Jump to content

Lchf, svält?

Keighlee
 Share

Recommended Posts

Hej. Konstig rubrik det blev. Men min tanke är följande..

Jag har kört ganska strikt lchf nu sen i början på augusti och hittills har det gått bra! (Har kört lchf till och från i 4 år). Det som är intressant med lchf är att man efter ett tag inte är lika hungrig som man var tidigare. Jag äter mycket mindre och mer sällan nu och jag tycker det är underbart att mitt extrema matberoende inte är lika påträngande längre, men, många menar att om kroppen får för lite näring så går den in på svält och viktnedgången stängs av. Någon som har erfarenhet eller några tankar angående detta? Jag vill inte sluta gå ner i vikt än.. :)

/maria

Om man ligger på konstant kaloriunderkott så går ju kroppen in i svältläge, dvs metabolismen regleras ner. Detta är vanligt vid kaloribantning, tex pulverdieter. En del av LCHF är ju dock att man äter sig mätt och sedan inte äter förrän man är hungrig igen. När man äter sig mätt så ställer inte kroppen ner förbränningen. Äter du pulver så blir du ju aldrig mätt på riktigt.

Dock är det ju så att ju mindre fett kroppen har desto mer hungersignaler får du så mätt får en annan betydelse. Det är högst individuellt men om man stannar i viktnedgången trots att man inte är nöjd kan man ju lägga till periodisk fast och/eller styrketräning för att få lite extra fart.

• Like 1

Hej. Konstig rubrik det blev. Men min tanke är följande..
Jag har kört ganska strikt lchf nu sen i början på augusti och hittills har det gått bra! (Har kört lchf till och från i 4 år). Det som är intressant med lchf är att man efter ett tag inte är lika hungrig som man var tidigare. Jag äter mycket mindre och mer sällan nu och jag tycker det är underbart att mitt extrema matberoende inte är lika påträngande längre, men, många menar att om kroppen får för lite näring så går den in på svält och viktnedgången stängs av. Någon som har erfarenhet eller några tankar angående detta? Jag vill inte sluta gå ner i vikt än.. :)
/maria

Visst, många har mycket åsikter i sin okunskap. De sitter där med kulmage och övervikt och undrar om det inte är farligt  :P att äta LCHF. Jag har precis som du haft orosperioder vilket har fått mig att leta vidare. Ett av de bästa fynden har varit den här videon med Phinney o Volek där de grundligt går igenom hur kroppen ställs om till  fettdrift (ketos) vid lågkolhydratkost..

När kroppen är omställd på fettdrift, de kallar det nutritional ketosis, och man äter när man är hungrig, slutar när man är mätt, vill det till att man kan svälta sig. Äter man moderata mängder protein, de grönsaker man tål och bygger upp resten med fett går det inte att komma in i svält eller undernäring. P o V talar också om att kroppen har en stor fettreserv för bränsle även om man är smal. 

Vid svält går kroppen också in i ketos men på en högre nivå. Vid ketoacidosis har systemet helt spårat ur men det är ju en helt annan historia.

Videon är relativt lång men väl värd att lägga tid på http://www.youtube.com/watch?v=OFD2q5iqevY. Går du in på länken ligger det också kortare klipp från filmen. 

Hittade lite mer om ketos från Docs frågor och svar:

Måste man vara i ketos för att bränna fett?

Nej. Men när kroppen är i ketos drivs den till mycket stor andel på fettförbränning. Då drivs bland annat hjärnan på ketoner som bildas från fett. Att bränna fett bara genom att sitta och dagdrömma, låter inte det bra?

Ett tillräckligt lågt kolhydratintag (under ca 50-100 gram/dag ) leder alltid till ketos (ketoner i blodet). Det behöver inte märkas vid testning av urinen med ketos-stickor, eftersom kroppen efter anpassning inte alltid läcker ut ketoner i urinen.

• 3 months later...

Hej 

Tänkte höra med dig som verkar kunna detta - Jag började med LCHF  för 4 dagar sedan och igår köpte jag Ketos stickor och har mätt igår och idag.

Mina nivåer ligger på 8 - 16 eller över. Nu till frågan tror du eller någon att detta är normalt? Jag har inga sjukdomar. 

Jag har försökt att leta runt men kan bara hitta att det normala verkar vara mycket lägre värden. Kan tillägga att det verkar verkligen fungera då jag har gått ner 2 kg på dessa dagar (Så klart mycket vätska men ändå) Tacksam om någon kan svara mig :-)