Bra eller dåligt kolesterol??

Jaix
 Share

Recommended Posts

Hejhej!

För några veckor sedan gick jag för att kolla kolesterolvärdet av ren nyfikenhet, just för att få se med egna ögon hur LCHF påverkar det. Läkaren sa att om det skulle vara något som inte såg bra ut, så skulle jag få en kallelse för återbesök - vilket jag fick. Jag har kört LCHF sen januari, men har fuskat en hel del under sommaren (vin, mörk choklad och en heeel del glass är det som har åkt ner i strupen), vilket jag satte stopp samma dag jag tog blodprovet :P  Då dåligt kolesterol och både lågt och högt blodtryck härjar i släkten - samt med mitt sommarfusk, så tänkte jag att det kanske inte skulle se så bra ut. Så när jag fick kallelsen så blev man lite nervös. 26 år gammal, och dåligt kolesterol, är väl inte det roligaste.

Men efter att ha läst snabbkursen kring kolesterolvärden som kostdoktorn skrivit, så blev jag lite förvirrad efter att ha fått provsvaren...

Totalkolesterol     7.0   (rek. 2.9 - 6.1)

Triglycerider         0.47  (0.45 - 2.6)

HDL-kolesterol     1.9    (1.0 - 2.7)

LDL-kolesterol     4.26  (1.2 - 4.3)

LDL-kol/HDL-kol   2.2    (<5)

Apo-kvot              0.80  (<0.80)

Glukos                 5.6     (4.0 - 6.0)

Trots fuskandet, så var triglyceridvärdet lågt, samt om man enligt kostdoktorn delar totalkolesterolet i HDL (7 / 1.9 = 3.68), så borde man väl vara nöjd över resultatet? Eller? Plus att mitt blodtryck var perfekt!

Förvirringen kommer ifrån att läkaren drog mig till vårdcentralen för att diskutera detta, och ville boka in ett nytt blodprov om 6 månader. Samt började tala om medicinering om det inte blev bättre innan dess.

Har jag missuppfattat kostdoktorns kolesterolgenomgång, eller är läkaren bara dramatisk och skrämmer upp mig för noll och ingenting? :wacko:

Du har fin fördelning. Tyvärr stirrar han sig blind på totalvärdet men det gör även Tv proffesorer emellanåt. Ldl Kolesterol är också bra så länge fördelningen är bra.

Jo, efter vad jag har läst om hur de flesta läkarna läser av blodvärden, så var jag en aning förberedd. Men inte för ett sånt Här resultat:P Men känns skönt att man inte var helt ute och cyklade vad gäller min egen tolkning då :)

Det finns inget bra eller dåligt när det gäller kolesterol. Det finns bara ett och det är dessutom livsnödvändigt. Det är onödigt att mäta sitt kolesterol.

Men när man som jag har hjärtsjukdomar och diverse åkommor som går hand i hand med dåligt kolesterol i släkten, så kan man väl inte strunta helt i de varningstecken man kan se utifrån hur kolesterolvärdet ser ut? Finns väl en anledning till att man kollar kolesterolet, men man behöver inte överdriva om man går något över vad som tros vara normalt för samtliga

Jag skulle vara mer orolig för blodsockret om du tog det fastande... ;)

Haha...ja...alltså...det kan hända att jag åt rätt så sent kvällen innan (tog provet tidigt på morgonen efter)....och att det råkade vara choklad... :rolleyes:  som sagt; disciplinen har inte varit närvarande under sommaren, men är tillbaka på rätt stig nu :) Så jag hoppas på att glukosvärdet har sjunkit vid detta laget!

• Like 1

Före provtagning bör man ha fastat i minst 12 timmar samt suttit stilla i minst 15 minuter precis innan. Annars blir mätvärdena inte korrekta.

Angående totalkolesterolet så bör man ha varit viktstabil under en längre period samt inte ha en kraftig infektion i kroppen. Det ger ett högre TK. I övrigt säger TK inte speciellt mycket överhuvudtaget. Dess förmåga att förutsäga hjärtsjukdom är väl som att kasta pil med bindel för ögonen.

Ditt TG är ju föredömligt lågt och säger en hel del.

Ditt HDL är också bra.

Angående LDL så är den beräknad enligt Friedewald och inte uppmätt. Har man högt TG så kommer LDL nivån att underskattas enligt denna beräkning. Omvänt om du har lågt TG (vilket du har) så kommer ditt uträknade värde bli för högt enligt denna beräkning. Strunta alltså i LDL värdet.

Den viktigare APO kvoten är OK.

Idag används väl TK och LDL värdena mest för att saluföra statiner och inte den ursprungliga tanken. Nämligen att förutsäga hjärtinfarkter.

En annan intressant kvot är triglycerider/HDL. Den är surrogatmarkör för insulinresistens/känslighet samt oxiderade små täta LDL. Det anses att den kvoten ska vara under 3,5 --- i ditt fall ligger den på 0,25 vilket är utmärkt. (Se http://www.ncbi.nlm....pubmed/16054467 för förklaring till varför jag tror på denna kvot som markör!)

Håller med övriga ovan att dina värden ser fina ut.

Hejhej!

För några veckor sedan gick jag för att kolla kolesterolvärdet av ren nyfikenhet, just för att få se med egna ögon hur LCHF påverkar det. Läkaren sa att om det skulle vara något som inte såg bra ut, så skulle jag få en kallelse för återbesök - vilket jag fick. Jag har kört LCHF sen januari, men har fuskat en hel del under sommaren (vin, mörk choklad och en heeel del glass är det som har åkt ner i strupen), vilket jag satte stopp samma dag jag tog blodprovet :P  Då dåligt kolesterol och både lågt och högt blodtryck härjar i släkten - samt med mitt sommarfusk, så tänkte jag att det kanske inte skulle se så bra ut. Så när jag fick kallelsen så blev man lite nervös. 26 år gammal, och dåligt kolesterol, är väl inte det roligaste.

Men efter att ha läst snabbkursen kring kolesterolvärden som kostdoktorn skrivit, så blev jag lite förvirrad efter att ha fått provsvaren...

Totalkolesterol     7.0   (rek. 2.9 - 6.1)

Triglycerider         0.47  (0.45 - 2.6)

HDL-kolesterol     1.9    (1.0 - 2.7)

LDL-kolesterol     4.26  (1.2 - 4.3)

LDL-kol/HDL-kol   2.2    (<5)

Apo-kvot              0.80  (<0.80)

Glukos                 5.6     (4.0 - 6.0)

Trots fuskandet, så var triglyceridvärdet lågt, samt om man enligt kostdoktorn delar totalkolesterolet i HDL (7 / 1.9 = 3.68), så borde man väl vara nöjd över resultatet? Eller? Plus att mitt blodtryck var perfekt!

Förvirringen kommer ifrån att läkaren drog mig till vårdcentralen för att diskutera detta, och ville boka in ett nytt blodprov om 6 månader. Samt började tala om medicinering om det inte blev bättre innan dess.

Har jag missuppfattat kostdoktorns kolesterolgenomgång, eller är läkaren bara dramatisk och skrämmer upp mig för noll och ingenting? :wacko:

Det kan ju hur som helst bli en intressant diskution med läkaren.. vem som är bäst på att utvärdera lipidprover!

Alla har sin egen profil, beroende på gener och livsstil.. gener är svårt att göra något åt, livsstil går att göra något åt!

Sen så.. finns de som inte vill mäta kolesterol.. för då slipper de oroa sig och bråka med läkare av gamla skolan.. men jag vill veta hur det står till.. om inte annat för att det innebär ytterligare tryck för att göra livstilsförändringar!

Såå.. vad säger då dina prover.. LDL kan du bortse ifrån det är beräknat.. kvoten Tot/HDL är bra mycket bättre att bedömma riskprofilen.

Sen så antyder Apokvoten att du har relativt hög andel små APOb, dvs LDL.. vilket ger dig ytterligare motivation att hålla dig på banan!

Men upprepade provtagningar visar hur det utvecklas över tiden!