Jonna från Finland Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 En liten nyhet: Vad man åt i Finland år 2012http://www.maataloustilastot.fi/sv/node/3305 Äggkonsumtionen i fjol utgjorde 10,6 kilo per person. Detta innebär en ökning med sex procent från föregående år. Smörkonsumtionen fortsatte att öka, men mer måttfullt än året innan. Konsumtionen av smör var i genomsnitt drygt fyra kilo och konsumtionen av fettblandningar tre kilo per person. År 2012 uppgick mjölkkonsumtionen till 130 liter per person, varav omkring hälften utgjordes av lättmjölk och 40 procent av fettfri mjölk och 10 procent av helmjölk. Konsumtionen av helmjölk ökade från året innan med något under 10 procent och konsumtionen av lättmjölk med cirka en procent. Konsumtionen av fettfri mjölk minskade redan för andra året i rad, men minskningen var hälften mindre än året innan. Konsumtionen av fil, yoghurt och surmjölk minskade något från året innan. Konsumtionen av yoghurt och fil var cirka tre procent mindre och konsumtionen av surmjölk en halv procent mindre än året innan. Konsumtionen av grädde ökade däremot med 6 procent. Den totala konsumtionen av mjölkprodukter i vätskeform i fjol utgjorde i genomsnitt 182 kilo per person, dvs. lika mycket som 2011. Finländarna åt 22 kilo ost per person, vilket var omkring ett kilo mer än året innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Samtidigt som det är så viktigt att de måste avstå det som blir till socker i våra kroppar, det är inte så klart alla gånger att det är just den där heliga potatisen.....Nutritionskunskap för folket, ja tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Tyvärr så är finländarna även duktiga på att äta vetemjöl, vilket visar sig i deras omfång. Vid senaste besöket i vårt grannland såg jag alldeles för många som gått upp rejält i vikt jämfört med när jag såg de sist. Det gjorde ont i mig att konstatera detta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Tack för länken. I min familj har åtminstone omfången minskat men det beror förstås på mindre mjöl och socker. Bland mina vänner äter 2 LCHF. Två andra kämpar periodvis men halkar sen tillbaka i sockerträsket och tre plus mina svärföräldrar håller nere på mjöl och socker. Mina föräldrar äter LCHF. Alla dessa finländare är finlandssvenskar eller tvåspråkiga (finsk-finlandssvensk). Hur det ser ut med LCHF inom den enspråkigt finska kulturen här i mitt kära fosterland vet jag inte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Det skulle vara roligt med en liten LCHF-träff för oss som bor i Finland. Träffas, äta LCHF och umgås några timmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marja-Liisa Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 I det finskspråkiga Finland finns flera olika LowCarb stilar, LCHF är bara en, Atkins, Pellinki, Kwasniewski, Optimal, Montignac etc. Det största LC forumet har totalt 40 500 användare, alla är visst inte aktiva. Det finns också en diskussionsdel på svenska men den är inte så aktiv. Det finns flera forum för LC men inte ngt som är direkt bara för LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 I det finskspråkiga Finland finns flera olika LowCarb stilar, LCHF är bara en, Atkins, Pellinki, Kwasniewski, Optimal, Montignac etc. Det största LC forumet har totalt 40 500 användare, alla är visst inte aktiva. Det finns också en diskussionsdel på svenska men den är inte så aktiv. Det finns flera forum för LC men inte ngt som är direkt bara för LCHF. Hur vanligt skulle du säga att LC är inom din bekantskapskrets? (Om du bor i Finland alltså). Jag har färre finskspråkiga vänner än svenskspråkiga men vet ändå två som åtminstone testat karppa (och ena höll hårt på paleo också. Spännande!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marja-Liisa Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Jag bor i Sverige men ungefär hälften av mina släktingar som bor i Finland äter LC, mest Pellinki. Kollade lite också spannmålssiffror, i Sverige 113 kg/capita, i Finland 79 kg. Edit. I den svenska statistiken ingår vikten av bröd och bakverk t.ex som inte är ren spannmål så siffrorna är inte direkt jämförbara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Det skulle vara roligt med en liten LCHF-träff för oss som bor i Finland. Träffas, äta LCHF och umgås några timmar. Hej Jeanette H-H! Kika in på hur man i Sverige gör för att dra ihop folk till LCHF-träffar. Här har du direktlänken: http://forum.kostdoktorn.se/forum/14-lchf-i-min-stad/ Lycka till... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts