Jump to content

Ny här. Börjar med lite frågor samt kritik.


Slangbellan
 Share

Recommended Posts

Hej allihop.

Idag ska jag börja med LCHF

Jag är bara lite förvirrad. därför tänkte jag kolla upp med er som har hållt på med det här under en längre tid.

Har läst igenom lite när det gäller LCHF .

Det sägs att fett är bra för kroppen hit och dit och när man kollar på filmen så ser man 

en läkare som går runt och handlar och berättar om olika fett.

Problemet är att samma läkare enl mig talar emot filmen när han säger på andra ställen på hemsidan att man

skall försöka undvika mejeri fett så som grädde, fil, yougurt mm.

nästan på vartenda recept man hittar så finns det grädde eller annat mejeri fett.

 

Han menar på att kolhydrater finns i grönsaker vilket är sant,0 men är det inte så att man skall försöka och slopa Kolhydrater både långsamma som snabba ? 

 

Det känns som om att LCHF menar på att du kan lika gärna gå och dö för att du har övervikt, för det finns egentligen ingen fett som är bra som just smör och fett från kött.

Tänk er och äta detta ett tag framöver

 

Jag tycker bara att konceptet kan va bra. bara om läkaren inte tala emot sig själv.

Trots allt skall vi försöka följa det han säger. .

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Är det den här du menar?

http://www.youtube.com/watch?v=H0cjeqs8SZU

 

En del tål inte riktigt mjölkprodukter. De kan ofta hamna i problem med att gå ner i vikt trots att de gör "rätt". De får rådet att dra ner på/undvika mjölkprodukter. Alltså något att prova om vikten eller andra besvär (t.ex. matsmältningsbesvär) inte ger med sig. Vi andra kan fortsätta njuta av det. Han motsäger sig inte.  :)

 

Vad gäller kolhydrater så är det LCHF; Low Carb, High Fat. Inte NO carb. Det finns ju de som kör "fakir" men de flesta kör med en massa grönsaker och får kolhydrater därifrån i ofarliga mängder. Även bär som godis. En del kör liberalare och äter även lite rotfrukter utan att det blir "fel" för dem. (Allt under 130 gr om dan är att betrakta som low carb även om LCHF gärna ligger lägre.)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Idén är att ersätta kolhydrater med fettrika produkter. Fil och vanlig yoghurt är inte fettrika, däremot grädde och smör är bra. 

 

När det gäller grönsaker innehåller de kolhydrater, men i liten mängd. Det är ett bra sätt att få i sig vitaminer och mineraler. 

 

LCHF är för mig inte huvudsakligen ett sätt att gå ner i vikt, utan ett sätt att hålla blodsocker och insulin jämnt och lågt. Detta kan ge stora hälsoeffekter, särskilt för mig som är diabetiker. 

 

Att köra strikt LCHF är vanligen inte nödvändigt för någon som inte är sjuk. Dessutom ökar insulinkänsligheten, d v s förmågan hos kroppen att ta upp sockret som finns i blodet, med träning. Detta innebär att ju hårdare man tränar, desto mer utrymme finns för kolhydrater i kosten. Då bör man välja bra kolhydrater i lagom mängd, t ex någon potatis eller en liten hög med ris. Bröd och pasta anses vara dåliga kolhydratkällor, tillsammans med socker förstås.

 

Om du är ute efter snabb viktminskning kombinerar du hård träning med strikt LCHF. Det kommer tidvis att gå tungt att träna, men du kommer att få ett kraftigt kaloriunderskott samtidigt som kroppen går på fettförbränning. Ideala förutsättningar för viktminskning och god kondition!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att börja läsa här

 

http://www.kostdoktorn.se/lchf

 

så får du den grundläggande informationen som räcker för att börja med LCHF. Om du sen får några problem, så finns det hur mycket information som helst att finna.

Tror att många nybörjare läser lite för mycket på "fel" ställen där folk skriver om sina problem. Det skapar lätt en förvirring om vad som är rätt eller fel.

Jag tycker det är bättre att läsa på om grunderna och börja där. För många räcker det för att börja uppnå bra resultat. Uppstår det problem så får man lära sig mera om olika sätt att bemästra dem. Tror många nybörjare som läser på om ketos, minska mjölkprodukter, periodisk fasta, ketonmätningar, fakir osv osv får en alltför komplicerad bild av vad LCHF är. För de flesta är behövs inte detta för att komma igång utan är mer förvirrande.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det här stämmer inte riktigt. De flesta mejeriprodukter bör undvikas, inte för att vissa inte tål mjölprodukter, utan för att produkterna innehåller laktos = kolisar. 

 

Är det den här du menar?

http://www.youtube.com/watch?v=H0cjeqs8SZU

 

En del tål inte riktigt mjölkprodukter. De kan ofta hamna i problem med att gå ner i vikt trots att de gör "rätt". De får rådet att dra ner på/undvika mjölkprodukter. Alltså något att prova om vikten eller andra besvär (t.ex. matsmältningsbesvär) inte ger med sig. Vi andra kan fortsätta njuta av det. Han motsäger sig inte.  :)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Som sagt heter det vi äter Low Carb och inte No Carb. Vill eller kan man inte äta laktos, äter man laktosfra mjölkprodukter. Tål man inte mjölprodukter alls, äter man något annat istället. Var och en bestämmer själv vad man äter och vad man inte äter. Det finns egentligen inga förbud inom LCHF, utan det hela går ut på att minska kolhydraterna. Vilken nivå man själv väljer, är helt upp till personen ifråga och ens egen hälsotilltånd samt syftet med sitt LCHF-ätande.

 

Tumregeln är att inte äta något som har mer än 5 gram kolhydrater per hektot mat. Håller man sig där runt om, börjar effekterna märkas rätt så omgående.Livsmedel som är att rekommenderade, hittar man genom att studera innehållsdeklarationer eller t.ex genom att slå upp dem på nätet i olika kostverktyg. www.fineli.fi är t.ex ett sådant. Ett annat sätt är att googla efter orden "[namnet på livsmedeln]+näringsvärde".

 

Man ska inte se LCHF som en bantningskur som varar ett tag och att man sedan kan återgå till det gamla destruktiva livet. LCHF ska man istället se som en ny kostållning som varar livet ut. Genom LCHF anammar man lågkolhydratkost som sitt levnadsstil, som man sedan tillämpar efter eget behag. Det finns inte heller några "skall" och väldigt få "bör" inom lågkolhydratkost. Vi bara minskar kolhydraterna i kosten och ersätter dem med nyttiga fetter samt erhåller bättre liv därefter.... så enkelt är det !

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

När jag började med LCHF nöjde jag mig med att undvika alla enskilda livsmedel som innehöll mer än 5% kolhydrater och se till att jag använde fullfeta mejeriprodukter och lite mer av den varan än jag tidigare var van vid, samt att jag alltid hällde extra olivolja på min sallad. Det förlorade jag 15 kg i vikt på. Efter det har det gått lite trögare och igår insåg jag att det eventuellt kan bero på att min E% från fett varit för låg. Höjde den igår och ska kolla den ett tag fram över och se om det gör någon skillnad.

Börja försiktigt, så att du inte förtar dig.

 

Lycka till! :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det här stämmer inte riktigt. De flesta mejeriprodukter bör undvikas, inte för att vissa inte tål mjölprodukter, utan för att produkterna innehåller laktos = kolisar. 

Mja, det är individuellt. En del tål inte mejeriprodukter och stannar t.ex. i viktnedgång även om de inte använder mycket. En del tål dem. Att man sen hellre använder grädde än lättmjölk är ganska givet, det ena är fett och har lite kollisar, det andra bara vit läsk.   :)

Link to comment
Share on other sites

Mja, det är individuellt. En del tål inte mejeriprodukter och stannar t.ex. i viktnedgång även om de inte använder mycket. En del tål dem. Att man sen hellre använder grädde än lättmjölk är ganska givet, det ena är fett och har lite kollisar, det andra bara vit läsk.   :)

 

Jag tror man har lätt att kors-reagera med mjölkprodukter om man har problem med tex gluten, så det kan vara en orsak att många har diffusa problem med mjölkproteinerna.

Link to comment
Share on other sites

Det här med mejeriprodukter verkar ställa till det i tankeverksamheten främst för nybörjare.. och det beror oftast på att de tror att mejerierna är den fettkälla de skall använda!

 

Det är delvis fel.. däremot om man använder mejerier så skall man alltid använda de fetaste!

 

Men då undrar nybörjaren var denne skall få fettet ifrån.. så det gäller att lära sig var fett gömmer sig.. och det gör det i din vanliga mat!!

 

Tex ägg.. 66E% fett.. bacon 85E% fett, lax, sill, makrill.. cirka 60E% fett, blandfärs.. cirka 60E% fett.. och till dessa råvaror som man lagar sin mat med så använder man smör/cocosfett/olivolja för matlganing, grädde CF, Smetana o sådant till sås!

 

Blir hur som helst väldigt lätt 60-80E% fett!

 

Och här har du lite förslag på hur sådan mat ser ut!

 

 http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej allihop.

Idag ska jag börja med LCHF

Jag är bara lite förvirrad. därför tänkte jag kolla upp med er som har hållt på med det här under en längre tid.

Har läst igenom lite när det gäller LCHF .

Det sägs att fett är bra för kroppen hit och dit och när man kollar på filmen så ser man 

en läkare som går runt och handlar och berättar om olika fett.

 

Hej,

 

Jag utgår från att du avser tv-klippet där Doc går omkring i en matbutik och ger exempel på lämpliga livsmedel för den som vill äta lågkolhydratkost.

 

Problemet är att samma läkare enl mig talar emot filmen när han säger på andra ställen på hemsidan att man

skall försöka undvika mejeri fett så som grädde, fil, yougurt mm.

nästan på vartenda recept man hittar så finns det grädde eller annat mejeri fett.

 

Hmm...nu har jag inte klippet i färskt minne så jag kan inte verifiera om det verkligen var så Doc sade. Det jag dock vet är att det där om mejeriprodukter är något man skall ta med en nypa salt. En viktig anledning till att ex. grädde svartmålas har sannolikt mest att göra med att det är hög energidensitet på livsmedlet och dessutom kommer det i flytande form. Kort och gott, det är väldigt enkelt att hälla i sig ansenliga mängder energi...och under de premisserna så är det självklart inte så konstigt att många upplever att det får negativa konsekvenser för den önskade viktnedgången.

 

Det kan självklart också vara så att somliga är extremt känsliga för de "snabba" proteinformer som ibland finns i vissa mejerivaror (läs: vassle) vilket ger en kombinatorisk effekt tillsammans med nyssnämnda.

 

Själv häller jag i regel i mig 5 dl grädde varje normal dag fördelat på två tillfällen, dvs morgon och kväll tillsammans med proteinpulver. Grymt gott och behändigt. Jag har å andra sidan mycket god koll på vad jag behöver och vad jag därför stoppar i mig.

 

Han menar på att kolhydrater finns i grönsaker vilket är sant,0 men är det inte så att man skall försöka och slopa Kolhydrater både långsamma som snabba ?

 

I teorin (och delvis i praktiken) så handlar LCHF inte om att helt utesluta kolhydrater utan om att, förvisso starkt, reducera intaget därav.

 

I praktiken så kan det dock, åtminstone inledningsvis, vara inte bara praktiskt utan även klokt att sträva mot att nolla kolhydratintaget. Detta eftersom ett nollat kolhydratintag i praktiken inte alls innebär ett nollat intag i teorin. När jag själv började kom jag aldrig under sisådär 15 gram kolhydrater/dygn och då var det en rätt extrem dag. En mer normal nollad dag innehöll 5-15 gram ytterligare.

 

Fördelen med detta tillvägagångssätt är helt enkelt att man därefter lättare kan anpassa sitt intag till en nivå som man av flera anledningar kan finna mer hanterbar och njutningsbar. Detta skall dock ske först när man är helt varm i kläderna och VET hur man gör och hur ens egen kropp reagerar. Med mitt energiintag så krävs en ansträngning för att nå de nivåer jag nyss nämnt. Det är däremot betydligt enklare - i praktiken helt utan ansträngning härvidlag - att som nu normalt istället ligga på 30-60 gram kolhydrater/dag. Problemet är just att eftersom kolhydrater finns inbakade i nästan allting numera, ex. skinka i extremfallen, så är det väldigt lätt att som nybörjare underskatta det faktiska kolhydratintag man har. Med ett mycket strikt angreppssätt så undanröjer man i bästa fall denna mycket vanligt förekommande fallgrop.

 

Det känns som om att LCHF menar på att du kan lika gärna gå och dö för att du har övervikt, för det finns egentligen ingen fett som är bra som just smör och fett från kött.

 

Nu hänger jag inte alls med. LCHF är ingen indisk guru som sammanfattat sina direktiv i en fundamentalistisk skrift för bokstavstroende. LCHF är ett alternativt namn på den kosthållning som normalt sett brukar benämnas ketogen diet eller VLCD (Very Low-Carbohydrate Diet). Det är kroppens egen biokemi som sätter upp villkoren och ingen annan. Till skillnad från de flesta dieter och kosthållningar så är dess grund alltså extremt vetenskapligt bottnande även om den till sin praktik tvärtom blir mycket enkel och behaglig att anamma när man väl fått erfarenhet.

 

För övrigt får jag intrycket att du tolkar saker som fan läser bibeln. Tvärtom är det väl betydligt mer intellektuellt hederligt att hävda att lågkolhydratkosten gör att man kan njuta av sitt liv (och sin viktminskning) på ett sätt som annars inte tenderar vara möjligt? Optimal mättnad, bea med saftiga köttstycken...vad finns det mer att önska? :)

 

Tänk er och äta detta ett tag framöver

 

Ja, numera så tänker jag ju inte så mycket på det utan bara gör men jag har däremot mycket mycket svårt att tänka mig att INTE äta som jag nu gör för resten av mitt liv. Det är för övrigt dithän man bör komma. Det här är inte en tillfällig fix eller snabbdiet utan en kosthållning man väljer för livet. Det är i varje fall då den kommer till sin fulla rätt.

 

Jag tycker bara att konceptet kan va bra. bara om läkaren inte tala emot sig själv.

Trots allt skall vi försöka följa det han säger. .

 

Nej, det ska vi verkligen INTE göra.

 

DU ska själv läsa på och lära dig det DU behöver veta så att DU får de resultat DU själv eftersträvar och DU mår bra av. Doc har inte "uppfunnit" LCHF och det har ingen annan svensk heller. Däremot finns det en och annan svensk som varit duktiga amabassadörer, marknadsförare och kommunikatörer av vad lågkolhydratkost innebär (och av sig själva) och således bidragit till dess spridning. Personligen kände jag inte till vare sig Doc, Skaldeman m.fl. på den tid jag själv började greppa teorin om ketogena dieter, dvs i slutet av 90-talet.

 

Med detta sagt, i stora drag så är det inga större problem att följa det Doc säger/skriver även om jag själv inte håller med om allt och verkligen avskyr det återkommande och helt onödiga fokuset på kalorier.

 

I sammanhanget så får jag dock känslan av att du inte lyckas tolka in saker i rätt kontext. Man kan lyfta ut saker som hävdas ur i princip alla sammanhang, oavsett område, och få det att verka på ett helt annat sätt än intentionen var i rätt sammanhang.

 

Hur som helst, lycka till nu!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...