tusenmarie Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Jag äter lchf, men är inte så strikt utan äter en och annan chokladkaka, bulle, cafémacka, skiva bröd men med mycket smör och extra ost hemma. Vi äter alltid lchf till middag och frukosten består av turkisk yoghurt och vispgrädde men med vanlig fiberrik musli, eller hemmagjord låg GI-musli. Nu är det så att jag är nöjd med min vanliga vikt, 46 kg, vilket jag har vägt sedan 15-årsåldern. Jag är nu 31, 159 cm lång så detta är inte undervikt på något sätt för mig. På senaste tiden har jag dock gått ner till 44 kg, på grund av lchf-kosten tror jag, och undrar nu om lchf är bra även för oss som inte vill gå ner i vikt? Borde inte kroppen hitta ett normalläge även på lchf? Jag mår så mycket bättre i kroppen och framförallt i magen när jag inte äter så mycket kolhydrater, så jag vill inte öka kolhydraterna för att inte gå ner mer i vikt. Det känns fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marsali Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Jag har också hört att kroppen hittar sitt ideal själv på lchf, jag är själv 157 cm och enligt bmi skulle det vara ok för mig att väga så lite som du gör nu, men för mig komer det nog aldrig bli ett faktum, jag är väldigt överviktig och tror att jag skulle må bäst runt 60 kg, men man vet ju aldrig. du kanske kan öka på kolhydraterna på ett sätt som inte påverkar hur du mår, ex så kan du ju göra pannkakor på mandelmöl som är ok enligt lchf men för mig är katastrof, skulle inte gå ner ett gram på den kosten, ex har Anna Hallèns bok lchf för familjen en massa bra recept som man mår bra av men som antagligen inte leder till viktnedgång. ( inte för mig i alla fall)det är ju synd om du skulle lägga på "dåliga kolhydrater" som socker och bröd etc, då skulle ju alla hälsofördelar gå bort. Hoppas du hittar ett sätt som passar dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kalle Anka Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Det sàgs att man ska kunna hitta ett "normallàge" med lchf, men jag vet flera exempel i praktiken dàr redan tunna mànniskor bara fortsatt att gà ner och ner i vikt, och tillslut tvingats tillsàtta mer kolhydrater/proteiner fòr att stoppa nedgàngen. Sà, ja, det verkar inte riktigt fungera som tànkt i praktiken, och det vore bra att hitta ett sàtt dàr dessa mànniskor kan fortsàtta àta bra lchf-mat, och helst befinna sig i ketos, utan att fortsàtta gà ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Det sàgs att man ska kunna hitta ett "normallàge" med lchf, men jag vet flera exempel i praktiken dàr redan tunna mànniskor bara fortsatt att gà ner och ner i vikt, och tillslut tvingats tillsàtta mer kolhydrater/proteiner fòr att stoppa nedgàngen. Sà, ja, det verkar inte riktigt fungera som tànkt i praktiken, och det vore bra att hitta ett sàtt dàr dessa mànniskor kan fortsàtta àta bra lchf-mat, och helst befinna sig i ketos, utan att fortsàtta gà ner. Hemligheten tror jag blir att äta mer mat, helt enkelt. Hur mycket? Såpass att viktminskningen upphör (dvs mer tills energin i maten man äter blir lika stor som den energi kroppen vill göra av med). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts