Jump to content

För bra för att vara sant?

CBran

Recommended Posts

Har gått ner exakt 3 kilo på en vecka efter att jag bestämt mig för att prova LCHF kost. Känns otroligt. Känns underbart. Mår fantastiskt. Har upptäckt flera fördelar - bara på sju dagar.

89 kilo till en längd på 158 cm, med smärta i höften sedan över ett år som gjort att jag inte har kunnat träna med mera så behövde jag göra något åt min hälsa. Fick en bok av en kollega, "Hjärnkoll på vikten" och ett tips om Kostdoktorn.se för några veckor sedan. Förra söndagen startade jag. Och wow, min kropp och hjärna svarade direkt. Är det här för bra för att vara sant? Är det bara "nyhetens behag"? Om jag fortsätter - kommer sötsuget (som jag förlorade under veckan) komma tillbaka? Kan man känna sig mätt och ändå gå ner till hälsosam vikt? Vad är era erfarenheter efter första "LCHF-veckan"?

• Like 3

Jag känner igen mig, på några dagar inträdde ett lugn och välbehag som har stannat sedan dess. Dina första kilon är vätska men fettet kommer snart. Om sötsuget försvunnit tror jag inte du får tillbaka det om du inte "fuskar". 

Ät och må gott så kommer du att gå ner och må bra!

• Like 2

Visst är det i stort sett bara fördelar med denna kost och man mår så bra på den. Sen är det som vanligt, livet är en dans på rosor även med LCHF, rätt som det är känns en massa vassa törnen. Men när det blir jobbigt så har du världens gäng här som hjälper dej på rätt spår igen och kommer med tips.

• Like 1

Vad roligt att du också upplever effekterna nästan på en gång :) Alla är ju olika och kroppen reagerar olika.

Jag har frågat mig själv (och andra) många gånger de senaste 8 månaderna om det verkligen kan vara så här...?

Må bra, slippa förkylningar, sova gott och vakna utvilad, diskbråck som nästan inte känns alls längre osv...

I mitt fall är sötsuget helt borta, OM jag inte dricker vin - då kommer sug efter allt möjligt smygande, men det har ju å andra sidan resulterat i att jag mycket sällan dricker vin eller alkohol - klarar mig bra med att vara chaufför vid festliga tillfället ;) -25 cm i midjan och säkert nästan lika många kilon är ju självklart ett plus också :D

Lycka till i fortsättningen!

• Like 3

Många upplever precis de fördelarna som du skriver, det är väl därför "vi" blir kallade för en sekt ibland... :P För vem kunde tro att man kan må så bra och samtidigt äta så gott?????

Vad det gäller sötsuget så verkar det vara otroligt individuellt. Både om det försvinner och vad som triggar...

Jag har inte blivit av med det, men det är inte lika kämpigt längre.

Och vad det gäller vikten, så är det också individuellt, en del går spikrakt ner i en rasande fart, en del lite krokigare, en del inte alls och en del med platåer som varar flera år. Det är då det gäller att plocka fram alla de andra fördelarna du skriver om!

• Like 4

Haha, jo, jag känner igen mig. Mitt sötsug har alltid varit min STORA fallgrop i alla tidigare kamper mot kilona. 

Första dagen. FÖRSTA DAGEN på LCHF försvann det och har inte stuckit fram sitt fula tryne på SNART TRE ÅR!

Jag slapp alla övergångsbesvär, mådde bara bra från första dagen och sen bara bättre och bättre. Tappade 20 kilo på 16 månader och har sen dess varit viktstabil. Min enda sorg är att jag inte trillade in på det här för 20 år sen men då var det ju livsfarligt att äta fett.  :blink:

• Like 4