukar det bli någon typ av kött, smör, ägg, majonäs, oliver, brieost framåt halv nio till vardags. Detta står jag mig ofta på till kvällen och då skall du betänka att jag stiger upp vid halv sex, cyklar 7 km till jobbet, fysiskt relativt tungt jobb i 8 timmar, cyklar 7 km igen och går ofta en runda i skogen med vår hund innan jag känner hunger igen.

Jag äter ca 200 gr fett, ca 100-150 gr protein och alltid under 20 gr Kh/dag. På bilden här under kan du se hur en av mina måltider ofta ser ut. Lägg märke till smöret på biffarna, det gör nog mycket att jag är mätt go och glad så länge. Gott är det också :D

IMG_0507_zpsd95b5a71.jpg

• Like 3

Jag gillar rutiner vid frukost, kan mycket väl äta samma sak dag efter dag. Oftast blir det ett eller två kokta ägg, en skiva av mitt hembakta LCHF-bröd med ett rejält lager smör och ost eller köttpålägg. Charkprodukter lockat inte pga alla tillsatser. Jag brukar köpa en hel bit kött, ugnssteka den och skära skivor som jag fryser och tar upp några åt gången. Köttbullar eller skivad köttfärslimpa är också gott. På det (och lite kaffe) står jag mig bra i många timmar.  :)

Är hopplöst morgontrött och har svårt att äta frukost innan jag åker till jobbet. Har hittat en variant som passar mig rätt så bra. På kvällen gör jag i ordning en smoothie, blandar 1dl grädde, 1dl fet youghurt, 1dl bär och 1 dl "bubbelvatten" kör detta sen med mixerstaven och sparar till morgonen efter. Är jag frusen på morgonen så kör jag det i mikron en stund. Det brukar räcka till 2 gånger. Om jag ska dricka den på en gång blandar jag även i en äggula, men inte om den ska stå över natten.

Till vardags blir det ofta lchf-kaffe (magic bullet coffee). Det står jag mig på fram till lunch, utan minsta sug eller hunger. På helgerna äter jag mer ordentlig frukost; hembakat fröknäcke (lifezones recept) med mycket bregott och pålägg. I nödfall kan det istället bli finn crisp, max två skivor. Jag gillar känslan av smörgås, är inte så förtjust i ägg på morgonen. Kaffe med vispgrädde till.

Skippar man frukost får man en periodisk fasta på 16-18 timmar vilket jag tror är utmärkt. Men är man hungrig på morgonen ska man så klart äta. I mitt fall blir det då någon äggrätt eller macka med pålägg, alltså nötbröd - ser väl gott ut  :) 190266_4011889220719_891086689_n.jpg

Kan du dela med dig av receptet? :)

Jag äter oftast äggröra på två ägg, ca 0,5 dl vispgrädde stekt/kokt i smör och serverad med en (stor) klick smör, smörstekta tomatklyftor och en mugg te med mjölk.

En variant på varma dagar är fet yoghurt med min goda müsli på mandelmjöl med smör & kokosfett och allehanda fågelfröer i. Några bär till det och man har istället en dessert, sämre start kan man ha på dagen!

Brukar ta en halv burk Kesella (10%), häller i ungefär en halv deciliter grädde och sen slänger jag i ungefär tre teskedar med linfrön och rör om.
Sedan kokar jag en kopp kaffe till det. Jättegott och man står sig på det ett bra tag, (iallafall jag).

Även jag försöker mig med just nu på periodisk fasta, dock nöjer jag mig med 14 timmar vilket jag läste nånstans är lagom för kvinnor.

Andra dagar blir det kaffe med kokosolja eller grädde. Vill jag har det mer matig äter jag en halv microbröd (googla) med pålägg och sparar resten till senare.

Lyxfrukost men för mig ändå ganska vanlig är pannkakor, baserade på 1 ägg, 1 dl vispgrädde och en ms fiberhusk. Såååååå gott.

• Like 1

Jag har haft/har "frukostproblem" själv, så jag har prövat mig fram och kommit fram till att varm mat på jobbdagar (08-17jobb) funkar inte än och då har jag prövat, ägg med bacon, mina omelettemuffins, gårdagens rester, det blir för mastigt för mig men däremot funkar det kanon på helgen då jag får sova längre.

Min frukost som jag äter tidigt är ett eller två ägg, yoghurt (turkisk yoghurt blandat med grädde) och antingen frysta blåbär, eller en müsliblandning bestående av svarta Sesamfrön, solroskänor & melonkärnor. Feta kärnor och frön:)

Äter (dricker) samma frukost de flesta vardagar före jobbet: 50 g smör, 2 ägg, 3 dl kokande vatten. Allt detta rörs om med stavmixer och avnjuts. Kan kryddas med t.ex gurkmeja el dyl om man önskar lite variation.

• Like 1

Jag kör med 10% laktosfri yougurt med en näve nötter i(oftast valnötter,mandlar och lite kockosflingor)sen en kopp kaffe med en skvätt grädde i.Ytteligare en skvätt grädde brukar hamna i yougurten ochså.

Skall jag iväg och träna på morgonen brukar jag komplettera med en finncrisp och rikligt med smör på.

"Äggmacka"

3 stekta ägg
5 skivor skinka
3 skivor ost
1 dl majonnäs

1/2 röd paprika

Man lägger två ägg i botten, osten och skinkan ovanpå och lägger sedan på det sista ägget.
Ovanpå detta har jag brett ut ett lager med majonnäs (eller som klick vid sidan).
Till sist skivar jag upp ungefär en halv röd paprika och lägger vid sidan och satar allt med örtsalt.

Detta håller jag mig mätt på bra länge! Jag är 187 cm lång och väger ca 92 kilo.

Äter sällan direkt på morgonen för jag är oftast inte hungrig och LCHF handlar ju om att bara äta när man är det. Det brukar det bli någon typ av kött, smör, ägg, majonäs, oliver, brieost framåt halv nio till vardags. Detta står jag mig ofta på till kvällen och då skall du betänka att jag stiger upp vid halv sex, cyklar 7 km till jobbet, fysiskt relativt tungt jobb i 8 timmar, cyklar 7 km igen och går ofta en runda i skogen med vår hund innan jag känner hunger igen.

Jag äter ca 200 gr fett, ca 100-150 gr protein och alltid under 20 gr Kh/dag. På bilden här under kan du se hur en av mina måltider ofta ser ut. Lägg märke till smöret på biffarna, det gör nog mycket att jag är mätt go och glad så länge. Gott är det också :D

IMG_0507_zpsd95b5a71.jpg

Detta ser så gött ut...vad är det?? Ägg, majonäs, Biffar?

• Like 1

Detta ser så gött ut...vad är det?? Ägg, majonäs, Biffar?

Det är blandfärsbiffar, oliver, brieost, smör, ägg och majonäs.

Detta äter jag ganska ofta, det är gott och man är mätt länge. Äter mycket brieost av märket Kolibri, där är bara ett gram kh/100gr. Beroendeframkallande :D

Jag dricker bara kaffe på morgonen när jag ska jobba, antingen svart eller grädde med kokosfett eller en MBC, beror lite på hur hungrig jag är. På helgerna när jag äter med resten av familjen blir det äggröra gjord med smör och grädde eller kokt ägg med massor av smör, eller så kan det bli turkisk yoghurt med nötmusli (kokosflingor, linfrö, hackad mandel och hasselnötter och lite solrosfrön i). och så massa kaffe med grädde då ;-).

Jag dricker oftast bara kaffe på morgonen antingen svart eller med grädde och ibland kokosfett.

Sedan vid kl. 9 blir det äggröra med bacon eller med sill och någon majonäsröra om jag är hemma. Är jag på arbetet blir det ofta avokado med tonfisk eller makrill och majonäs. Ibland med kokt ägg.

Har svårt att äta "riktig" mat på morgonen - än så länge. Min frukost består av Lchf-kaffe (Magic Bullet Coffe/MBC) 2-3 msk naturell turkisk eller grekisk youghurt (har man tur kan man hitta rysk med 17%), 2 msk vispgrädde, 1/2 tsk psylliumfrön, 1 msk pumpakärnor och 1-2 msk cocoschips. Om jag behöver kan jag koka ett ägg också.