Metamorfos Posted September 22, 2013 Share Posted September 22, 2013 Efter en canceroperation 2004 fick jag lymfödem i högra benet, ödemet har försvunnit helt med LCHF, Sköööönt 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liza Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Efter en canceroperation 2004 fick jag lymfödem i högra benet, ödemet har försvunnit helt med LCHF, Sköööönt Samma här..jag fick lymfödem i armen efter en canceroperation samma år som du och nu har det försvunnit helt ! Har inte tänkt på att det försvunnit pga LCHF men nu när du säger det så är det ju naturligtvis så.. ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Att lymfödemen har försvunnit är ju helt fantastiskt, jag är mycket förvånad, och imponerad. Har ni talat om det för någon läkare? Jag tycker att det borde även imponera på dem Skulle vara intressant att veta mekaniken bakom denna hälsovinst, men visst måste det handla om att vid en ketogen kost så samlar man på sig mindre vätska, och lymfbanan får mindre "tillflöde" så att säga, och därigenom mindre att dränera ut. Stort Grattis till er båda, det var mycket roligt att läsa 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metamorfos Posted September 23, 2013 Author Share Posted September 23, 2013 Jag har skrivit till några föreningar som har lymfödem som ämne, men jag tyckte att intresset var rätt så svalt, jag har i alla fall informerat dem sedan får de väl gå vidare med det till medicinskt kunniga, Det finns ju massor av människor som lider enormt av lymfödem. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liza Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Jag tror också att det beror på att man samlar på sig mindre vätska när man äter enligt LCHF. Jag har använt en armstrumpa nästan dagligen sedan 2004 eftersom armen brukade svullna upp och jag hade ont i den. Nu föstår jag att det berodde på kosten..har inte använt strumpan sedan i våras (har ätit LCHF ca 7 månader). Jag sa till min man också att konstigt att ödemet har försvunnit, men fattade inte förrän ja läste Metamorfors inlägg ett det beror på LCHF.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metamorfos Posted September 23, 2013 Author Share Posted September 23, 2013 Tänkte på det här med ointresset från föreningar, kan kanske bero på att de själva vill hitta svaret på problemet. Å andra sidan kanske inte alla har samma "tur" att bli av med ödemet med ,LCHF Nu är jag ingen LCHF fanatiker utan försöker hålla mig till max 50 kolhydrater per dag en nivå som jag kan leva behagligt med och som påverkar min diabetes 2 positivt, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nillan42 Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Jag har skrivit till några föreningar som har lymfödem som ämne, men jag tyckte att intresset var rätt så svalt, jag har i alla fall informerat dem sedan får de väl gå vidare med det till medicinskt kunniga, Det finns ju massor av människor som lider enormt av lymfödem. Kunskapen är i princip noll hos dem som inte själva har lymfödem, de har ingen aning. Gäller både läkare och terapeuter som är anslutna till landstinget. Ska man hitta någon utanför detta som förstår så får man leta. Skrämmande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Har benödem - svullen på ovansidan av fötterna och runt anklarna och ibland lite annanstans. Har inte haft cancer, har inte upplevt någon skillnad med LCHF (snart 3 år). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts