Jump to content

Allergiska besvär bättre på LCHF?

Sigurdur

Recommended Posts

Alla mina allergier verkar ha försvunnit... pollen, hö mm. verkar vara borta... peppar...peppar. Sommaren förra året som var min allra första sommar med lågkolhydratkost, behövde jag bara några få piller för att lindra mina besvär. I år... andra sommaren med lågkolhydratkost behövde jag inte en enda histamintablett. Besvären var helt borta. Nu vet jag sedan gammalt allt mina besvär varierar från ett år till ett annat, men tidigare har jag aldrig varit helt symptomfri. Det blir tredje gången gillt nästa sommar och jag lever på hoppet ! Allergin för katthår som jag också haft, har jag inte testat än...    

• Like 1

Det verkar som att några upplever en klar förbättring i sina allergier av LCHF, med undantag i och för sig.

http://forum.kostdoktorn.se/topic/2369-gräspollenallergi-bättre/?hl=%2Ballergi#entry29467

Edit: en tråd till:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/180-lchf-och-allergi/?hl=%2Ballergi#entry27099

Edited by Syster

En intressant iaktagelse angående kokosfett. Någon som har en teori vad i kokosfettet som kan påverka ?

Jag kan tänka mig att det är laurinsyran i cocosoljan som är antiinflammatorisk som ger de positiva effekterna på slemhinnorna vid allergi.

När man till exempel är pollenallergiker så svullnar slemhinnorna lite, och det blir en inflammation i dem, det bildas mer slem för att skydda dem, man hostar och snorar som vid en förkylning.

Jag tror att laurinsyran fungerar som ett antihistamin, och även LCHF som är antiinflammatorisk i sig.

Såå LCHF och cocosolja tillsammans bildar en typ av superantihistaminbehandling :)

• Like 2