Jump to content

Våg eller inte våg?


Hildegaard
 Share

Recommended Posts

 

Jag har ingen aning om vad jag väger, vet bara att midjan minskat med 20 cm. Men i vissa fall kanske det vore bra att veta. Ex för att kunna räkna ut hur mycket vatten jag ska dricka per dag, eller HRM, etc.

 

Det jag är orolig för är att det skulle bli en grej av det, om jag skulle ha en våg. Jag bryr mig mer och mer ju mindre jag blir, om mitt utseende, onödigt men sant.

 

Så våg eller inte?

Link to comment
Share on other sites

Ska man inte få i sej minst 1,5 l om dan? Har det med kroppsvikt att göra? Det har jag aldrig hört förut.

 

Jag var på nån hälsoföreläsning med jobbet för många år sen och där sades det att bara 5% vätskebrist kan minska effektiviteten med 20%. Då gick vår chef ut och köpte vattenflaskor på Sportia åt oss allihop och det blev liksom en tävling om att man såg till att alla minst fick i sej den litern under arbetsdagen i alla fall.

 

Jag har haft flaska eller tillbringare framme vid datorn eller i kylen med vatten, så jag vet hur mycket jag "har kvar" hela tiden sen dess.

Nu kör jag stooora koppar med grönt/rött te bredvid datorn och får i mej 1-1,5 l på jobbet och minst 0,5 l till mina måltider.

Link to comment
Share on other sites

 

Hälsasomlivsstil gjorde ett inlägg om kroppsvikten x 0.033 så får man ut antalet liter vatten per dag. Jag räknade på 100kg, så då blev det 3.3 liter och jag försöker dricka flera liter per dag, igår så drack jag minst 2,5 liter men vaknade ändå mitt i natten och var törstig, som vanligt tyvärr. Annika Dahlqvist skrev om att man behöver mellan 1,5 - 2, 5 liter per dag om jag inte missminner mig. Är det inte rimligt att kroppen behöver mer vatten ju större kroppen är?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Hälsasomlivsstil gjorde ett inlägg om kroppsvikten x 0.033 så får man ut antalet liter vatten per dag. Jag räknade på 100kg, så då blev det 3.3 liter och jag försöker dricka flera liter per dag, igår så drack jag minst 2,5 liter men vaknade ändå mitt i natten och var törstig, som vanligt tyvärr. Annika Dahlqvist skrev om att man behöver mellan 1,5 - 2, 5 liter per dag om jag inte missminner mig. Är det inte rimligt att kroppen behöver mer vatten ju större kroppen är?

 

2,6 liter. Jag skulle få sätta upp mitt skrivbord på toaletten om jag kolkade i mig den mängden vatten varje dag. Jag får alldeles tillräcklig motion av toalettspringet från den 1-1,5 liter jag petar i mig i dag, haha.  :)

Link to comment
Share on other sites

2,6 liter. Jag skulle få sätta upp mitt skrivbord på toaletten om jag kolkade i mig den mängden vatten varje dag. Jag får alldeles tillräcklig motion av toalettspringet från den 1-1,5 liter jag petar i mig i dag, haha.  :)

Tillsätt lite salt i vattenflaskan så slipper du det problemet ;)

 

Jag har skrivit lite mer om varför det är viktigt att få i sig tillräckligt med vatten och vad som händer om man inte får det: http://www.halsasomlivsstil.se/2013/07/23-liter-vatten.html

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar lite, den dagliga rekommenderade vätskemängden vikt x 0,033, är det med eller utan vätskan i maten man äter?

Utan... Det är också väldigt svårt att uppskatta hur mycket vätska det är i maten du äter.

 

Kan också tillägga att detta är den rekommendation som Paul Chek ger i sin bok How to Eat, Move and be Healthy!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen aning om vad jag väger, vet bara att midjan minskat med 20 cm. Men i vissa fall kanske det vore bra att veta. Ex för att kunna räkna ut hur mycket vatten jag ska dricka per dag, eller HRM, etc.

 

Det jag är orolig för är att det skulle bli en grej av det, om jag skulle ha en våg. Jag bryr mig mer och mer ju mindre jag blir, om mitt utseende, onödigt men sant.

 

Så våg eller inte?

Jag har haft vågfobi i flera år och vägrar fortfarande tala om vad jag väger, jag skäms faktiskt mer för siffrorna i sig än för kroppen. Jag tror jag lyckats undvika väga mig på elva år. Men nu har jag vägt mig varje dag i snart nio veckor eftersom jag vill se vad som händer dag för dag i förhållande till vad jag ätit under min fakirperiod. Det har svängt och det har stått still och gått både uppåt och nedåt, men summa summarium mest nedåt. Ett tag stod vikten still i nästan fyra veckor, sånt får man va beredd på, då var måttbandet roligare under tiden som visade en cm mindre midja per vecka.

Min våg visar fettprocenten, det tycker jag är viktigt eftersom jag vill försäkra mig om att ta av fettlagret och inte musklerna och det ser jag ju på om fettprocenten minskar i takt med viktminskningen. Vet dock inte hur exakt sådan fettmätning är, impedansmätning kallas det visst.

Jag betraktar numera vågen som en coach, MEN; har man de allra minsta ätstörningstendenser och man vet med sig att om har man en våg så kommer man springa flera gånger om dagen och väga sig efter varje toalettbesök eller måltid, då tycker jag definitivt man ska hålla sig till måttbandet! Eller vänta med att skaffa en våg till den dagen man tror man kommer bli glad av siffrorna som står där.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har haft vågfobi i flera år och vägrar fortfarande tala om vad jag väger, jag skäms faktiskt mer för siffrorna i sig än för kroppen. Jag tror jag lyckats undvika väga mig på elva år. Men nu har jag vägt mig varje dag i snart nio veckor eftersom jag vill se vad som händer dag för dag i förhållande till vad jag ätit under min fakirperiod. Det har svängt och det har stått still och gått både uppåt och nedåt, men summa summarium mest nedåt. Ett tag stod vikten still i nästan fyra veckor, sånt får man va beredd på, då var måttbandet roligare under tiden som visade en cm mindre midja per vecka.

Min våg visar fettprocenten, det tycker jag är viktigt eftersom jag vill försäkra mig om att ta av fettlagret och inte musklerna och det ser jag ju på om fettprocenten minskar i takt med viktminskningen. Vet dock inte hur exakt sådan fettmätning är, impedansmätning kallas det visst.

Jag betraktar numera vågen som en coach, MEN; har man de allra minsta ätstörningstendenser och man vet med sig att om har man en våg så kommer man springa flera gånger om dagen och väga sig efter varje toalettbesök eller måltid, då tycker jag definitivt man ska hålla sig till måttbandet! Eller vänta med att skaffa en våg till den dagen man tror man kommer bli glad av siffrorna som står där.

Jag tänkte att en kombination mellan måttband och våg skulle passa mig, för midjemåttet rör sig inte så mycket nedåt ibland men jag märker att jag blir smalare på andra delar av kroppen  :huh:  Känns lite som att fettet flyttar sig?! Så då kanske jag minskat i vikt men inte i midjemått, det hade varit bra att mäta på fler ställen än midjan från början då kanske jag haft mer koll.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Precis, när inte den ena har nåt roligt att berätta så brukar den andra ha det. :-)

Jag mätte stuss, midja, byst, lår, överarm o hals när jag började, sedan har jag mest av slöhet mest bara mätt midjan en gång i veckan, det är väl där det händer mest också, på mig i alla fall.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...