AnnikaJ Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Jag lyssnade nyss på Rapport. Där presenterades SBU:S utredning. Jag blev inte förvånad över att de lät Hellenius uttala sin oro över ätande av . smör, grädde och ägg. Detta ger enligt Hellenius höga kolesterolhalter, något hon ser hos sina patienter. Det som förvånar mej är att man ifrågasätter en sådan grundlig genomgång av dieter. Har Hellenius lika stor kunskap som de forskare som arbetat med rapporten i flera år? Och vilken reporter har kläckt den underbara idén att visa hur man tillagar bacon med massor av grädde? Journalistiken skall vara undersökande, det är riktigt. Men lek med tanken att SBU- rapporten kommit fram till att lågfettsdieten varit bäst i klassen. Hade man då talat om kontroversiella slutsatser? Hade man då visat en tallrik med ett salladsblad simmande i vatten tillsammans med några linser? Och låtit Kostdoktorn uttala sej om den kontroversiella slutsatsen? 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Nej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Suck, hon ger sej inte, men det vore väl för stor prestigeförlust, och dessutom blir det väl bra TV av att lägga in lite konflikter 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 SVT och SR (och väl alla andra) har ju listor med experter som de tillfrågar så fort det ska göras nåt inslag. Tyvärr ligger "experter" som Hellenius och Rössner väl högst upp i dessa listor så de får uttala sig om precis allt som har med kost att göra... Så tror snarare att det är okunskap som ligger bakom att just hon får vara med... Kanske Eenfeldt och övriga LCHF-förespråkare borde försöka att komma lite högre upp på expertlistorna... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 I min kristallkula ser jag hur Hellenius hittar på en egen variant av LCHF och kallar det sin. Det är hennes enda sätt att rädda ansiktet. Då kan hon rädda världen och samtidigt hela tiden ha haft rätt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Är det nån som sett nåt uttalande av Rössner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheOcean Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 I min kristallkula ser jag hur Hellenius hittar på en egen variant av LCHF och kallar det sin. Det är hennes enda sätt att rädda ansiktet. Då kan hon rädda världen och samtidigt hela tiden ha haft rätt. Fick samma vibbar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Är det nån som sett nåt uttalande av Rössner? Nej, men det kommer väl när som helst. Han ska bara få in sina hallonbåtar i argumenten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts