Jump to content

Räkna kalorier?


lidokain
 Share

Recommended Posts

När jag började med LCHF har jag läst att man aldrig behöver tänka på kalorier. Så länge man inte äter kolhydrater kan du äta hur mycket som helst. Men på sista tiden hör jag ofta från lchfare att kalorier hit och dit, minska på kalorier. Är vi tillbaka på tallriksmodellen?

Link to comment
Share on other sites

En del räknar säkert kalorier. De räknas ju också. Men det fina med lchf är att man själv inte behöver hålla räkningen. Det fungerar genom att man helt enkelt blir mätt, för de flesta alltså. Sen finns det nog en del där detta av någon anledning inte fungerar och som då kanske behöver minska på portionerna. Sen finns säkert de som vill bli ännu smalare då skönhetsidealet kanske inte stämmer med den egna kroppens sätt att fungera. Vid räkning av kalorier tappar man en stor del av det som är bra med lchf. Jag tycker det är fantastiskt att kunna äta mig mätt utan att vara orolig för att bli tjock igen. Sen ska man kanske inte glömma alla andra hälsofördelar många upplever utöver viktnedgång. Fungerar inte lchf fullt ut kanske man ska fundera över sitt liv i övrigt med bl a stress, sömn mm. Vi kanske inte bara ska äta som på stenåldern utan försöka simulera det livet i ett vidare perspektiv? Mark Sisson skriver mycket tankvärt om detta på sin blogg.

Link to comment
Share on other sites

Det beror på vad man har för mål. Om man trivs och mår bra av att låta "kroppen bestämma" och därmed stanna på den vikt som blir när man äter sig mätt utan att hålla koll på energimängd är det såklart en bra metod. Om man har däremot har vissa viktideal som man vill hålla sig inom och har uppnåt normalvikt, kan det nog för de flesta behövas kaloribegränsning, för att kunna styra så att vikten stannar på den önskade vikten. Detta gör ju inte alls att man tappar det som är bra med LCHF. Alla de fina effekterna med bättre mage, blodsocker osv uppnår man ändå , samt även ökad mättnad. Ända skillnaden är att man bestämmer medvetet hur mkt man vill äta och vilken vikt man ska stanna på.

Själv trivs jag mycket bra med LCHF och äter mig lagom nöjd och ohungrig tre ggr per dag. Men jag vill gärna komma i mina kläder och inte pendla upp till otrivselvikt om och om igen. Och därför håller jag koll på kcal lite så att jag stannar på min trivselvikt.

Det är viktigt att man själv tänker efter vad man vill och inte bara tar över några värderingar från andra när det handlar om den egna kroppen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

När jag började med LCHF har jag läst att man aldrig behöver tänka på kalorier. Så länge man inte äter kolhydrater kan du äta hur mycket som helst. Men på sista tiden hör jag ofta från lchfare att kalorier hit och dit, minska på kalorier. Är vi tillbaka på tallriksmodellen?

 

Kan inte det bero på hur mycket man väger? Om en person som väger 60 kg blir mätt på samma portion som en person som väger 110 kg och basalmetabolismen är proportionelig mot vikten så kan det innebära en stor person som äter sig mätt ligger på kaloriunderskott medan en peson som väger mindre ligger på överskott.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har ätit LCHF ett år aldrig räknat  ngt bestämde mig från början att detta skulle vara lätt och roligt.( bara tänkt på att produkterna skall innehålla mindre än 5g kolhydrater / 100 ) Har gått ner mer än 20 kg  är i mål .Mår bra fortsätter äta så här

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ska jag ner i vikt så är räkning det enda som funkat för mig. Och slutar jag räkna kommer kilot tillbaka igen. Har i o f s inte testat att utesluta mjölkprodukter och mäta ketoner och annat trix. Har max 5kg att ta bort (väger 63kg till mina 164cm) så kroppen tycker nog det är okej. Det är väl som vanligt - funkar det för dig så kör! :)

Link to comment
Share on other sites

När jag började med LCHF har jag läst att man aldrig behöver tänka på kalorier. Så länge man inte äter kolhydrater kan du äta hur mycket som helst. Men på sista tiden hör jag ofta från lchfare att kalorier hit och dit, minska på kalorier. Är vi tillbaka på tallriksmodellen?

Hur vill du själv göra?

Link to comment
Share on other sites

Näe vi räknar väl inte kalorier per se.. utan mer känner efter hur mycket man behöver äta för att stå sig till nästa måltid.. och vet du vad.. finns lixom ingen finess med att äta fören man är hungrig.. det är en ursprunglig och bra signal som tyder på att det börjar bli dags att laga mat!

 

Sen så.. du och många av oss andra har mattider att passa, åtminstone på jobbdagar, då anpassar man portionerna till mattiderna!

 

Bäst är på semestern.. långkaffe på morgonen.. frulle vid 12-13.. middagsmål vid 20-21.. inget däremellan.. kanske kaffe!

 

Sen så har vid de som har koll, de räknar ofta efteråt.. det är ett bra sätt att lära sig hur en lagom måltid skall se ut.. och vad den innehåller både kalorier och annat!

 

Altså.. LCHF är ingen ny magisk diet.. det går ut på att äta riktig mat.. sådan man står sig på och gör att man automatiskt äter sitt kaloribehov.. fast någon form av eftertanke är säkert en väldigt god hjälp.. utan hjärna och förmåga att dra slutsatser av hur man mår av det man äter så tror jag det är få som lyckas hur som helst!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

När jag började med LCHF har jag läst att man aldrig behöver tänka på kalorier. Så länge man inte äter kolhydrater kan du äta hur mycket som helst. Men på sista tiden hör jag ofta från lchfare att kalorier hit och dit, minska på kalorier. Är vi tillbaka på tallriksmodellen?

Nej, man kan inte äta "hur mycket som helst" utan att gå upp i vikt. Inte ens med LCHF. Äter man mer energi än man förbränner går man upp i vikt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ätit LCHF ett år aldrig räknat ngt bestämde mig från början att detta skulle vara lätt och roligt.( bara tänkt på att produkterna skall innehålla mindre än 5g kolhydrater / 100 ) Har gått ner mer än 20 kg är i mål .Mår bra fortsätter äta så här

Produkter med med mindre 5g kolhydrater per 100 gram jag vill gärna veta vad du har ätit. ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har räknat både kalorier, energi-% mm. ...men slutat numer med all räknande. Kalorier räknade jag för att lära mig hantera matmängder kontra behovet, dvs. mättnadskänslorna som jag tappade under uppätartiden. Energi-% räknade jag för att lära mig äta lågkolhydratkost i rätt fördelning och undvika olika fällor. Jag mätte även blodketoner, men blev inte precis klokare av dem. Numera räknar jag inget, men har samtidigt även tappar viktnedgången. Det har iofs inte gjort så mycket, ty jag vet sedan räknartiden hur dra igång det på nytt. M.a.o har räknandet gett mig enormt med kunskap om hur min egen kropp fungerar. Just nu njuter jag dock av livet och vikten står mer eller mindre still.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag ätit ? Det mesta faktiskt känns det som :) Kolla på innehållsförteckningen på varan  min majonäs tex innehåller 4g/ 100g ,Bakar eget bröd  om jag nu ska ha det väljer alltid  varor med så mycket fett som möjligt/ 100g och så lite kolhydrater  som möjligt ,händer väl att jag äter varor som har mer än 5 g men då inga mängder. Äter inte potatis ,pasta väljer istället sallad gärna med god dressing eller olja .Vill du ha tipps slå på nätet tex LCHF potatisgratäng och du hittar recept på att man kan göra rättikagratäng (mums) eller LCHF potatissallad  så kommer det upp förslag på att man kan anv zuccini  Äter vi spagetti med köttfärsås hemma brukar jag steka riven  vitkål sen i med en skvätt grädde och lite permesan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...