asos Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 Jag har kört LCHF i snart två veckor och jag ser enligt matdagboken att jag inte kommer upp i tillräckligt mycket fett under dagen. Jag ligger på ca 10 g kolhydrater 80 g protein och 80 g fett. Hur påverkar detta min vikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 Du äter 1080 Kcal/dag....låter som väldigt lite. Visst lär du gå ner i vikt, men sannolikt kommer kroppen snart ställa om till svält. Hur känner du dig? är du inte hungrig? Vad vill du uppnå genom att äta som du gör? Och var befinner du dig nu? Dvs är du över/under/normaviktig? Vart vill du komma? Vill du gå ner i vikt och i så fall hur mycket osv. Har du stor övervikt kan det vara helt ok att äta som du gör och kroppen tar av reserverna.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
asos Posted September 25, 2013 Author Share Posted September 25, 2013 Jag känner mig inte hunrig,får föröka att öka upp fettet lite, äter jag för lite protein? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
asos Posted September 25, 2013 Author Share Posted September 25, 2013 Du äter 1080 Kcal/dag....låter som väldigt lite. Visst lär du gå ner i vikt, men sannolikt kommer kroppen snart ställa om till svält. Hur känner du dig? är du inte hungrig? Vad vill du uppnå genom att äta som du gör? Och var befinner du dig nu? Dvs är du över/under/normaviktig? Vart vill du komma? Vill du gå ner i vikt och i så fall hur mycket osv. Har du stor övervikt kan det vara helt ok att äta som du gör och kroppen tar av reserverna.... Jag har ca 30 kg övervikt, har provat det mesta inom viktminskning men inte lyckats, nu ska jag testa lchf och jag mår bra och sötsuget är helt borta. Eftersom jag har alltid förökt att gå ner i vikt med lite fett så har jag svårt att få i mig mycket fett, hoppas det går över. Tycker att det är svårt med fördelning av fett, protein och kolhydrater Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 Det sägs att man ska äta ca 1 - 1,5 g protein/kg kroppsvikt. vissa säger att man ska räkna efter dagens vikt och andra att man ska gå efter målvikt. Hursom. 80 g rent protein låter ok. Är du mätt så finns det väl ingen anledning att förändra något? Du ska inte gå hungrig bara. äter du kött med fett (karre istället för kotlett, blandfärs ist f mager nötfärs osv) i behöver du inte lägga till så mycket extrafett. Man ska inte vräka i sig fett bara för att... ett mått är väl runt 1 dl av en sås med grädde/creme fraiche eller ca 0,5 dl (=3 matskedar) kryddsmör, majonäs eller olja per måltid (och 2-3 måltider per dag). Men som sagt, fett i köttet, då minskar man andelen sås/fet tillbehör. Läs gärna t ex skaldemans böcker, t ex GI-noll. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
asos Posted September 25, 2013 Author Share Posted September 25, 2013 Det sägs att man ska äta ca 1 - 1,5 g protein/kg kroppsvikt. vissa säger att man ska räkna efter dagens vikt och andra att man ska gå efter målvikt. Hursom. 80 g rent protein låter ok. Är du mätt så finns det väl ingen anledning att förändra något? Du ska inte gå hungrig bara. äter du kött med fett (karre istället för kotlett, blandfärs ist f mager nötfärs osv) i behöver du inte lägga till så mycket extrafett. Man ska inte vräka i sig fett bara för att... ett mått är väl runt 1 dl av en sås med grädde/creme fraiche eller ca 0,5 dl (=3 matskedar) kryddsmör, majonäs eller olja per måltid (och 2-3 måltider per dag). Men som sagt, fett i köttet, då minskar man andelen sås/fet tillbehör. Läs gärna t ex skaldemans böcker, t ex GI-noll. Tack:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 För lite fett! För lite mat! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts