silverman71 Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Hej! Kort sammanfattning är att jag fått veta att jag har diabetes typ 2 i somras.Min lokala vårdcentral ger vanliga råd - metformin, statiner, tallriksmodell, Lätta & Becel.. ja ni vet. Nu kontaktade jag ett annat ställe för att höra vad de ger för kostrekommendationer till diabetespatienter.Svaret var "Vi ger de rekommendationer som är riktlinjerna", vilket för mig är ett politiskt svar. Frågade då om lågkolhydratkost och sjuksköterskan sa då att de inte får ge råd som Livsmedelsverket inte godkänt.Kan det vara så? Påpekade även att Socialstyrelsen numera godkänt bl.a lågkolhydratkost som bra mat för diabetespatienter.Det var det första hon hört om detta, hon hade ingen aning om det. Vilket gör mig ännu mer förvirrad, uppdaterar sig inte sjukvårdspersonal med information?? I mitt vardagliga arbete ingår det t.ex. för mig att lära mig om ny tekniker och processer.Gjorde jag inte det skulle mina kunskaper bli gamla och jag bli av med mitt arbete. Vad har ni andra för erfarenheter?Själv har jag haft turen tidigare i mitt liv att inte behöva besöka vården så ofta och blir bara mer och mer chockad över hur saker och ting går till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Det är chockerande att upptäcka hur dåligt uppdaterade läkare och diabetessköterskor är om kostens betydelse för bl a vikt och diabetes. En sköterska i min bekantskapskrets med 15 kg övervikt och på gränsen till diabetes har minimal kunskap om nutrition. Hon kan knappast skilja mellan kalorier och kolhydrater har jag upptäckt när vi diskuterat hennes övervikt. Hennes läkare, som skrivit ut statiner och blodtrycksmedicin, rekommenderar henne att banta på keso och riskakor, vilket min bekant inte klarar pga hungerkänslorna.Hon måste gå upp på nätterna och äta smörgåsar...Alltså fortsätter hon och hennes man med sin vanliga, kolhydratstinna mat och bullar och kakor till kaffet två ggr per dag. Och massor av frukt! Hennes man är diabetiker och har ca 40 kg övervikt. Han älskar wienerbröd och godis, liksom pasta och ris.Tyvärr är varken hans diabetesläkare eller diabetessköterska intresserade av eller insatta i de senaste forskningsresultaten, utan rekommenderar tallriksmodellen. Vilket i deras fall innebär fortsatt fritt fram för massor av kolhydrater! Sedan en kommentar till Silverman71: . Sjuksköterskan visste tydligen inte att Livsmedelsverket endast får ge kostråd till friska människor. Socialstyrelsen ger råd anpassade för sjuka, och de godkände LCHF för diabetiker redan 2008. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Kan någon ge mig länken till sidan där Socialstyrelsen rekommenderar Lchf? Jag har bara sett info om att det är ok med lätt lågkolhydratkost (läs liberal, mot GI) och att de avråder från Atkins och Lchf som betraktas som extrema koster. Skulle behöva skriva ut sidan för att ha på fötterna när vi diskuterar behandlande kost. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Kan någon ge mig länken till sidan där Socialstyrelsen rekommenderar Lchf? Jag har bara sett info om att det är ok med lätt lågkolhydratkost (läs liberal, mot GI) och att de avråder från Atkins och Lchf som betraktas som extrema koster. Skulle behöva skriva ut sidan för att ha på fötterna när vi diskuterar behandlande kost. Socialstyrelsen fattade detta beslut 2008-01-16. Dnr 44-112267/2005. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Kan någon ge mig länken till sidan där Socialstyrelsen rekommenderar Lchf? Jag har bara sett info om att det är ok med lätt lågkolhydratkost (läs liberal, mot GI) och att de avråder från Atkins och Lchf som betraktas som extrema koster. Skulle behöva skriva ut sidan för att ha på fötterna när vi diskuterar behandlande kost. Kost vid diabetes http://www.socialstyrelsen.se/lists/artikelkatalog/attachments/18471/2011-11-7.pdf Kostdoktorns råd till diabetiker http://www.kostdoktorn.se/diabetes Socialstyrelsens beslut (Datum 2008-01-16 Dnr 44-112267/2005) http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/lcarende1.pdf Socialstyrelsens underlag till ovanstående http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/berneyttrande1.pdf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Kost vid diabetes http://www.socialstyrelsen.se/lists/artikelkatalog/attachments/18471/2011-11-7.pdf Jag visade energifördelningen på sidan 15 i Kost vid diabetes för vår dotter. Hon blev chockad av att diabetiker blir rekommenderade att äta upp till 60% kolhydrater. Hon trodde i sin enfald att sockersjuka blev fick råd om att begränsa sitt intag av kolhydrater (hon är ingen kostexpert då hon studerar ekonomi, men hon vet att kroppen omvandlar kolhydrater till socker). Hon såg direkt att tre av kosterna på bilden inte var att rekommendera! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Av någon anledning så tror jag (eller vill tro) att det finns kunnig sjukvårdspersonal inom LCHF, jag tror att en hel del inom vården äter det själva, och upplever hälsoförbättrande effekter. Jag tror att i många fall är det mod som saknas, man törs helt enkelt inte rekommendera ketogen kost, för att man är rädd för vad kollegor säger, och man är rädd för anmälningar. Jag tror även att Annika Dahlkvists ultimatum där hon arbetade (sluta rekommendera LCHF, eller sluta jobba här) fortfarande finns i minnet hos många. Vi är ju några här till exempel som inte vågar tala om hur vi äter till våra läkare, vi vill inte ta diskussionen och är kanske rädd för att få sämre vård och en skyll dig själv-attityd. LCHF har på nåt sätt fått ett dåligt rykte, tack vare våra medier, och många inom vården är osäkra på om man verkligen törs gå emot strömmen och rekommendera detta då det finns tvivel inom de olika professionerna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Det jag läser på socialstyrelsens sida är att man inte rekommenderar Lchf. http://www.socialstyrelsen.se/_layouts/Precio/SiteSeeker/ShowCache.aspx?resid=1144787989&q=l%c3%a5gkolhydratkost&il=sv&hitnr=1&url=http%3a%2f%2fwww.socialstyrelsen.se%2fnyheter%2fstorrevariationikostradenisjukvarden&uaid=711C462EDD2D64AA208187E19C0AD9AB%3a3139322E3136382E3234352E36%3a5246839110971861570 Ledsen över den långa länken, hoppas att den fungerar. Är på telefonen och det är mindre lätt att få till det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Av någon anledning så tror jag (eller vill tro) att det finns kunnig sjukvårdspersonal inom LCHF, jag tror att en hel del inom vården äter det själva, och upplever hälsoförbättrande effekter. Jag tror att i många fall är det mod som saknas, man törs helt enkelt inte rekommendera ketogen kost, för att man är rädd för vad kollegor säger, och man är rädd för anmälningar. Jag tror även att Annika Dahlkvists ultimatum där hon arbetade (sluta rekommendera LCHF, eller sluta jobba här) fortfarande finns i minnet hos många. Vi är ju några här till exempel som inte vågar tala om hur vi äter till våra läkare, vi vill inte ta diskussionen och är kanske rädd för att få sämre vård och en skyll dig själv-attityd. LCHF har på nåt sätt fått ett dåligt rykte, tack vare våra medier, och många inom vården är osäkra på om man verkligen törs gå emot strömmen och rekommendera detta då det finns tvivel inom de olika professionerna. Jag tror det kan vara lättare att få gehör om man använder begreppet "ketogen kost" än LCHF, för jag antar att de flesta läkare och andra inom vården känner till att den används med framgång t.ex. vid barnepilepsi år efter år. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts