Jenåst Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Hej, går i tredje året på naturvetensakpsprogramet och det är nu vi ska börja göra ett gymnasiearbete. De har ändrat reglerna jämfört med Specialarbete i och med att nu måste jag ha en naturvetenskaplig inrikning och göra antingen en undersökning eller jämförelse. Tankarna går till att göra det inom Lågkolhydratskost. Har funderat en del hur jag ska göra, har hört om flera som äter mindre kcal än vad som förväntas med Lchf-kost och tycker att detta vore något intressant att undersöka inom. Kan dock inte komma på hur man skulle kunna utforma detta så idéer och tips motages tacksamt. Skulle även gärna vilja höra nya idéer och förslag på vad man kan ha för inriktning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan_n Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Jag är idrottsintresserad och föreslår därmed att du utforskar området train low - compete high. Begreppet innebär att man äter lite kolhydrater under träningsperioder och tillför kolhydrater i samband med tävling och eventuellt vissa tuffa träningspass. Viss forskning finns redan på området, t ex en studie som gjordes i Köpenhamn av bl a Bengt Saltin. Det jag är intresserad av är att undersöka hur detta koncept kan användas för optimal prestation. Hur ofta bör man äta kolhydrater? Hur mycket? Hur kolhydratladdar man inför en tävling på bästa sätt? Man skulle kunna studera en grupp som äter lågkolhydratkost t ex inför vinterns skidsäsong. Skidor eftersom det är en idrott som har sin säsong under tiden för ditt gymnasiearbete. Inför tävlingar ordineras gruppen olika kostladdningar. Efter säsongen utvärderas vilka laddningar som fungerade bäst för olika individer. Förmodligen är det svårt att få elitåkare att delta i en sådan studie. Seriösa motionärer skulle däremot kunna vara en målgrupp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Låter som en bra idé! Att LCHF:are skulle äta mindre kcal än vid "normalkost" skulle ju i ett större perspektiv kunna ha jättestora konsekvenser. Det enda sättet som jag ser det skulle vara kvalitativa intervjuer eller enkätundersökningar, det är ju inte det optimala ur ett naturvetenskapligt perspektiv men det kan ju ändå ge en hint. Dvs att du utformar en riktigt bra enkät (webb-baserad) som LCHF:are (och andra low-carbare, paleo mm) kan fylla i, och sedan gör du en analys utifrån svaren. Inriktningen/frågeställningen skulle kunna vara inom ett miljö och ekonomi-perspektiv. Om slutsatsen på undersökningarna skulle bli att man äter mindre kcal på LCHF-diet. Vad skulle de få för konsekvenser på Sveriges ekonomi och miljö. Och sedan ur ett världsperspektiv... Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenåst Posted September 23, 2013 Author Share Posted September 23, 2013 Tack för svaren! Funderade på idrotten men insåg att det skulle bli svårt att få ett tillförlitligt resultat på så kort tid. Då man skulle behöva testa det där i en flerårs period. Idén med ett webb-baserat formulär låter mycket bra då jag skulle då kunna nå ut till så många fler. Skulle då gärna vilja veta vilka frågor ni anser är viktigast att ha med för att få ett så tillförlitligt resultat som möjligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 Tack för svaren! Funderade på idrotten men insåg att det skulle bli svårt att få ett tillförlitligt resultat på så kort tid. Då man skulle behöva testa det där i en flerårs period. Idén med ett webb-baserat formulär låter mycket bra då jag skulle då kunna nå ut till så många fler. Skulle då gärna vilja veta vilka frågor ni anser är viktigast att ha med för att få ett så tillförlitligt resultat som möjligt? Ja det beror ju lite på som sagt Vad du vill undersöka mer exakt. Men mitt förslag är att du gör ett antal test-frågor (plus frågeställningarna) som du lägger ut här. Tillförlitligheten kommer man nog aldrig kunna få till riktigt bra i en sådan undersökning ändå utan det blir ju din bedömning och tolkning av svaren som gäller. Enkätsvar går ju inte att mäta och kontrollera tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts