Hur får jag mäta mina kolestrolvärden?

klintan

Recommended Posts

Hej,

Hur får jag snabbt och smidigt mäta mina kolesterolvärden (inkl apo-kvot)?

Jag har ätit LCHF i två år och vill ta prov för att svart på vitt veta att det jag äter är bra för mig (samt för att lugna sambo och ha resultat att referera till när man hör folk påstå att det skulle vara dåligt i längden.)

Jag är idag normalviktig, fullt frisk, har inte haft någon kontakt med vårdcentral och har alltså ingen husläkare. Är det normalt att få göra kolesterolprov hos vårdcentralen i mitt fall? Måste jag säga att jag är orolig (vilket jag inte är)? Vad är den enklaste lösningen?

Jag är blodgivare och tipsade dem om att man (mot betalning) borde kunna få sina värden. De tyckte att det var en bra idé, men det var tyvärr inget de kunde erbjuda i nuläget.

Hej! Är det inte viktigare att mäta blodtrycket? Problem med kärlsjukdomar uppstår ju när blodtrycket är för högt på grund av trånga kärl. Trånga kärl uppstår ju när kärlen får inflammationer på insidorna som gör att det blir svårare för blodet att passera.

Själv har jag efter ett drygt halvår sänkt mitt blodtryck från 120/80 till 90/60.

Och blodtrycket är ju lätt att mäta!

• Like 2

Hej, Hur får jag snabbt och smidigt mäta mina kolesterolvärden (inkl apo-kvot)? Jag har ätit LCHF i två år och vill ta prov för att svart på vitt veta att det jag äter är bra för mig (samt för att lugna sambo och ha resultat att referera till när man hör folk påstå att det skulle vara dåligt i längden.) Jag är idag normalviktig, fullt frisk, har inte haft någon kontakt med vårdcentral och har alltså ingen husläkare. Är det normalt att få göra kolesterolprov hos vårdcentralen i mitt fall? Måste jag säga att jag är orolig (vilket jag inte är)? Vad är den enklaste lösningen? Jag är blodgivare och tipsade dem om att man (mot betalning) borde kunna få sina värden. De tyckte att det var en bra idé, men det var tyvärr inget de kunde erbjuda i nuläget.

Boka bara en tid hos en läkare på en vårdcentral och säg att du vill göra en hälsokontroll inkl. prover! Berätta gärna att du är blodgivare. Du behöver inte ha en husläkare men du kan välja en när du ändå är där.

• Like 1

Det är väl inte säkert att man får göra en hälsokontroll på en vanlig vårdcentral. Vad jag vet ska man ha något problem för att få boka en tid och bli undersökt. Och samma med företagshälsovården; arbetsrelaterade hälsoproblem. Men man kan ju fråga, för jag är inte säker på att det är samma i hela landet - och det finns väl ställen där man kan betala för en undersökning.

Det är väl inte säkert att man får göra en hälsokontroll på en vanlig vårdcentral. 

Precis. Känner en 75-årig man som tyckte att det med tanke på åldern skulle kännas bra att göra en hälsokontroll. Men eftersom han inte hade några direkta problem, gick det inte alls.

Själv ringde jag VC förra sommaren för att få kolla mina blodvärden, eftersom jag var onormalt trött och vid upprepade tillfällen haft problem med på tok för låga järnvärden. Men det blev kalla handen, trots att jag blivit uppmanad av läkare att kolla blodvärdena med några års mellanrum. Fick bara veta att "alla är trötta i det här vädret" och blev uppmanad att gå till hälsokostaffären.

Har inte kontaktat VC sedan dess och hoppas slippa göra det. Söker definitivt inte läkare i onödan, är dotter till en sjuksköterska och är rätt cool när det gäller "vardagssjukdomar". Men jag har haft oturen att drabbas av några mer allvarliga sjukdomar de senaste tio åren och det är påtagligt hur mycket svårare det blivit att få en tid på VC. Vid det här laget är jag utled på att behöva argumentera för min sak och överdriva symtom för att komma förbi "portvakten". Jag orkar helt enkelt inte ta striden! 

Men nog är det märkligt att man inte är mån om att fånga upp saker så tidigt som möjligt. Det måste väl ändå bli bra mycket billigare på tid och längd att mota Olle i grind än att vänta tills människor blivit riktigt sjuka. Jag förstår ju att det ytterst finns politiska beslut i bakgrunden och jag fattar inte hur det skulle kunna vara samhällsekonomiskt vettigt att ha det så här. Det är ju ungefär som att vänta med att laga takläckan tills den blivit riktigt stor. Ingen vettig husägare beter sig på det viset.

(Förlåt gnället - behövde få det ur mig!  :angry: )

• Like 1

Konstiga vårdcentraler ni har där ni bor! Hos oss är det bara att be om något så fixar de det. Även om man inte har några direkta problem är det nog bra att välja en husläkare och gå dit någorlunda regelbundet, i vart fall vart annat år kanske, så man får en kontakt. Efter att jag ätit LCHF i ett år gick jag till min husläkare och berättade det och sa att jag ville ta prover - inga problem! Proverna var bra till min stora lättnad. Min husläkare fick Matrevolutionen i pocket av mig. Nästa gång jag träffade henne berättade hon att hon läst den men vi diskuterade den inte.

• Like 1

Konstiga vårdcentraler ni har där ni bor! Hos oss är det bara att be om något så fixar de det. Även om man inte har några direkta problem är det nog bra att välja en husläkare och gå dit någorlunda regelbundet, i vart fall vart annat år kanske, så man får en kontakt. Efter att jag ätit LCHF i ett år gick jag till min husläkare och berättade det och sa att jag ville ta prover - inga problem! Proverna var bra till min stora lättnad. Min husläkare fick Matrevolutionen i pocket av mig. Nästa gång jag träffade henne berättade hon att hon läst den men vi diskuterade den inte.

Skönt att höra att det inte är lika illa överallt.

Själv har jag bott på två orter i olika landsting de senaste fem åren och det har varit lika illa på båda. Har jag behövt läkarintyg för sjukskrivning, har det så klart inte varit några problem. Men annars så...

Däremot har jag oftast mött bra läkare, när jag väl fått in en fot. Men även de har nog varit medvetna om problemet, för en av dem gav mig sitt direktnummer med uppmaningen: "Vill de inte ge dig en tid för provtagning, ring mig så ska jag personligen boka en tid". Det fungerade bra, men tyvärr har jag flyttat och har inte fått kontakt med läkare på min nya ort. Hur skulle det gå till, när jag inte får någon tid? 

Du kan i alla fall lugna din sambo med att du äter det bästa man kan göra för kolesterolvärden. Jag har haft värden som varit så urdåliga så jsg fick akuttid och knaprat doktorns hemska tabletter, men LCHF har givit lika mycket sänkning som statiner och periodisk fasta har fått dem att sjunka till nåt som liknar " normalnivåer". Det finns i större städer fristående "vårdcentraler" där man kan få betala för sej. Att tro att landstinget ställer upp för hälsokontroll är tyvärr numera fåfängt hopp

Varför i hela friden vill du ha reda på dina kolesterolvärden? Kan du tolka dem? Tror du att läkaren kan tolka dem? Det enda ett kolesteroltest kan leda till är oro, och det är definitivt inte bra för hälsan! Fundera igenom det här ordentligt innan du hamnar i famnen på någon statinkramande läkare. När hen väl börjat jaga upp dig över något värde har du svårt att värja dig.

• Like 1

Trist att höra att ni inte får kontrollera era värden på era vårdcentraler

Här i Luleå har man döpt om alla vårdcentraler till hälsocentraler

Det låter ju proaktivt och bra i allafall :)

Om man får göra spontana kontroller och provtagningar där idag vet jag inte eftersom

jag numera får det gjort via jobbet istället

Det kanske är åt det hållet det är på väg

Till vårdcentralen går man när man är verkligt sjuk och kontroller på att man är frisk får man via arbetsgivaren (om man har tur) :huh:

• Like 1

Till vårdcentralen går man när man är verkligt sjuk och kontroller på att man är frisk får man via arbetsgivaren (om man har tur) :huh:

Och om man har en arbetsgivare. Det råder ju en viss arbetslöshet i landet för närvarande...  

• 2 weeks later...

Varför i hela friden vill du ha reda på dina kolesterolvärden? Kan du tolka dem? Tror du att läkaren kan tolka dem? Det enda ett kolesteroltest kan leda till är oro, och det är definitivt inte bra för hälsan! Fundera igenom det här ordentligt innan du hamnar i famnen på någon statinkramande läkare. När hen väl börjat jaga upp dig över något värde har du svårt att värja dig.

Jag hoppas att du fick rätt Mats, åtminstone när det gäller "Tror du att läkaren kan tolka dem?".

Se min uppföljning här:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/3234-h%C3%B6gt-totalkolestrol-och-ldl-bra-kvoter-sluta-med-lchf/

Min lokala vårdcentral hade inte ens plats i telefonkön.

En annan vårdcentral sa först att det skulle gå bra och att jag bara behövde boka en läkartid. När jag frågade om de kunde mäta apo-kvot fick jag vänta lite och sedan var svaret att de mäter inte blodfetter alls på friska personer.

Till slut hittade jag en privatvårdsklinik på Sabbatsberg där jag kunde ta blodproverna och fick rekommendation att sluta med LCHF:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/3234-h%C3%B6gt-totalkolestrol-och-ldl-bra-kvoter-sluta-med-lchf/

Trist att höra att ni inte får kontrollera era värden på era vårdcentraler

Här i Luleå har man döpt om alla vårdcentraler till hälsocentraler

Det låter ju proaktivt och bra i allafall :)

Om man får göra spontana kontroller och provtagningar där idag vet jag inte eftersom

jag numera får det gjort via jobbet istället

Fast då förstår jag inte varför dom har döpt om dem till Hälsocentraler ;) om det är dit man ska gå, bara om man är riktigt sjuk :o

Och är jag inte helt felunderrättad så kostade detta namnbyte enorma pengar, som i mitt tycke kunde ha använts till att låta människor göra hälsokontroller istället.