Jump to content

Salt

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Livsmedelsverket rekommendera att man minskar på saltet till 5-6 gram per dag.

Jag har ingen aning om hur mycket salt jag äter per dag.

Om jag skulle minska på saltet så får jag kanske saltbrist istället?

Fråga 1

Vad händer om man äter för lite salt?

Fråga 2

Vad händer om man äter för mycket salt?

Fråga 3

Hur mycket salt utsöndrar en person som äter följande mängder?

2-3 gram per dag

5-6 gram per dag

12 gram per dag

18 gram per dag

24 gram per dag

Fråga 4

Nödställda personer i en livbåt; hur mycket havsvatten kan de dricka per dag?

De nödställda har även en dunk dricksvatten, men vill hushålla med vattnet.

1) Man blir svag och slö. Händer redan 2/3 av alla på äldreboende.

2) Svårt att äta för mycket, enligt kostdemokrati.se. Högre blodtryck verkar inte vara en viktig faktor. Kan bryta ner mycket stora mängder salt per dag.

3) Vet ej.

4) Hört att man kan dricka 3-4 dl starkt saltvatten per dag (tre gånger mer östersjövatten som är bräkt). Alltså om man inte får i sig vatten på annat sätt alls. Äter man mat och lite vanligt vatten kan denna dos höjas än mer.

1, Elektrolytobalans. Du får natriumbrist, vilket kan orsaka illamående, trötthet, kräkningar (vilket leder till att natriumbristen blir större), förvirring, nedsatta reflexer, kramper och koma.

2, Har du friska njurar så kommer du troligen inte ha några problem med att hålla natriumbalansen genom att koncentrationen natrium i urinen ökar. Dock hänger inte kroppen med om du intar stora mängder salt ena dagen och en liten mängd salt den andra dagen. Skall du använda mycket salt och har friska njurar så skall du göra detta kontinuerligt. Dock kräver detta även att du har ett ordentligt intag av vatten.

3, Beror på dina njurars tillstånd, kroppens förbrukning av natrium, hur mycket natrium du brukar få i dig samt hur mycket vatten du dricker.

4, Är det varmt så kommer de troligtvis att svettas och därmed förlora en del salt. Tack vare detta kan de med fördel dricka en viss mängd saltvatten. Dricker de för mycket saltvatten så kommer kroppen att bli tvungen att göra sig av med detta och vätskeintaget måste öka. 

• 6 months later...

En vuxen individ rymmer ungefär 150 g NaCl, varav ca 130–150 g utfiltreras 10–12 gånger om per dygn av njurarna, varefter tubuli aktivt måste återuppta ca 99,5 procent. Att ta upp dessa 1,5–1,6 kg (!) NaCl är njurarnas i särklass mest energikrävande arbete. Således: Om t ex en rejäl matjessilllunch ökar dygnsintaget med 10 g innebär detta knappast en belastning på njurarna utan snarast en avlastning av njurarnas tyngsta arbetsbörda. Omvänt: Ju lägre saltintag, desto större krav på aktivt, främst distalt, aldosteronberoende återupptag. Det är först när salt–volymsituationen blivit så prekär att också njurarnas genomblödning måste strypas som även utfiltrerad mängd, och återupptag, minskar. Snarare än ett saltproblem för njurarna utgör således stora svängningar i NaCl-intaget ett mer påträngande fyllnadsproblem för cirkulationsapparaten, eftersom vattenintaget av osmolära skäl ändras på motsvarande sätt: Vid lågt saltintag risk för cirkulationskollaps om accidentell förlust uppkommer; vid högt saltintag risk för hjärtat om myokardinsufficiens föreligger."

Oså hoppar jag till slutet!

"Slutligen ger nettoevidens för och emot föga hållpunkter för att  saltrestriktion som sådan skulle förebygga primär hypertoni – utom, möjligen, på 1–2 g intagsnivå, som dels ytterst få i längden tolererar, dels öppnar dörren för andra och kanske större risker."

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2003/temp/pda27283.pdf

• Like 1

Jag undrar över detta här med havssalt. Jag kollade upp vad det innehåller som skiljer sig från vanligt salt. Först lät det ju lovande. Wikipedia:

Havssalt är den blandning av jonföreningar som finns i världshaven. Saltets sammansättning är praktiskt taget konstant - kalciumkarbonat 2,5 %, kaliumsulfat 3,6 %, magnesiumsulfat 4,7 %, magnesiumklorid 10,8 (tumregel: motsvarar summan av de förra dvs 2,5+3,6+4,7) % och natriumklorid 77,7 % dvs i stort sett resten.

Men sen kom det här:

Havssalt som vi använder i matlagning tvättas och därför får man upp till 97-98% ren natriumklorid.

Då är alltså de flesta andra mineraler borttvättade. Vad är det då som skulle vara bra jämfört med vanligt salt? Kan de låga andelar andra mineraler som då finns kvar ha nån avgörande betydelse?

Jodå, det är livsnödvändigt. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Jod !

Ja, jod är viktigt, det är därför det är tillsatt i det livsmedel man anser att alla äter. Det finns teorier att den ökade underfunktionen på sköldkörteln (hypotyreos) till viss del kan bero på att vi idag äter andra sorters salt, som inte är berikade med jod, typ havssalt och olika mineralsalter.

Jag brukar i min saltströare blanda vanligt salt med seltin, och ha en liten skål med mineralsalt. Sen blandar jag hej vilt :)

• Like 2

Ja, jod är viktigt, det är därför det är tillsatt i det livsmedel man anser att alla äter. Det finns teorier att den ökade underfunktionen på sköldkörteln (hypotyreos) till viss del kan bero på att vi idag äter andra sorters salt, som inte är berikade med jod, typ havssalt och olika mineralsalter.

Jag brukar i min saltströare blanda vanligt salt med seltin, och ha en liten skål med mineralsalt. Sen blandar jag hej vilt :)

Fast det där med berikning tar jag med en nypa salt :P

Mitt mineralsalt som INTE är beriakt innehåller lika mycket jod som det vanliga bordssaltet som ÄR berikat. Vad är det för mening då att köpa det berikade saltet?

Det är flingsalt som inte heller är berikat som kanske borde användas med försiktighet?

På min burk med flingsalt kan jag inte hitta innehållet, alltså vet jag inte hur mycket jod det saltet innehåller. Jag har inte letat, mer än att kolla på burken än, så jag har inte koll på hur mycket/lite jod flingsalt innehåller.

• 2 weeks later...

Finns det någon som själv har erfarenhet av natriumbrist, akut eller kronisk sådan, antingen hos sej själv eller hos anhörig eller dylik?

Min gamla mamma har varit sjuk och svag länge -det är ju sånt som kommer med åldern om man inte haft skicligheten att välja rätt föräldrar med starka gener :-P. Senaste tiden har hon varit så yr så hon knappt tagit sej ur sängen. Hon tycker inte om salt men vi köpte gott flingsalt åt henne och bad att hon skulle ta några korn bara varje gång hon åt något över huvud taget, så det inte skulle bli för starkt. Efter bara 4 dagar är det en väsentlig skillnad, efter 1,5 vecka är hon hemma hos mej och städar som när hon var yngre (hon får förstås sota för det dagen efter med värk, men hon hade roligt). Nog är det skillnad på saltbrist och inte!

• Like 3

Det kan vara väldigt värt att veta att det är viktigt med rätt salt. Saltskräcken har lett till att vi idag har produkter som mineralsalt med hela 70% kalium där 29% är Natrium ungefär.

Frågan är om det är ens bra för friska att äta så mycket kalium, speciellt när det dimper ner en varmperiod på 30 grader i skuggan som förra veckan och förra helgen. OCH speciellt om man äter viss typ av blodtrycksmedicin som ACE-hämmare eller ARB och därtill ha vätskedrivande diuretika!

Jag började inta mer salt för ett tag sedan eftersom jag kände mig så vimsig och så vidare. Och givetvis intog jag mineralsalt. Började dricka ett stort glas med 2-3 kryddmått på 1gram vardera med mineralsalt (Jozo) med jod. I början kände jag mig bättre, men efter den här helgen då jag intog mer frekvent eftersom det var så varmt, samtidigt som en massa annat hände som triggade oro och ångest så började jag känna mig bubblig i magen och få ont som dyspepsi. Kände hur hjärtat slog hårdare och panikångest började sätta in.

Kändes som man andades i en påse hela tiden, stramade ännu mer i bröstmusklerna och så vidare. Till slut fick jag lov att börja inta omeprazol för att häva molande i övre magtrakten.

I samband med detta fick jag någon sorts impuls att inta natrium istället efter att ha läst på ordentligt mer om Enalapril då jag tänkte att det kan vara den. Blodtrycket gick upp markant under 4 dagar och speciellt det undre disystoliska trycket gick över 95 och var uppe i 105. På morgonen innan intag av Enalapril 20mg kunde det ligga som mest på 160/105 som dock gick ned under 140/100. Min läkare och jag har dock fasat ut 5mg Amlopidin 4 veckor innan på grund av biverkningar. Men den stack iväg högre plötsligt så det är inte borttagandet av den som är orsaken, utan något annat.

Intaget av NaCl var också på grund av att jag missat just hur mycket Enalaprilen får bort NaCl som bieffekt, samtidigt som den sparar mycket på kalium i kroppen. Det fick mig att bli misstänksam att jag gjort ett misstag med mineralsaltet och att jag faktiskt kan ha försatt mig i en livsfarlig situation om jag fortsatt intagit mineralsalt 10g om dagen.

Sedan två dagar jag jag alltså intagit NaCl salt med jod istället. Jag har börjat känna mig piggare på något vis, det har släppt i bröstet och känner mig lugnare. Skarpare i ögonen igen och magen har definitivt lugnat ner sig, dock med hjälp av omeprazol (gissar på att kaliumet verkade starkt på maghinnan och drog igång min gamla polare magkatarr som varit på semester i stor omfattning sedan man började äta LCHF).

Blodtrycket var nu på morgonen innan Enalaprilen intogs på 137/97 efter 5-10 minuters vila (egentligen ska man vila 30 minuter). Då är också blodtrycket normalt högre på mornarna efter gemene man vanknat. Systoliska är under gränsvärdet, men disystoliska är över 90. Enda skumma är att på kvällen när blodtrycket ska vanligen ligga lite högre, så hade jag igår 126/81 med en puls på 77. Antar det är vad som händer när alla sover, det är lugnt och stilla runtom, vilket antyder att jag är, precis som enligt mina diagnoser, extremt stresskänslig.

Hur som helst hittade jag detta igår på nätet som direkt gav mig en ordentlig AHA-känsla!

Natriumbrist vid kombination av Seltin och läkemedel: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=5583

Natriumbrist vid kombination av Seltin och läkemedel

Inga-Lill Levin distriktsläkare, Hälsoringen AB, Bromölla;f ör närvarande vid medicinkliniken, Centralsjukhuset, Kristianstad
ingalilllevin@hotmail.com

07box_red.gifI sommar har jag på min vårdcentral träffat på en del patienter, framför allt äldre, med låga Na-värden, några med värden ner mot 120 mmol/l. Vid anamnes framkommer användning av sk mineralsalt av typ Seltin. Efter återgång till vanligt salt har Na-värdena normaliserats.

Sedan 1,5 veckor tjänstgör jag vid kardiologkliniken i Kristianstad och har redan träffat tre patienter med låga Na-värden där patienterna använt Seltin.

Jag har också sett höga kaliumvärden speciellt hos patienter som behandlas med kaliumsparande diuretika och/ eller ACE-hämmare/A2-antagonister vid samtidigt bruk av mineralsalt. Vid återgång till vanligt salt sjunker kaliumvärdet.

Jag tror att många äldre med blodtrycksbehandling av välmenande anhöriga fått rådet att använda mineralsalt i stället för vanligt salt, efter all diskussion angående natriumkloridens inverkan på blodtrycket. Men om man har vätskedrivande behandling behöver man Na för optimal funktion av diuretika.

Med årets varma sommar har många äldre med vätskedrivande behandling druckit för lite, ersatt vätskeförluster med vanligt vatten och som matlagningssalt använt Seltin och därigenom ådragit sig en Na-brist.

Jag vill med detta inlägg uppmärksamma kollegorna att vid fynd av låga Na-värden efterfråga vilken typ av salt som patienten äter.

Mitt råd: Alla som har vätskedrivande behandling och/eller kaliumsparande läkemedel ska använda vanligt salt, inte Seltin eller annat mineralsalt.

• Like 3