Majabella Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 För somliga verkar ketosen vara som en promenad på en bred trottoar, medan jag själv tycker det är en balansakt på lina, en middag hos svärmor med 30g kolisar och jag ramlar av. Jag skapar en ny tråd eftersom jag inte hittar nån som ringar in detta ordentligt. Jag har förstått själva ketosen: fettförbränningen är igång, men: Om man hamnat i ketos, så verkar hur lätt man faller ur och hur snabbt är man tillbaka var väldigt individuellt. 1. Har ketosnivån någon inverkan? Har ju läst Doc om att högre nivåer inte ger nån högre förbränningseffekt, men kanske hjälper högre nivå en att komma tillbaka snabbare? 2. Har tiden, hur länge man varit i ketos någon inverkan? Typ jämför Tommy som stadigt befunnit sig i ketos i flera år med mig som bara varit det i ett par månader. 3. Skulle man kunna räkna fram hur mycket kolisar man "tål" om man vet sin fett/muskelprocent? Större muskelmassa ökar ju "toleransen"? Har en känsla av att insulinkänsligheten är en påverkansfaktor som jag inte lyckats förstå i sammanhanget. Hoppas att övriga forumläsare vars ketosslant redan ramlat ner för länge sen har överseende med frågan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Det här med ketos är knepigt, jag tror att det är mycket individuellt när och hur man ramlar ur ketosen. Ketosen varierar under dygnet beroende på vad du druckit och ätit. Tydligen ska den vara som högst på morgonen. Jag har själv aldrig mätt i blodet, men med urinstickor visar det alltid högst på morgonen (svart) och på kvällen kan det vara på den lägsta nivån trots i princip noll kohydrater under dagen. Jag har ätit ketogen kost i snart sju år och ändå varierar det som sagt mycket under dygnet. Om jag har förstått det hela rätt så behöver inte ketos betyda viktnedgång. Och äter man mellan 50 och 100 gram kolhydrater per dag och naturligtvis lägre så ska man tydligen vara i ketos. Men mätningar i både blod och urin kan vara lite luriga, occh som sagt variera. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Enklaste sättet att hålla uppe ketos i blodet är att käka rätt lite kolisar och träna/motionera.. för det finns knappast något som höjer ketos så mycket som fysisk ansträngning! Bra med muskelmassa och som man faktist använder är typiskt bra det med. Men.. frågan är huruvida det påverkar vikten.. dvs värdet du mäter upp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts