aia Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Jeg begynte å lese matrevolusjonen uka før jeg fikk diagnosert Diabetes II. Og er en av dem heldige som ikke føler jeg har ofret mye med å gå lavkarbo. Men jeg har likevel noen spørsmål. JEg har og lest noe blodtype diett, og der står det at min blodtype ikke skal ha poteter, pasta, ris osv... MEN jeg kan ha søtpoteter, og at det ikke er i samme familen som vanlig potet... Hvordan ligger søtpotet ann for en som går lavkarbo? Jeg vet at man skal være forsiktig med alt som heter rotfrukter, men må alikevel høre. Ellers har jeg og hørt at man kan spise alle bær og frukter som kommer i fra norden (men han er dansk:P) Jeg kan således skryte av at jeg på en måned har gått ned 20kg og har nesten halvert mitt blodsukker på en måned... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Jag tror sötpotatis kan ha lite högt kolhydratvärde om du har diabetes II men du kan väl prova? Dvs ät en måltid med protein, fett och sötpotatis och se hur det påverkar ditt blodsocker? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10031/Till-rotsakernas-forsvar-Per-Wikholms-rotsaksguide.aspx Här har du proffsguide till rotsaker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Hej aia! Det är ingen större skillnad i kolhydratmängd mellan dom tom något mer i sötpotatis Lite mer fibrer i sötpotatis dock så den får nog lite bättre GI http://www.fineli.fi/food.php?foodid=205〈=sv http://www.fineli.fi/food.php?foodid=30223〈=en Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Sötpotatis innehåller 26 gr kolhydrater per 100 gr. Alltså väsentligt mer än vanlig potatis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Potatis tillhör gruppen nattskatteväxter, kan det vara det du har läst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Hej aia! Det är ingen större skillnad i kolhydratmängd mellan dom tom något mer i sötpotatis Lite mer fibrer i sötpotatis dock så den får nog lite bättre GI http://www.fineli.fi/food.php?foodid=205〈=sv http://www.fineli.fi/food.php?foodid=30223〈=eJ Sötpotatis verkar inte finnas med i fineli.fi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Jeg begynte å lese matrevolusjonen uka før jeg fikk diagnosert Diabetes II. Og er en av dem heldige som ikke føler jeg har ofret mye med å gå lavkarbo. Men jeg har likevel noen spørsmål. JEg har og lest noe blodtype diett, og der står det at min blodtype ikke skal ha poteter, pasta, ris osv... MEN jeg kan ha søtpoteter, og at det ikke er i samme familen som vanlig potet... Hvordan ligger søtpotet ann for en som går lavkarbo? Jeg vet at man skal være forsiktig med alt som heter rotfrukter, men må alikevel høre. Ellers har jeg og hørt at man kan spise alle bær og frukter som kommer i fra norden (men han er dansk:P) Jeg kan således skryte av at jeg på en måned har gått ned 20kg og har nesten halvert mitt blodsukker på en måned... Blodgruppsdieter är enligt min uppfattning vidskepelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aia Posted September 21, 2013 Author Share Posted September 21, 2013 trur ikke det er en god plan for meg å spise for mye av det nei... sist gang jeg med et uhell fikk i meg litt lasangeplate, var det som om jeg var på opiater... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Som diabetiker så spelar det mindre roll vilken blodgrupp du har eller vad kolhydratkällan heter, din kropp har helt enkelt svårt att hantera glukos som det blir till hur som helst! Såå.. det handlar för dig mer om att hålla ner kolhydraterna till en nivå din kropp klarar av, och att de du ändå äter innehåller annan näring som din kropp kan behöva.. dvs det handlar mest om grönsaker.. och ibland om bär i små mängder till någon efterätt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aia Posted September 21, 2013 Author Share Posted September 21, 2013 Det er det jeg har holdt meg til... Grønsaker og kjøtt, fisk, og fugl... Noe bær og nøtter innimellom. Og veeeeeeelig skjeldent noe frukt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts