Jump to content

[Tips] Matvecka!!

Linen

Recommended Posts

Hej Alla !! Precis börjat med Lchf igen och känner mig just nu bara ledsen fet och ful,,Undrar om någon kan hjälpa mig med goda enkla recept för en vecka som ni själva kört och fått bra resultat på vågen av. Jag älska köttfärs,korv,kyckling fisk mm så gärna smidiga recept.

Tack på förhand

Hej Alla !! Precis börjat med Lchf igen och känner mig just nu bara ledsen fet och ful,,Undrar om någon kan hjälpa mig med goda enkla recept för en vecka som ni själva kört och fått bra resultat på vågen av. Jag älska köttfärs,korv,kyckling fisk mm så gärna smidiga recept.

Tack på förhand

Här får du min kommande veckas meny:

Må: wokad kyckling och grönsaker (typ vitkål, broccoli och rödlök, morötter om det är ok för dig). Creme fraiche-sås med någon god curry-krydda i eller sambal olek.

Ti: Viltlax (ica-recept). Man kan  minska på lingonsylten om man är känslig, men det är ju inte mycket så det blir inte så mycket kh av det. Använd fullfet grädde såklart!

On: Stekt ägg och bacon eller omelett

To: Falukorv med hög kötthalt, stek några skivor och gör en broccolilåda vid sidan av (1 ägg och 1 dl grädde samt 0,5 dl ost, blanda och häll över broccoli (dubbla allt om du vill ha extra), fryst funkar om du kokar den snabbt innan) Skjuts in i ugnen

Fre: Tacogratäng (sök tacogratäng och lchf....) jag kör egen tacokrydda, mycket spiskummin, slänger på ett täcke med creme fraiche och majonnäs samt riven ost och tomatskivor över. Skjuts in i ugnen.

Tyvärr vet jag inte om det ger minskning på vikten för dig. Själv står jag still  :) .

Hoppas det var lite inspiration ialla fall!

Helgen får jag se.

Lycka till!

• Like 2

Mitt tips är att hålla det enkelt i början och äta precis som du gjort tidigare med att bara byta ut allt som bestod av mjöl, potatis o annat kolhydratrikt,  mot "godkända tillbehör" (se kostdoktorns tips!). Läs noga på förpackningar i affären och njut av mer fett i maten! När du har kommit in i gemet kan du börja finjustera och trixa med roliga lchf-recept. 

Lycka till!

• Like 3

Mitt tips är att hålla det enkelt i början och äta precis som du gjort tidigare med att bara byta ut allt som bestod av mjöl, potatis o annat kolhydratrikt, mot "godkända tillbehör" (se kostdoktorns tips!). Läs noga på förpackningar i affären och njut av mer fett i maten! När du har kommit in i gemet kan du börja finjustera och trixa med rolig lchf-recept.

Lycka till!

Håller med! Gör matlagningen enkel den första tiden. Köttbit, fisk, fågel, bra korv, köttfärsbiffar. Koka broccoli till och ät med smör och och/eller en enkel gräddsås. Mer komplicerat än så behöver det ju inte vara. Byt ut broccolin mot babyspenat (och kanske några andra goda grönsaker) och häll på duktigt med olivolja och en skvätt citron. Smörstekt vitkål är också ett gott tillbehör. Så, mitt bästa tips är att hålla matlagningen enkel tills du känner att du är på spåret. Och, inga mellanmål!

• Like 1