Popular Post Flisan Posted September 19, 2013 Popular Post Share Posted September 19, 2013 Var på apoteket och satt och slöläste i deras egen tidning som hade tema cancer. På en sida med svar på olika påståenden om cancer var första frågan: Kan man få cancer av LCHF diet? Döm om min förvåning när svaret var: Det finns inga jättestarka data som visar på det. Rent generellt är koppling mellan kost och risk för cancer svagare än andra livsstilsfaktorer, Låter ju som om det visst fanns data som visar på det men att de inte är så jättestarka! Så lite orolig bör man vara. Blir så förbaskat trött på denna skrämselpropaganda, tänk om cancerpatienter fick rådet att äta kolhydratreducerad kost istället för de sockerproppade näringsdrycker som min pappa fick i stora kartonger hemlevererade av hemtjänsten. Inte på ett enda ställe stod det om att socker göder cancer och att det kanske vore bra att dra ner på det för att inte drabbas. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Vad de menar är väl att man kan lusläsa ett antal epidemiologiska studier och finna ett och annat statistiskt samband mellan något som enligt deras mening liknar LCHF och förekomst av cancer. Men har man bara bestämt sig för vad man vill leta efter i den uppsjö av epidemiologiska data som finns, så ska man nog finna det man vill "bevisa". På så vis är det korrekt uttryckt, men det är vinklat så att man kan bli lite orolig för LCHF. Jag ser ingen anledning vara det minsta orolig specifikt för någon koppling mellan intag av nyttiga fettsyror och cancer. Tvärtom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Var på apoteket och satt och slöläste i deras egen tidning som hade tema cancer. På en sida med svar på olika påståenden om cancer var första frågan: Kan man få cancer av LCHF diet? Döm om min förvåning när svaret var: Det finns inga jättestarka data som visar på det. Rent generellt är koppling mellan kost och risk för cancer svagare än andra livsstilsfaktorer, Låter ju som om det visst fanns data som visar på det men att de inte är så jättestarka! Så lite orolig bör man vara. Blir så förbaskat trött på denna skrämselpropaganda, tänk om cancerpatienter fick rådet att äta kolhydratreducerad kost istället för de sockerproppade näringsdrycker som min pappa fick i stora kartonger hemlevererade av hemtjänsten. Inte på ett enda ställe stod det om att socker göder cancer och att det kanske vore bra att dra ner på det för att inte drabbas. Ja det var ju ovanligt dumt att generalisera på det viset. Mejla dom och fråga vad dom har för underlag för det påståendet. Du skriver visserligen inte vad dom svarade men jag tolkar det du skrev som att dom påstod att man kunde få cancer av LCHF. Att över huvud taget skriva om cancerrisker på det viset i en tidning från apoteket är under all kritik tycker jag. Det skulle vara väldigt intressant om du berättar här vad dom svarar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Det kan väl vara bra att ha den här länken här också: http://www.cbn.com/cbnnews/healthscience/2012/december/starving-cancer-ketogenic-diet-a-key-to-recovery/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts