Jump to content

PANIK !!! Hjälp.

Coachen

Recommended Posts

Hej

Nu har jag kört LCHF i 3 veckor . i början gick jag ner i vikt. men nu e det totalt stopp.

Jag har kört strickt LCHF och jag har tom gått efter en LCHF kokbok.

Vad gör jag för fel ? jag vill gå ner i vikt.

Vissa använder LCHF som en livstil

Vissa använder LCHF för att gå ner i vikt.

Jag är den som använder detta för att gå ner i vikt.

Därför vill jag veta om någon har erfarenhet utav detta eller ej ?

Tack

Tre veckor är väl ingen tid, har du så bråttom så byt metod. Men vill du ha en hållbar lösning så bara håll i och håll ut. Det du gick ner från början var troligen vatten. Nej, lägg upp det på lång sikt, läs på och experimentera med dig själv. Prova 16/8 fasta eller något liknande.

• Like 3

LCHF är ingen quick fix. Det är nåt som gör att du kan gå ner i vikt och må bra under tiden och HÅLLA vikten. Det är därför vi har det som livsstil.

Quick fix ger omedelbart resultat men så snart du slutar med den diet du kör går du ju upp igen och kanske lite till.

De flesta av oss som har LCHF som livsstil har åratal av jojobantande bakom oss, så vi vet vad vi pratar om

• Like 1

Hej

Nu har jag kört LCHF i 3 veckor . i början gick jag ner i vikt. men nu e det totalt stopp.

Jag har kört strickt LCHF och jag har tom gått efter en LCHF kokbok.

Vad gör jag för fel ? jag vill gå ner i vikt.

Vissa använder LCHF som en livstil

Vissa använder LCHF för att gå ner i vikt.

Jag är den som använder detta för att gå ner i vikt.

Därför vill jag veta om någon har erfarenhet utav detta eller ej ?

Tack

Ta det lungt bara och låt din kropp vänja sig vid en ketogen kost, fettförbränning istället för kolhydratförbränning.

Det kan faktiskt ta några månader innan kroppen känner sig trygg vid sin nya kost och törs börja släppa ifrån sig vikt.

Ät gott, sov gott, stressa inte, drick lite extra vatten och ät lite extra salt, så ska du se att viktnedgången kommer efter ett tag :)

• Like 2

I de flesta fallen äter man för mycket när viktnedgången upphör. Vad som sedan är just den maten som är för mycket, behöver man analysera. Det kan helt enkelt handla om för mycket mat eller för mycket proteiner eller dolda kolhydrater. LCHF är ju viktstabiliserande och när kroppen känner att balansen är nådd, händer inget mer. Som t.ex i mitt fall, där jag efter att ha tappat över 50 kg, nu gungar mellan 92-94 kg i vikt. Jag har litet omedvet slappnat av och börjat äta mer än under "bantningen". Jag har även testat och äta mindre och då börjar vinten vandra neråt i igen. Dock trivs jag med tillvaron just nu och äta mindre får bli en senare fråga. Det som jag äter "för mycket av" just nu är ost... dvs. proteiner som är en effektiv "show stopper".

• Like 3

Tycker också att 3 veckor är kort tid , minns dock min egen panik när det inte blev 1 kg/vecka som ju utlovas i alla tidningar. I verkligheten har det blivit 1,3 kg månad, vilket jag nu är tacksam för. Huden har t ex fått en chans att hänga med.

Två reflektioner:

1. På tre veckor har väl kroppen nätt och jämt hunnit ställa om till fettdrift (ketos) som gör att kroppen prioriterar att bränna fett?

2. Enligt dr Sofie Hexeberg är det inte ovanligt att kroppen prioriterar att reparera sig efter flera år med mycket kolhydrat, vilket också gör att viktnedgången kan dröja lite. 

• Like 2

Precis så var det för mig också: Tre veckor med viktnedgång och sedan tvärstopp... Mår du bra av kosten? Jag kände mig (och gör än) lugn i kroppen utan kolhydraterna, så jag bestämde mig för att det var gott nog. Fortsatte med lchf, ganska strikt: Inga nötter, ingen turkisk yoghurt, portioner som Anna Hallén och Annika Dahlkvist rekommenderar och efter ytterligare två veckor smög viktnedgången sig på och sedan dess har jag gått ner ca 1 kg i veckan. Och det är långsamt, för jag vägde 120 kg när jag började och hade alltså massor att "ta av"... :) Lycka till! Ge dig inte!

• Like 2