Jump to content

mirtazapin

helenah

Recommended Posts

Hur är det egentligen med mirtazapin?Kommer jag inte att gå ner i vikt pga dem fast jag äter enligt lchf?

Har ätit dem i snart 2 år.Gick upp i vikt.

Äter lchf även för att det är nyttigare,men har 18kg övervikt.

Så jag funderar på om fettet  jag nu äter tillsammans med mirtazapin gör så att kroppen lagrar det istället för att göra sig av med det?

Har dock inte ätit enligt lchf så länge.

tackar för svar :rolleyes:

Hur är det egentligen med mirtazapin?Kommer jag inte att gå ner i vikt pga dem fast jag äter enligt lchf?

Har ätit dem i snart 2 år.Gick upp i vikt.

Äter lchf även för att det är nyttigare,men har 18kg övervikt.

Så jag funderar på om fettet  jag nu äter tillsammans med mirtazapin gör så att kroppen lagrar det istället för att göra sig av med det?

Har dock inte ätit enligt lchf så länge.

tackar för svar :rolleyes:

Det är väldigt svårt att säga om du kommer att gå ner i vikt, jag tror ganska bestämt att du kommer att göra det, men det kanske kan ta lite längre tid.

Anledningen till viktuppgång av Mirtazapin är väl att en av biverkningarna är ökad aptit, sen vet jag inte om det är något annat i tabletten som triggar viktuppgång.

Men jag kan tro att med LCHF då du äter bra och naturlig mat med ordentligt med fett till varje mål minskar dina hungerskänslor och tar även bort sötsuget, så att du inte vill äta mellan målen.

Det finns de som har rapporterat en förbättring i sin depression med LCHF, så möjligheten kanske finns att du kan minska på medicineringen efter ett tag på LCHF.

Jag tror inte att Mirtazapinet lagrar fettet, förutsatt att du inte äter kolhydrater.

Kör på, men ha tålamod, ibland kan kilona sitta hårt och det tar ett tag för kroppen att vänja sig med sin nya kost och ställa om till fettförbränning istället för kolhydratförbränning :)

• Like 1

• 3 months later...

Har själv gått på mirtazapin i 2 år och har gått upp 9kg.

Började med lchf för snart 3 mån sen. Gick då ner 6 kg

på ca 8 veckor. Har dessutom minskat dosen ifrån 45 mg

till nuvarande 15 mg. Känner att jag mår lite bättre.

Det är en bit kvar till 0 men hoppas nå den innom 2 mån.

Hoppas och tror att du ochså lyckas.

Hej helenah! Varför äter du just mirtazapin? Läbbigt preparat, och svårt att sätta ut. Och så bidrar det till att man går upp i vikt.

Tycker du att det gör nytta? Hjälper det mot din depression?

Jag fick det utskrivet av min allmänläkare för att jag var trött. Jag var dessutom överviktig. Deprimerad var jag inte, så jag tog det inte. Det visade sig att jag hade underfunktion i sköldkörteln.

Jag är så jävla förbannad på min läkare som var beredd att skriva ut varenda preparat i farmakopen förutom levaxin, för levaxin var farligt enligt henne - till skillnad från mirtazapin t ex.

Om du går ner i vikt trots mirtazapin kan jag inte svara på.

Hejsan!

Jag fick det pga av att jag inte kunnat sova riktigt påca 1år.Och hade ångest och panikattacker.

Har ätit runt 30mg/dag.Men har börjat att sätta ut den själv.Tar nu 15mg.

Vill inte att mirtazapinet stoppar det att jag skulle gå ner i vikt.

Den har dock hjälp mig, deppig blir jag om jag inte går ner i vikt :wacko: .,även om jag mentalt mår mycket bättre.Har runt 25kg att gå ner.

Nåja,sakta men säkert :rolleyes:

• Like 1