marsali Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 Hej, jag är en mamma till 3 töser som har ett litet bekymmer. Jag och min man äter strikt LCHF och mår toppen, barnen äter naturlig mat, bra fett men får vanlig skolmat och lite bröd pasta etc. dom mår bra växer och har ingen övervikt så detta passar dom än så länge. Jag har varit hård med socker på vardagarna men har haft som rutin att dom får lite lördagsgodis till bolibompa på lördagen just för att jag tycker att det är en mysig stund att se fram emot och det är inga mängder dom får. Under en tid har jag lagt märke till att min 3 åring vaknar på nätterna ibland och är arg och vägrar somna om. detta gör ju att dom andra barnen vaknar och sen är det kaos.. i natt har jag sovit 3 timmar tjo ho! nåja jag har i alla fall sett ett mönster att detta sker just natten mellan lör o sön. hon vaknar inte varje lördag men dom gånger hon vaknar är det just en lördag. så då är det ju inte så svårt att dra slutsatsen att det är sockret hon reagerar på. Är det någon som har liknande erfarenheter? jag har nu tagit beslutet att vi får söka nya vägar och hitta något lchf anpassat som barnen kan mysa till det med och ändå känna att det är lördagsmys.. några ideér och tips på vad jag kan göra eller köpa? jag är inte så förtjust i konstgjorda sötningsmedel men ibland använder vi lite Stevia. Ha en trevlig söndag! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 När barnen var mindre så gjorde jag ofta glass till dem med lite bär eller hemmagjord chokladsås istället för godis. Mycket nötter har varit ett alternativ, och även popcorn ibland. Nu är de så stora att dom föredrar extra god mat en lördag och nöjer sig med en kopp gott te på kvällen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 Nötter. Bär med grädde. Kokostoppar. Mörk choklad. Hemmagjord glass med mindre socker eller stevia. Kokosnötter/kokosnötsflingor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilia Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=524 Bör vara gott även om man skippar sötningsmedlet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 Jag blandar lite olika småplock till mina barn. Chokladbollar de varit med och gjort själva (när jag hackat nötter i flera timmar... ). Kung Markatta har ekologiska popcornkärnor om du inte vill vara allt för strikt med dem (jag poppar i kastrull med kokosfett). Storebror gillar ostchips. Anna Hallén har ett recept på Bountyliknande godis (choklad/kokos). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 Coltingbollar! Jäkligt gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 Om ungarna gillar choklad och kokos och om soffan framför tvn inte är så känslig kan du prova det här receptet från Anna H. Smält 100 gram choklad 70% (finns i mild variant från Lindts) i vattenbad, blanda i 25 - 50 gram kokosolja, något kryddmått vaniljpulver, en dl grädde och slutligen 3 dl kokosflingor. Bred ut massan i en form med bakplåtspapper låt stelna något i kylskåpet innan du skär i bitar. Förvara i burk med tätslutande lock i kylskåp med smörpapper emellan lagren. Olika frukter som man skär fint brukar de flesta barn gilla. Låt dem välja själva i butiken, kanske vill de prova på frukt som de annars inte äter. Det behöver inte vara några mängder om man skär i små fina bitar. Äter man inte längre frukt till vardags blir lite frukt till helgen festligt för barnen. Färska bär eller frysta bär att suga på kan påminna om smågodis. Olika typer av nötter är också ett alternativ - låt dem prova lite olika för att se var de gillar. Grönsaker med en god dipp kan också vara festligt. Ofta är de ju inte vad det är som serveras som är det viktiga utan hur det serveras. Ser det fint och mysigt ut är det fint och mysigt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 Jag blandar lite olika småplock till mina barn. Chokladbollar de varit med och gjort själva (när jag hackat nötter i flera timmar... ). Kung Markatta har ekologiska popcornkärnor om du inte vill vara allt för strikt med dem (jag poppar i kastrull med kokosfett). Storebror gillar ostchips. Anna Hallén har ett recept på Bountyliknande godis (choklad/kokos). Kokosfett är ju mättat och popcorn innehåller snabba kolhydrater. Är inte det en kombination som inte är så hälsosam? Om jag hade barn så skulle jag försöka undvika ätande framför TV´n. Det kan ju lätt bli en vana att man vill ha något att tugga på då när man ser på TV. Nu kanske ni tycker att jag är negativ men det skulle vara intressant att få höra era åsikter i frågorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 En annan variant kan vara ischoklad gjord på 1/3 smör, 1/3 cocosolja och 1/3 mörk choklad (de stelnar lite bättre med smöret) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 Grok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 Danskar är ju som bekant gottegrisar. Det finns en dansk lchfblog http://www.madbanditten.dk/opskrifter/laekkerier/ med diverse godis. Vet inte om du tycker det är för liberalt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 Låt barnen vara med och göra en tårta. Lördagstårta Det hade nog jag tyckt att det hade varit festligt när jag var liten, Kanske en Schwarzwaldtårta, där det enda man behöver göra är att byta ut sockret i marängbottnarna för att få den lchf. Stevia tycker jag är en bra ersättning för socker, om man nu vill söta något. Och det är en naturlig produkt från en växt, alltså inte konstgjord. Men processad. Hemmagjorda chips kanske kan vara ett alternativ. Det är inte lchf, men mycket bättre än köpechips och godis. I den här tråden har jag skrivit hur jag gör; http://forum.kostdoktorn.se/index.php?app=core&module=search&do=search&fromMainBar=1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 http://www.arla.se/recept/hallonmakroner/ Det här receptet har jag gjort om till LCHF. Man behöver inte alls ersätta allt socker. det var länge sen jag gjorde dem men jag tror jag hade vid pass hälften av Sötrix De är små gulliga kakor som säkert mycket väl funkar i stället för en godisbit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hannahpanna Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Chokladbollar! Finns många bra recept Eller baka kanelbullar och ha i frysen som du kan ta fram just till lördagarna. Hemmagjord glass är ju också såå gott! Bara vispa grädde och i med vaniljpulver, ev lite honung. Jag gillar att söta med honung för det blir en naturligare söt smak än med typ stevia. Något jag brukar ge min pojkvän vid tvn eller som jag själv tar efter träning är en smoothie. Den är kall och påminner om sorbet 1 ägg 1-2 msk proteinpulver med jordgubbssmak (whey protein) ca 1 dl vispgrädde lite mjölk/vatten att spä ut med frusna hallon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hannahpanna Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Jag glömde ju tips om chokladmosse! Det enklaste och väldigt gott. Plus att barnen lär bli mätta så de inte orkar äta något mer! Kolla in Katrins recept! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts