Jump to content

långdistanscykling - kost

fettlett

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny på landsvägscykling (ej racer) och har nu cyklat rundor på mellan 6-8 mil med backar. Kompisen jag börjat cykla med är en van racercyklist med många års erfarenhet. Även cyklat Houte de route /7-dagars bergscykling). Han är så klart oerhört vältränad, frisk (även labmässigt), har en enorm kondition osv.

Jag skulle aldrig få för mig att börja diskutera kost med honom då hans sätt att äta (kolhydratladdar) ^_^  bevisligen fungerar väldigt bra för honom MEN jag vill inte ladda med pasta/gröt eller ta med mackor på turen utan vill hålla mig till lchf-liberal.

Helt klart behöver man tanka på efter ett par timmars cykling för att sen fortsätta cykla igen. Min fråga är - vad kan jag ta med mig istället för mackor?

Min frukost före cykling består av äggröra, fil med nötter/hallon så den är ju bra.

Har förstått att det finns många som sysslar med långdistanslöpning/cykling på lchf-kost - men hur tankar ni under löpen? och med vad?

:rolleyes:  

• 3 months later...

För egen del så har jag märkt att jag inte behöver ta med någon energi på mina långpass, i somras körde jag en 18-milsrunda (~6h) efter jobbet. Då hade jag cyklat t.o.r. till jobbet innan också - totalt 20 mil den dagen. Åt frukost vid 11 (kör PF) och gav mig iväg vid 14.

Så länge man ökar distansen lugnt och inte gör för stora hopp, så att man får "cykelben", så tror jag det går alldeles utmärkt med bara vatten.

• Like 1

• 2 weeks later...