stroker49

Övervikt ofarligt?

Recommended Posts

Äter man dålig föda blir man sjuk och det kan även resultera i övervikt.

Men ponera att man äter MYCKET bra mat så att man drar på sig extra rondör (BMI 30-35 kanske).

Är det då skadligt eller bara lite påfrestande på lederna? Bara lite tankar som någon klok kan ha funderingar över?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skriker inom mig att svara att frågan är ointressant, för om man äter "riktig" mat så blir man inte överviktig. Endast om man frossar i stora mängder frukt under lång tid, skulle jag tippa. MEN nu frågar du ju OM man gör det, och då tror jag att ett sådant massivt fettlager har samma negativa inflytande som om det åstadkommits av mjölmat och socker. Alltså leptin- och insulinresistens, högt blodtryck mm. Det enda vore om "riktig" mat fördelar fettet annorlunda mellan buk- och underhudsfett, men det vågar jag mig inte in på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i allafall förbaskat svårt att äta sig riktigt fet på riktig Lchf-kost men visst är det fysiskt möjligt

 

Får man inte trots få kolhydrater mättnadskänslor så kan givetvis ett stort kaloriöverskott leda till att kilona lagras på kroppen

Jag tror dock att det är få som lyckas med det konststycket :)

 

Egentligen är övervikt snarast ett symptom på obalanser i kroppen

Kroppen som lagrar onödig vikt är oftast inflammerad och i hormonell obalans.

Det är det först som sker

Därefter kommer övervikten

 

Ändå är frågan förstås intressant

Jag tror nog att man visst kan vara överviktig och ändå frisk under förutsättning att man inte äter en kost som inflammerar och glykerar kroppens vävnader

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt Dufva, det slår mig nu att jag läst (tror det var Lustig eller Taubes) att 20% av obesa amerikaner enligt studier trots fetman var metabolt friska. Liksom att 40% av normalviktiga trots det drog på sig metabolt syndrom.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BMI på 30 som man uppnåt på riktig mat, och man inte har metabolt syndrom tror jag inte alls är farligt.

Och jag tror det är jätteenkelt att uppnå (inte för alla dock) om man bara äter tillräckligt mycket. 

 

Jag har BMI på 38, vilket jag ätit mig till, inte med skräp, men med riktig mat med hög fet, hög kolhydrat och medium protein. 

Jag är metabolt frisk, har aldrig haft problem med ex blodsocker eller annat. Hade bra blodvärden senast dom kollade, väldigt lågt i triglycerider (kom dock inte ihåg sifran bara att de tyckte det var lågt när jag nu var så fet) 

 

Jag har också ett rörligt och ibland tungt jobb, står och går hela dagen, cyklar till jobbet året om. 

 

Jag har ingen stora problem med lederna, men har sen 2 år en rejäl hälsporre (eller inflammation i plantar fascia) 

Jag har mindre problem med leder och muskler än min spinkiga chef. 

 

Jag anser mig som fet och frisk :)

Men jag vill gärna gå ner såklart, men rent hälsomässigt tror jag inte jag vinner jättemycket på det. 

Men det är tungt att vara fet, och det kräver mycket energi att hålla igång en stor kropp, även för hjärtat. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är en kort kvinna i övre medelåldern som inte motionerar så mycket behövs inte mycket energi för att dra runt kroppen, kanske cirka 1500 kcal/dag. Då är det jättelätt att överäta på energität LCHF-mat och jättelätt att, kanske i ett lungnare tempo än med HC men ändå, äta sig till övervikt. Jag tror att det är där den stora skillnade mellan män och kvinnor finns när det gäller att lyckas gå ner i vikt med LCHF. Mäns extrakilon bara trillar av men kvinnors sitter kvar eller ökas i värsta fall. Mäns kroppar kanske gör av med dubbelt så många kcal/dag, cirka 3000 kcal/dag. Äter man cirka 2000 kcal/dag som kan räknas som rätt normalt om man läser LCHF-recept är det inte konstigt att män går ner i vikt och kvinnor står stilla eller går upp i vikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BMI på 30 som man uppnåt på riktig mat, och man inte har metabolt syndrom tror jag inte alls är farligt.

Och jag tror det är jätteenkelt att uppnå (inte för alla dock) om man bara äter tillräckligt mycket. 

 

Jag har BMI på 38, vilket jag ätit mig till, inte med skräp, men med riktig mat med hög fet, hög kolhydrat och medium protein. 

Jag är metabolt frisk, har aldrig haft problem med ex blodsocker eller annat. Hade bra blodvärden senast dom kollade, väldigt lågt i triglycerider (kom dock inte ihåg sifran bara att de tyckte det var lågt när jag nu var så fet) 

 

Jag har också ett rörligt och ibland tungt jobb, står och går hela dagen, cyklar till jobbet året om. 

 

Jag har ingen stora problem med lederna, men har sen 2 år en rejäl hälsporre (eller inflammation i plantar fascia) 

Jag har mindre problem med leder och muskler än min spinkiga chef. 

 

Jag anser mig som fet och frisk :)

Men jag vill gärna gå ner såklart, men rent hälsomässigt tror jag inte jag vinner jättemycket på det. 

Men det är tungt att vara fet, och det kräver mycket energi att hålla igång en stor kropp, även för hjärtat. 

 

Du är inne på rätt spår. Ur hälsosynpunkt är det bättre att vara vältränad och tjock än att vara en spinkig soffpotatis.

 

Ett mått på den metabola hälsan är ju också hur fettet är fördelat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt Dufva, det slår mig nu att jag läst (tror det var Lustig eller Taubes) att 20% av obesa amerikaner enligt studier trots fetman var metabolt friska. Liksom att 40% av normalviktiga trots det drog på sig metabolt syndrom.

En inte helt enkelt frågeställning och jag har inga lösningar bara reflektioner och följdfrågor som väcks.

 

Det som är problemet, vad jag har förstått, är det viscerala fettet kan sitta även i hyfsat smala kroppar och tydligen inte syns vid "okulär besiktning". Hur kan  sjukvården mäta detta? Vad beror det på? Den stora konsumtionen av socker, stärkelse och överdrivet intag av kolhydrat? 

 

Om man går på siffran att 20% obesa är metalbolt friska betyder att 80% inte är det. Alltså finns det ordentlig risk med fetma och är inget att leka med.

 

Kan det vara som MKJ är inne på att någon grad av motion motverkar visceralt fett? Om så är fallet kan kanske funka för slankare personer? Men som vi ofta talar om här bör man inte utsätta en tung kropp för tyngre motion förrän den är lättare för ledernas skull?

 

Eller är det som Dufva är inne på, det gäller att inte äta inflammatorisk mat och rätt fettsammansättning (dvs lågkolhydrat)?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äter man dålig föda blir man sjuk och det kan även resultera i övervikt.

Men ponera att man äter MYCKET bra mat så att man drar på sig extra rondör (BMI 30-35 kanske).

Är det då skadligt eller bara lite påfrestande på lederna? Bara lite tankar som någon klok kan ha funderingar över?

BMI är ju ett ganska lökigt mått. Dessutom är "vetenskapen" bakom ungefär lika tung som att sticka ett finger i luften för att bedöma vindstyrka. Ger ett hum om riktning och så men så himla noga är det inte. (http://the-f-word.org/blog/index.php/2009/07/22/the-history-of-bmi-and-why-we-still-use-it/)

 

Fram till 1998 var ett normalt BMI för män 27,8 och för kvinnor 27,3. Men det är ju svårt att komma ihåg så man ändrade det till 25 istället, bara därför att. Det hade inget att göra med ny forskning eller något. Bara en bekvämare siffra. Dessutom skojade man till det med att införa en kategori till: fetma, som började vid 30. En annan siffra som är lätt att komma ihåg.

 

Sen dess har folk kämpat som dårar för att tvinga sin kropp att komma i "normalt BMI". Mitt BMI idag ligger på 27-27,5 (beroende på dagsform). Normalviktig om året var 1997. Överviktig om året var 1999. Lustigt nog gick jag ner till BMI strax över 25 men sen fort upp igen till det jag har idag och DÄR har jag sen legat stabilt i över ett år.

I´m gonna party like it´s 1997.  :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Kan det vara som MKJ är inne på att någon grad av motion motverkar visceralt fett? Om så är fallet kan kanske funka för slankare personer? Men som vi ofta talar om här bör man inte utsätta en tung kropp för tyngre motion förrän den är lättare för ledernas skull?

 

Eller är det som Dufva är inne på, det gäller att inte äta inflammatorisk mat och rätt fettsammansättning (dvs lågkolhydrat)?

 

 

Kanske finns ett visst samband, men i mitt fall var det tvärt om. Jag tränade i samma grad innan jag började med LCHF. Jag hade ganska lite underhudsfett även då, nån cm mitt på magen. Lite små-kraftig mage hade jag men eftersom jag inte hade så mycket hull intalade jag mig själv att det måste vara alla bålmuskler man får genom styrketräning. 

Med LCHF gick jag ner ca 12 kg, och 11 cm midjemått. Lite mindre underhudsfett men det mest måste varit visceralt. Jag är fortfarande lika stark så min tidigare teori om kraftiga bålmuskler förefaller optimistiskt i efterhand  :wacko:

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske finns ett visst samband, men i mitt fall var det tvärt om. Jag tränade i samma grad innan jag började med LCHF. Jag hade ganska lite underhudsfett även då, nån cm mitt på magen. Lite små-kraftig mage hade jag men eftersom jag inte hade så mycket hull intalade jag mig själv att det måste vara alla bålmuskler man får genom styrketräning. 

Med LCHF gick jag ner ca 12 kg, och 11 cm midjemått. Lite mindre underhudsfett men det mest måste varit visceralt. Jag är fortfarande lika stark så min tidigare teori om kraftiga bålmuskler förefaller optimistiskt i efterhand  :wacko:

 

Hur såg dina matvanor ut innan du började med LCHF? Både kost och träning påverkar ju men speciellt kosten kan ju se ut på väldigt många olika sätt.

 

Jag hade en arbetskamrat för länge sedan som hade en liten kulmage och han sprang 3 mil varannan dag och tävlade även i triatlon. Han struntade i att äta flera dagar i sträck ibland för att han som han skulle resa bort och frossa till helgen. Jag har ingen aning om vad han brukade äta men jag trodde då att det var den där fastan och frossandet som gjorde att han fick kulmage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske finns ett visst samband, men i mitt fall var det tvärt om. Jag tränade i samma grad innan jag började med LCHF. Jag hade ganska lite underhudsfett även då, nån cm mitt på magen. Lite små-kraftig mage hade jag men eftersom jag inte hade så mycket hull intalade jag mig själv att det måste vara alla bålmuskler man får genom styrketräning. 

Med LCHF gick jag ner ca 12 kg, och 11 cm midjemått. Lite mindre underhudsfett men det mest måste varit visceralt. Jag är fortfarande lika stark så min tidigare teori om kraftiga bålmuskler förefaller optimistiskt i efterhand  :wacko:

Ja, det är mycket man får omvärdera med denna kost  ;), på många plan, upptäcker man under resans gång. Lite sjukt egentligen eftersom det handlar om att äta vanlig mat.

 

Lite av samma upptäckt med min man, vi trodde han behövde gå ner 3 kg och nu har det försvunnit 10 kg. Han har en slank byggnad, så det måste vara som du säger att det ligger mer inne i kroppen än vad vi anar. Är det inte lite skrämmande  :o ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BMI är ju ett ganska lökigt mått. Dessutom är "vetenskapen" bakom ungefär lika tung som att sticka ett finger i luften för att bedöma vindstyrka. Ger ett hum om riktning och så men så himla noga är det inte. (http://the-f-word.org/blog/index.php/2009/07/22/the-history-of-bmi-and-why-we-still-use-it/)

 

Fram till 1998 var ett normalt BMI för män 27,8 och för kvinnor 27,3. Men det är ju svårt att komma ihåg så man ändrade det till 25 istället, bara därför att. Det hade inget att göra med ny forskning eller något. Bara en bekvämare siffra. Dessutom skojade man till det med att införa en kategori till: fetma, som började vid 30. En annan siffra som är lätt att komma ihåg.

 

Sen dess har folk kämpat som dårar för att tvinga sin kropp att komma i "normalt BMI". Mitt BMI idag ligger på 27-27,5 (beroende på dagsform). Normalviktig om året var 1997. Överviktig om året var 1999. Lustigt nog gick jag ner till BMI strax över 25 men sen fort upp igen till det jag har idag och DÄR har jag sen legat stabilt i över ett år.

I´m gonna party like it´s 1997.  :)

Ja, och hur galet blir det inte med BMI när man äter LCHF?  Har en kropp  med storlek 38-40 men med 3 kg mer än efter kaloribantning då jag sist var som smalast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är en kort kvinna i övre medelåldern som inte motionerar så mycket behövs inte mycket energi för att dra runt kroppen, kanske cirka 1500 kcal/dag. Då är det jättelätt att överäta på energität LCHF-mat och jättelätt att, kanske i ett lungnare tempo än med HC men ändå, äta sig till övervikt. Jag tror att det är där den stora skillnade mellan män och kvinnor finns när det gäller att lyckas gå ner i vikt med LCHF. Mäns extrakilon bara trillar av men kvinnors sitter kvar eller ökas i värsta fall. Mäns kroppar kanske gör av med dubbelt så många kcal/dag, cirka 3000 kcal/dag. Äter man cirka 2000 kcal/dag som kan räknas som rätt normalt om man läser LCHF-recept är det inte konstigt att män går ner i vikt och kvinnor står stilla eller går upp i vikt.

Hmm... jag undrar lite vad du baserar det här på.  

 

Att det är lättare för män än för kvinnor (i klimakteriet i alla fall) att tappa vikt är väl välkänt. Så vitt jag förstår gäller det oavsett viktminskningsmetod. Och att enstaka kvinnor kan gå upp av LCHF kan nog stämma - vi är alla olika. Men på ditt inlägg låter det som om LCHF inte alls passar för medelålders kvinnor och det stämmer inte med min erfarenhet.

 

Jag är en kort medelålders kvinna, kom in i klimakteriet för fyra, fem år sedan. Har fetma och diabetes i släkten. Rör mig på tok för lite, vintertid nästan inte alls - på sommaren blir det lite trädgårdsarbete (svårt att orka mer på grund av sjukdom). Låg på gränsen mellan övervikt och fetma när jag började med LCHF för två år sedan.Tappade tolv kilo i snabb takt. Efter det har jag stått stilla, men upp går jag bara upp om jag fuskar med kolhydraterna. Vet i och för sig inte hur många kalorier jag får i mig om dagen. Men mätt äter jag mig och jag snålar inte på fettet, så under rekommendationen kommer jag nog knappast.

 

Mina kilon lade jag på mig när jag hade ett rörligt jobb, där jag gick och stod stora delar av dagen och dessutom rörde mig på fritiden (dans och promenader). Åt fettsnålt och "bra".

 

Så för mig är LCHF en klar vinnare!  :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur såg dina matvanor ut innan du började med LCHF? Både kost och träning påverkar ju men speciellt kosten kan ju se ut på väldigt många olika sätt.

 

Jag hade en arbetskamrat för länge sedan som hade en liten kulmage och han sprang 3 mil varannan dag och tävlade även i triatlon. Han struntade i att äta flera dagar i sträck ibland för att han som han skulle resa bort och frossa till helgen. Jag har ingen aning om vad han brukade äta men jag trodde då att det var den där fastan och frossandet som gjorde att han fick kulmage.

Åt hyffsat bra innan också, lite GI inspirerat och alltid riktig lagad mat. Dock åt jag ganska mycket glass och chips, mackor till frukost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åt hyffsat bra innan också, lite GI inspirerat och alltid riktig lagad mat. Dock åt jag ganska mycket glass och chips, mackor till frukost.

 

Frågan är vad som hänt med midjemåttet om du slutat med dom 3 sista sakerna och fortsatt som vanligt med det andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.