Jump to content

Bryta LCHF kosten, hur påverkas kroppen?

Hannahpanna

Recommended Posts

Om jag äter en "normal" lchf,(inte strikt) alltså jag är inte ute efter att gå ner i vikt utan bara leva sunt då min släkt har hjärtsjukdom. Både farfar, pappa och farbror har gjort en bypass-operation. Pappa innan han blev 50 år. Jag är 23 år, tränar 3 ggr /vecka ungefär och har en normal vikt. Då jag är tjej är det ungefär 90%större chans att min bror ärver gener för hjärtsjukdom än att jag gör det, men jag vill inte riskera att bli sjuk nu när jag vet om hur det kan vara! 

Så jag vill ju leva hälsosamt såklart. Men ibland tycker jag att det är gott att ha en "ätardag" där jag får äta det jag annars saknar när jag äter lchf. Det kan vara typ lite lösgodis, flingor med mjölk, pizza(när jag är bakfull) osv. Igår åt jag tex två mazariner och lite mjölkchoklad och ostkaka samt en halv barnpizza. 

Hur dåligt är detta för min hälsa? Jag fastade denna morgonen för att få ner blodsockret och nu känner jag att det är lättare att motivera mig till att hålla mig till lchf när jag fått äta det onyttiga. Jag är en sån person som vill äta allt jag inte får äta, därför känns det som det funkar att inte göra det så himla förbjudet med onyttigheterna. Ätardagarna har jag kanske 1-2 ggr i månaden. 

Några andra tips till mig att tänka på i och med sjukdomen i släkten? 

Tack för svar :) 

HannahPanna

Ja lilla vän, man kan aldrig vara nog försiktig i valet av sina föräldrar ;-)

Själv lever jag väl nästan på övertid eftersom ingen av min fars syskon upplevde sin 60-årsdag och jag är 57 :-P

På den tiden man räknade kalorier snackades det ju alltid om att det är inte vad du äter mellan jul och nyår som räknas utan vad du äter mellan nyår och jul.

Alltså om du har hälsosamt leverne som grund gör ju nån enstaka avvikelse inte särskilt mycket. Sen beror det väl på hur ståndaktig du är. Jag har alltid haft tendens till att avvikelserna blir fler ju fler jag tillåter mej.

I synnerhet när det "bara"gäller vikten (Jag är "rultig" inte riktigt fet). Men nu när jag tänker HÄLSA är det lättare att avstå.

Sen brukar jag må som jag förtjänar också numera när jag trillar dit. Jag tål inte bröd och stripes så bra längre.

Säkert gör en periodisk fasta efter en frossardag sitt till att avlasta kroppen också.

• Like 2

Mitt råd är testa och känn efter. Vad du mår bra av och tål kan också ändras över tiden så det kan vara ide att pröva saker flera gånger.

Själv var jag mycket strikt i början, och fick kvitto på att det var rätt eftersom jag kände mig skum bara jag åt en macka el dyl.

Nu efter en tid är jag helt vikstabil och tränar 2 ggr/veckan och idag kan jag stoppa i mig ganska mycket kolhydrater. Och jag har en aptitreglering som fungerar vad gäller kolhydrater. Förut så gick hela påsen oftast åt när man köpte godis. Idag njuter jag av några bitar, men sen är jag nöjd.

• Like 4

Ju mer riktig mat du äter desto mindre skada gör de små avstegen. 

Själv tål jag inte spannmål så de avstegen blir inte av även om en kanelbulle skulle sitta som en smäck när de kommer nybakade ur ugnen. Det är inte värt gas, magvärk, knävärk och att vara slarvig i rumpan ett par dar.  :P

Min små avsteg är chips eller lite juice eller godis. Det blir ju inte på långa vägar samma mängder som förr heller och myyyyyycket mer sällan. Resten av tiden ar det riktig mat som gäller. 

80/20 eller som i mitt fall minst 90/10. De där små skruttprocenten kan knappast skada mer än 50/50 som jag åt förr, haha!

• Like 1

Altså.. du äter ju inte en strikt kost på grund av medecinska problem.. utan du vill undvika dem i framtiden!

Då handlar det mer om hur du äter i genomsnitt!

Sen det där med ätardagar.. jag har 7 ätardagar i veckan, där jag får äta prexis vad jag vill.. men av någon outgrundlig anledning så vill jag för det mesta äta någon form av lågkolhydratkost!

Med andra ord.. avdramatisera det hela.. finns nog ingen här på detta forum som inte smakat pizza, godis eller annat under den tid de ätit LCHF!

• Like 7

Frågan är vad som egentligen händer i kroppen om man lägger in en kolhydratrik dag i LCHF. Det sägs ju att dom som äter LCHF behöver äta kolhydrater i 3 dagar innan dom klarar ett glukostoleranstest. Man kan ju dessutom få jättehögt insulinpåslag utan att det syns på blodsockret.

Jag undrar verkligen och det är osäkerheten inför detta som gjort att jag inte vågar prova LCHF.

Finns det några tester gjorda så att man vet säkert?

Du skall nog skilja en hel del mellan att dra i sig 75 gram glukos löst i vatten på fastande mage.. och sen äta mer kolisar en dag!

Det första lär få vems som helsts blodsocker att rusa i höjden.. det man mäter är hur det har dalat efter två timmar!

Det är lite som att dra i sig en kvarte renat.. för att sen gå på linjen efter två timmar.. man får nog vara långvarig alkis för att klara det!

• Like 4

Frågan är vad som egentligen händer i kroppen om man lägger in en kolhydratrik dag i LCHF. Det sägs ju att dom som äter LCHF behöver äta kolhydrater i 3 dagar innan dom klarar ett glukostoleranstest. Man kan ju dessutom få jättehögt insulinpåslag utan att det syns på blodsockret.

Jag undrar verkligen och det är osäkerheten inför detta som gjort att jag inte vågar prova LCHF.

Finns det några tester gjorda så att man vet säkert?

Ja som du säger, att du inte vågar testa LCHF.. Jag kände ett tag i början att jag åt LCHf ena dagen men inte andra, då blev det bara konstigt, att blanda ett fettrik kost med massa kolhydrater nästa dag är väl inget som kan vara bra?? Jag bestämde mig iaf för att jag kan vara utan de största kolhydratkällorna och äta grönsaker istället. Mår mycket bättre i kroppen utan de stora kolhydratkällorna. Viktmässigt känns det som att om jag äter mycket fett OCH kolhydrater, lagras det fettet då tack vare insulinet? Eller är det mer komplicerat än så? Någon som kan detta? 

Något mer komplicerat är det.. du får först ha problem med sagda mekanism innan du får ogynnsamma efekter!

Dvs, det är alltid som så att det du äter lagras, både fett, protein och kolhydrater.. för att sen tas ut mellan måltiderna!

Det är när fett förblir lagrat och inte tas ut för att användas som energi som problemet uppstår.. dvs antingen har man kroniskt förhöjda insulinnivåer eller så går man och småsnaskar på något sött hela tiden!

För bara några generationer sedan när de flesta av våra förfäder var jordbrukare, du åt de kopiösa mängder fett och kolhydrater.. utan att bli feta!

Något mer komplicerat är det.. du får först ha problem med sagda mekanism innan du får ogynnsamma efekter!

Njae, eller...

Vid någon tidpunkt har ätandet fört oss till de ogynsamma effekterna. Jag har sökt svar på när det händer (plötsligt eller sker det stegvis) men inte lyckats hitta något svar, misstänker att det inte finns någon forskning? 

Om jag själv hade varit in Hannahpannas ålder och fattat detta med LCHF, hade det känts som en viktig fråga. Var går gränserna?

Förväntar mig inte Zepp att du skall ha svar på detta  ;) men saknar den vinklingen i kostdebatten...

Det handlar om gener, miljö, mat och psykosociala omständigheter!

Man ser tex att barn till diabetiker har svårare att hantera blodsocker och att de tar längre tid på sig att sänka det till normal nivå.

Det visar sig oxå att insulin i sig är en av de starkaste orsakerna till insulinresistens.. dvs om man har kroniskt högt insulin.. tex om man äter en högkolhydratkost.

Ja som du säger, att du inte vågar testa LCHF.. Jag kände ett tag i början att jag åt LCHf ena dagen men inte andra, då blev det bara konstigt, att blanda ett fettrik kost med massa kolhydrater nästa dag är väl inget som kan vara bra?? Jag bestämde mig iaf för att jag kan vara utan de största kolhydratkällorna och äta grönsaker istället. Mår mycket bättre i kroppen utan de stora kolhydratkällorna. Viktmässigt känns det som att om jag äter mycket fett OCH kolhydrater, lagras det fettet då tack vare insulinet? Eller är det mer komplicerat än så? Någon som kan detta? 

Att hoppa fram och tillbaka tror jag är det allra sämsta. Likaså att äta mycket fett i en kolhydratrik måltid. Kanske en sund kost där allt ingår i lagom proportioner skulle vara bättre för dig än LCHF.

Alltså utesluta vitt ris och vara försiktig med mjöl och socker. Pasta är ju också rätt näringsfattigt även om det är långsamma kolhydrater.

Vad menar du med "Viktmässigt känns det som att om jag äter mycket fett OCH kolhydrater,"?

Att hoppa fram och tillbaka tror jag är det allra sämsta. Likaså att äta mycket fett i en kolhydratrik måltid. Kanske en sund kost där allt ingår i lagom proportioner skulle vara bättre för dig än LCHF.

Alltså utesluta vitt ris och vara försiktig med mjöl och socker. Pasta är ju också rätt näringsfattigt även om det är långsamma kolhydrater.

Vad menar du med "Viktmässigt känns det som att om jag äter mycket fett OCH kolhydrater,"?

Definiera gärna lagom. Enligt dom flesta här hamnar du nog inom ramarna för LCHF.

Definiera gärna lagom. Enligt dom flesta här hamnar du nog inom ramarna för LCHF.

Ja "lagom" är ju inget precist begrepp.

Jag menade att om hon ändå vill äta kolhydratrik mat ibland så är det nog bättre att äta en kost som tillåter det än att äta LCHF. Jag har dock blivit både påhoppad och missförstådd i tidigare trådar när det gäller det där så jag vet inte riktigt vad jag skall skriva för att bli förstådd.

Jag håller med dej om att det inte är bra att hoppa fram och tillbaka, för det kan nog förorsaka en hel del problem.

Men om man nu VET att man HAR riktigt taskiga gener skulle jag nog rekommendera att man försöker undvika det som blir socker så mycket som möjligt. Det ÄR inte kul med hjärt-kärlsjukdomar även om man inte direkt skulle dö av dem... till och med bara kärlkramp är rejält hindersam när man drabbas ordentligt av den, och hur kul är det när ens 75-åriga mamma tycker det är jobbigt att gå ut och gå med mej för jag går så sakta, typ :-P.

I unga år är det svårt att tänka sej hur det blir i framtiden, men ALLA är ju helt överens om att socker är skadligt och bör begränsas. Detta innefattar ju också livsmedel som ombildas till socker i kroppen. Men är man i övrigt frisk och äter hälsosamt så visst kan man unna sej nån frossardag ibland. Jag tror absolut att (utan vetenskaplig grund) om man verkligen vill hålla sej på en hälsosam kost, så är riktiga frossardagar väldigt sällan bättre än att trilla dit lite nu och då. 

• Like 1

(när jag är bakfull) osv. Igår åt jag tex två mazariner och lite mjölkchoklad och ostkaka samt en halv barnpizza.

Hur dåligt är detta för min hälsa? Jag fastade denna morgonen för att få ner blodsockret och nu känner jag att det är lättare att motivera mig till att hålla mig till lchf när jag fått äta det onyttiga. Jag är en sån person som vill äta allt jag inte får äta, därför känns det som det funkar att inte göra det så himla förbjudet med onyttigheterna. Ätardagarna har jag kanske 1-2 ggr i månaden.

Några andra tips till mig att tänka på i och med sjukdomen i släkten?

Tack för svar :)

HannahPanna

Om du dricker en halv kvarter sprit varje kväll ökar du din kropps förmåga att hantera alkohol och du kommer inte bli lika bakfull och förhoppningsvis inte heller ställa det lika mycket när du dricker en större mängd. Känns det som ett bra råd? Inte? Ändå är det nog ganska sant.

Ät på det sätt du tror är rätt och försök hitta andra intressen än att straffa kroppen, det hinner kanske gå över av sig självt innan det är nån fara.

• Like 2

Jag testade att ha en riktig kolhydratdag idag för att jag helt enkelt kände att jag verkligen ville, och jag märkte inte av några fysiska skillnader alls annat än att jag fick lite sockerkick. Åt ändå en hel del bröd, godis, chips och choklad för första gången på väldigt många månader. Så det är nog väldigt individuellt hur man reagerar. 

• Like 2

Jag testade att ha en riktig kolhydratdag idag för att jag helt enkelt kände att jag verkligen ville, och jag märkte inte av några fysiska skillnader alls annat än att jag fick lite sockerkick. Åt ändå en hel del bröd, godis, chips och choklad för första gången på väldigt många månader. Så det är nog väldigt individuellt hur man reagerar. 

Har du någon blodsockermätare så du kan kolla?

Om man får högt insulin kan man ju inte mäta själv och varken högt insulin eller högt blodsocker behöver ge några symptom.