Kenta

Expertdietister om LCHF i tidningen Topphälsa

Recommended Posts

Jag köpte nyligen senaste numret av tidningen Topphälsa. Generellt är jag inte alls imponerad av innehållet och det är geomgående en enorm fixering kring kalorier. Inte ens testet av de så otroligt nyttiga fullkornsbröden föll mig som LCHF:are i smaken... Men några artiklar gjorde mig till och med riktigt ursinnig.
Till exempel "Myter om vikt", där Topphälsas experter Ingrid Larsson och Christel Larsson slår hål på vad de anser vara myter.

Ta till exempel myt 4, "Det är sockret som gör dig fet, inte fettet".
Deras svar lyder "Du blir inte tjockare av socker än fett, så länge kalorierna är detsamma.
Snarare kan man säga att det är svårare att äta lagom mycket av fet mat, eftersom den innehåller
fler kalorier per gram.".
Vidare raljerar de med att 2000 kalorier motsvarar bara två dl olja men hela ett halvt kilo socker,
och att både fett och socker skapar ett sug som gör att man överäter.

Okej tänkte jag, inte ett helt ovanligt svar från en klassisk kalorifixerad dietist som inte uppdaterat sina kunskaper de senaste tjugo åren.
Men sedan kommer vi till bottennappet, myt nummer 5: "Med LCHF behöver man inte tänka på kalorierna".

Deras svar lyder: "Det är kalorier in och ut som gäller oavsett vilken diet man följer.... osv osv osv .... På
något sätt måste man reducera sitt kaloriintag, och det gör även LCHF:arna genom att ta bort godis, läsk, desserter och allt
småplock som man brukar äta emellan, och samtidigt öka volymen på portionerna med mycket vattenrika grönsaker. De får då en struktur
på sitt konstintag som funkar, men som egentligen inte har så mycket med LCHF att göra".

What?!
Vi som äter LCHF och har blivit friska och smala, har alltså blivit det bara för att vi äter vattenrika grönsaker som en del av en kost som inte har med LCHF att göra?

Okej, men dessa "experter" är väl ändå bara glada amatörer som frilansar för en liten tidning så det spelar väl ingen större roll att de uttalar sig felaktigt om ett
ämne de uppenbarligen inte ens förstår vad det är? Nja...... båda två är till exempel med i SBU:s fetmaexpertgrupp  (http://www.kostdoktorn.se/de-svenska-fetmaexperterna-ar-klara) och Ingrid har dessutom av dietistförbundet blivit utnämnd till årets dietist 2013 för hennes fantastiska arbete kring fetma.
Att sprida budskap som "du blir inte tjockare av socker än av fett" och att LCHF är samma sak som vattenrika grönsaker, gör alltså att man kan titulera sig prisbelönt dietist?

Riktigt riktigt skrämmande, tragiskt och sorgligt.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte samma sak, och insåg ännu en gång varför jag så många gånger bestämt mig för att inte köpa tidningen igen. Det stod i något nummer i våras också att LCHF var jättedumt för att fett triggade till överätande, vilket inte kolhydrater gjort alls enligt "experten". Blir så trött 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, inte har vi kommit så långt som man kan tro när man läser här på forumet. Jag får uppfattningen att väldigt få förstår vad det här är. Även bland dom otaliga som provat. Man skulle nästan vilja skicka nån matlåda till såna där dietister så dom får prova att äta riktig mat nån gång.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar i alla fall vara skrivet av personer som aldrig haft några metabola problem.

Sedan kan man äta sunt både med fettrik och med kolhydratrik mat men att förenkla det som dom har gjort känns ju inte så proffsigt precis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte nyligen senaste numret av tidningen Topphälsa. Generellt är jag inte alls imponerad av innehållet och det är geomgående en enorm fixering kring kalorier. Inte ens testet av de så otroligt nyttiga fullkornsbröden föll mig som LCHF:are i smaken... Men några artiklar gjorde mig till och med riktigt ursinnig.

Till exempel "Myter om vikt", där Topphälsas experter Ingrid Larsson och Christel Larsson slår hål på vad de anser vara myter.

Ta till exempel myt 4, "Det är sockret som gör dig fet, inte fettet".

Deras svar lyder "Du blir inte tjockare av socker än fett, så länge kalorierna är detsamma.

Snarare kan man säga att det är svårare att äta lagom mycket av fet mat, eftersom den innehåller

fler kalorier per gram.". Vidare raljerar de med att 2000 kalorier motsvarar bara två dl olja men hela ett halvt kilo socker,

och att både fett och socker skapar ett sug som gör att man överäter.

De borde kolla in Sam Feltham på Smash the fat. (http://live.smashthefat.com/archives/:)

En kalori verkar inte vara bara en kalori, nej. Grabbstackaren har redan på dag 8 gått upp 2,7 kilo på sin 5800 kcal-diet med vanligt krubb (dvs lågfettsskräp blandat med muffins chips..) och magomfånget har ökat med 4,5 cm. En viss skillnad på när han åt LCHF och bara gick upp 1,3 kilo och minskade magomfånget på de 21 dagarna han höll på.

Snacka om att "take one for the team"!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tycker jag att tidningen "Topphälsa" alltid har varit dålig. Deras "experter" vurmar kontinuerligt för sådant som får blodsockret att åka jojo.

Ute på nätet hittar den som söker mycket av det som gör en gott, och det finns ingen anledning att köpa hälsotidningar som rapar ut samma budskap år efter år.

Jag kikade in på deras hemsida, och röstade för skojs skull i deras enkät om "Bästa mellanmålet", och nedan ser ni procentfördelningen efter min röst:

Vad tycker du är bästa mellanmålet?

Frukt 32% Nötter 14% Kokt ägg 19% Smoothie 23% Smörgås 10% Något sött 3%

(ni får gissa er till vad jag lade min röst på)

Sammantaget bör nog devisen "Köp inte tidningen, tänk själv", få råda...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, den där prisbelönade dietisten borde komma hem till mig och titta i mitt kylskåp och äta av min mat under en längre period innan hon uttalar sig. Jag kan bjuda henne på både LCHF och hur jag åt före LCHF!!

Sen kan hon uttala sig! Okunniga människor borde inte få uttala sig, knappt ens vistas fritt i samhället!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De borde kolla in Sam Feltham på Smash the fat. (http://live.smashthefat.com/archives/:)

En kalori verkar inte vara bara en kalori, nej. Grabbstackaren har redan på dag 8 gått upp 2,7 kilo på sin 5800 kcal-diet med vanligt krubb (dvs lågfettsskräp blandat med muffins chips..) och magomfånget har ökat med 4,5 cm. En viss skillnad på när han åt LCHF och bara gick upp 1,3 kilo och minskade magomfånget på de 21 dagarna han höll på.

Snacka om att "take one for the team"!

Wow.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu