Gå till innehåll

[Tips] Mejeri-fria recept

Recommended Posts

För att få lite fart på viktnedgången har jag fått tips om att dra ner på mejerier.

Men jag tycker det är SVÅRT att laga mat utan grädde/gräddfil/creme fraiche/yoghurt.

Mat utan sås är ju knappast njutmat.. Och gratänger och sådant behöver ju vätska för att bli gott.

Tips på var jag kan hitta bra recept och inspiration på mejerifritt?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

'Under vårt tak' tycker jag är en riktigt trevlig paleoblogg. Just nu har de ett gratängrecept som senaste inlägg:

http://undervarttak.blogspot.se/

Det finns en länk på förstasidan som heter Paleoskafferiet där de samlat sina recept.

Om man inte har något emot att läsa en blogg på engelska så brukar denna ha riktigt frestande recept, dock med en hel del frukt:

http://nomnompaleo.com

• Gilla 1
Länk till inlägg

För att få lite fart på viktnedgången har jag fått tips om att dra ner på mejerier.

Men jag tycker det är SVÅRT att laga mat utan grädde/gräddfil/creme fraiche/yoghurt.

Mat utan sås är ju knappast njutmat.. Och gratänger och sådant behöver ju vätska för att bli gott.

ryskadockor.blogspot.dk/ hun har mange mejeri fri opskrifter på sin blog :0)
Länk till inlägg

Jag byter ut grädde mot kokosgrädde/kokosmjölk och créme fraiche mot majonnäs =). Funkar bra! Tyvärr finns inget bra substitut för ost =(

Länk till inlägg

Jag försöker mig på ungefär samma sak, men jag äter lite ost någon gång. Kokosmjölk är ju gott ibland, men jag vill inte ersätta crème fraîche med det jämt...

Mayo, bea funkar ju. Och ugnsrostade grönsaker med mkt olja! Och kryddsmör! :)

En favorit är broccolimos med smör och parmesan, det gör jag minst 2 ggr/v!

Sen jag slutade med (de flesta) mejerierna är jag iaf mkt piggare. Om det gör ngn skillnad i övrigt är för tidigt att säga!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Santa Marias extra creamy kokosgrädde har inga tillsatser och är lite tjockare.

Jag har använt både den du skrev och Kung Markattas kokosmjölk. Bäst resultat vad gäller konsistensen fick jag med Kung Markattas kokosmjölk när jag endast använde fettet i toppen av burken, Santa Marias blir ändå lite lös plus den stelnar inte när man kyler den vilket gör mig lite fundersam. Jag gillar när yoghurten är lite tjockare men smakmässigt funkar vilken som. :)

• Gilla 1
Länk till inlägg