Emilia Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Jag kör just nu 5:2 i kombination med strikt LCHF och mår fantastiskt. Är dock nyfiken på ifall det skulle vara okej att köra en tredje fastedag? Eller blir det too much för kroppen? Nyfiken på inputs! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 Ju längre tid du fastar desto längre tid med återhämtning behöver kroppen för att det fortfarande ska vara hälsovinster med fastan. Det innebär att om du kör fasta längre än 24/36 timmar (inkl de där 500 kcal som man "får" äta under tiden) så bör du inte fasta varje vecka, utan ge kroppen tid för återhämtning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 Det är detta som jag ser som den stora risken med 5:2 - att folk börjar experimentera med 4:3 eller kanske 3:4. Någonstans går gränsen när kroppen på allvar kommer att uppfatta sig utsatt för svält, precis som den gör vid vanlig kaloribantning. Då drar kroppens försvarsmekanismer igång. Grundförbränningen dras ned så gott det går. Kroppen drar ned på allt som kostar mycket kalorier att hålla igång som fysisk aktivitet, hjärnfunktion och immunförsvar. Samtidigt kommer kroppen att strikt prioritera fettinlaggring när så är möjligt för att ha en reserv att ta av vid nästa svältperiod. Detta är jojobantningens problematik i ett nötskal. Håller man sig till LCHF och 5:2 tror jag inte riskerna är så stora men jag skulle inte rekommendera en tredje fastedag. Tror att 16:8 är än mindre riskabelt men att det bästa är: 1. Ät riktig, näringsrik mat (LCHF, paleo) 2. Ät bara när du är hungrig 3. Sluta ät innan du är proppmätt 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 Tycker det är synd att börja manipulera med kroppens signaler. Visst, i fåfängans namn är väl det mesta tillåtet en kort tid men jag tycker det är intressantare när LCHF:are laborerar med innehållet i kosten istället för mängden. Varför imitera en misslyckad jägare? Såg ett naturprogram som handlade om en isbjörnshona och hennes unge, efter en tuff tid kunde dom äta sig mätta på ett sälkadaver - en hane i god form hade bara ätit späcket. Låt koliskäkarna fasta, där gör det nog nytta på många sätt, inte minst pedagogiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 Jag kör just nu 5:2 i kombination med strikt LCHF och mår fantastiskt. Är dock nyfiken på ifall det skulle vara okej att köra en tredje fastedag? Eller blir det too much för kroppen? Nyfiken på inputs! Jag har också provat lite 5:2 (måndag och onsdag), men jag tror att det dragit igång lite överätningsproblematik för mig, så nu har jag lite paus. Kan vara att jag borde ta det måndag och torsdag istället så att kroppen "återhämtar sig", eller vad man ska säga. Eller bara "fasta" 1 dag per vecka, för jag mådde precis som du, ganska bra av det och det kändes skönt att vila från mat i 22-24 h (jag åt bara middag på fastedagen). Du får prova dig fram, men var vaksam, för det kan bli "too much". Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilia Posted September 22, 2013 Author Share Posted September 22, 2013 Tack för era svar! Ska nog hålla mig till mina två fastedagar då och inte experimentera med fler. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hannahpanna Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Om du vill fasta mer än 2 dagar i veckan så kan du ju alltid kombinera med 16:8 Det brukar jag göra ett par dagar i veckan, det blir automatiskt när jag inte är hungrig på morgonen. Dock brukar jag inte ha hela dagar då jag tränar en del Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts