Jump to content

är det farligt att äta så ombytligt?

mjau

Recommended Posts

Jag är en "periodare" när jag äter, dvs jag fastnar för en maträtt eller ett livsmedel och äter nästan bara det under en period (är helt olika, ibland bara tre dagar och oftast inte längre än två veckor) När jag plötsligt tröttnat på maten så byts suget ut mot en ny maträtt och samma sak upprepas.

Trodde först detta hade med mitt sockersug och beroende att göra, då det ofta handlade om bröd, potatis eller pasta förr men har fortsatt att vara så här på lchf. Är det kroppen som talar eller ett i invant och skadligt beteende?

Kan det vara stressande mot kroppen att vara så här ombytlig? Jag tänker på att det blir så oregelbundet med vilka vitaminer jag får i mig osv. eller kan det vara naturligt att äta så? Tänker att på stenåldern kanske dom behövde tugga samma gamla djur tills det tog slut och då fick dom kanske tag på något helt annat nästa gång och då var det det som gällde i nån vecka?

Tror ni det kommer att ändras med lchf, har bara ätit lchf i två månader så kroppen har väl inte hunnit ändrat sig så mycket.

Eftersom att jag är singel så blir det nästan alltid mat över, som räcker några dagar till, så min kost är mycket ensidig ibland. Men jag inbillar mej att det inte är onyttigt i synnerhet när man äter LCHF för oftast så är det av kötträtterna som jag gör mycket av så att säga. Ibland så fryser jag in, men oftast så har jag det i kylskåpet och äter av det i 2-3 dagar i sträck   :)  

Men om man tittar på hur måltiderna såg ut pre-LCHF så var det nästan alltid samma frukost, vilket nog de flesta har, lunchen bestod oftast av pasta på vardagarna, till det med lite tur, köttbullar eller dylikt. Kvällsmaten kunde bli flingor och youghurt... Detta var ju oxå mycket ovarierat och än har jag inte dött  :rolleyes:

Människor har nog i alla tider ätit mycket ensidigt periodvis och jag tror att det nog är så det ska vara också?! Även djuren äter ju ensidig kost, varför skulle människan skilja sej där, kan jag då undra?  :)

Jag tror att kroppen är rätt bra på att säga till vad den har behov av, och att hjärnan omtolkar det till att man blir sugen på en viss maträtt. Se bara på de konstiga saker gravida kvinnor kan bli sugna på, som sedan visar sig innehålla spårämnen av något mineral som behövs i det stadiet av graviditet. Vet att jag kan bli ruskigt sugen på leverbiff med några veckors mellanrum. Mitt antagande är att jag då har gjort slut på föregående leverbiffarnas vitaminer, och behöver fylla på.