Jäderås

Skapar fullkorn/glp-1 mättnadskänsla?

Recommended Posts

KOLHYDRATER OCH TARMFLORAN I en kolhydratsreducerad framtida värld ser jag framför mig att folk köper dyra hälsokostburkar med hela fullkorn. Rekommenderad maxdos: 2 korn / dag :) Men även om föreläsningen inte rimmar så bra med en lågkolhydratsfilisofi (?) så är den intressant att hela tiden få en nyanserad bild på saker och ting. Om forskningens kvalité som Elin Johansson står för i föreläsningen har jag inte kunskap att bedöma. Kontentan är att fullkorn är bra (bättre än vitt bröd) av en rad anledningar, frågan är om det är bättre än inga alls? Intressant att fullkornen skall ge effekt i hela 16 h efter intaget. Föreläsning är ganska torr men kan vara intressant för dom som gillar att fördjupa sig.

http://urplay.se/Produkter/169120-UR-Samtiden-Maten-som-skyddar-Kolhydrater-och-tarmfloran ca: 30 min

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl många LCHF förespråkare som säger att korn/frön och liknande är helt oväsentligt för tarmarna.Fibrer får man ju från en massa annat typ grönsaker

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I hela mitt 57-åriga liv har jag haft ett litet helvete med magen. Jag har ätit fullkorn, stoppat i mej linfrön och ibland när paniken varit nära hetsätit plommon.

 

Efter LCHF funkar jag som en klocka. Inte 17 behöver vi fullkorn och andra knasmedel för att få kroppen att fungera. Fyll på med fett så funkar det som det ska.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt skulle det vara intressantare om de hade med det tredje alternativet: inga spannmål alls.  :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I hela mitt 57-åriga liv har jag haft ett litet helvete med magen. Jag har ätit fullkorn, stoppat i mej linfrön och ibland när paniken varit nära hetsätit plommon.

 

Efter LCHF funkar jag som en klocka. Inte 17 behöver vi fullkorn och andra knasmedel för att få kroppen att fungera. Fyll på med fett så funkar det som det ska.

Har också haft en krånglig mage fast oftast åt andra hållet; rapat och fisit och haft en mage som kapsejsade om jag drack alkohol, åt nötkött, starka kryddor (och jag som älskar arabisk och indisk mat!) eller blev det minsta lilla stressad.

Har haft en ohygglig väluppfostrad mage som numera tål allt. Utom spannmål. DÅ kapsejsar hon fullkomligt. Allt detta eländes fiberrika bröd jag har trälat i mig genom åren för att det var så viktigt med fibrer. Jag vill skrika högt ibland.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta synpunkter allihopa! Blir med kass i kistan av bröd. Men rent historiskt så har säkert jägare/samlare-folk, om de funnits tillgängligt förstås, plockat ett och annat vildvuxet korn, om en i mycket små mängder. Ett resonemang skulle du vara att några hela, råa (?) korn skulle vara bra för oss ur evolutionssynpunkt. Men då pratar vi ju inte om en bunt fullkornsmackor om dagen precis. Men som sagt så hade en studie med en tredje part (en som lchf:at några år) helt utan fullkorn varit mycket intressant.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta synpunkter allihopa! Blir med kass i kistan av bröd. Men rent historiskt så har säkert jägare/samlare-folk, om de funnits tillgängligt förstås, plockat ett och annat vildvuxet korn, om en i mycket små mängder. Ett resonemang skulle du vara att några hela, råa (?) korn skulle vara bra för oss ur evolutionssynpunkt. Men då pratar vi ju inte om en bunt fullkornsmackor om dagen precis. Men som sagt så hade en studie med en tredje part (en som lchf:at några år) helt utan fullkorn varit mycket intressant.

Det värsta är ju att 99,99% av alla som hör "äta fullkorn" tror att det då menas det som beskrivs som fullkorn i butik. Hennes forskning kommer ju kablas ut som att "fullkorn är nyttigt" när det faktiskt inte alls handlar om "grovt" mjöl typ graham utan hela, krossade korn. Att det inte kraschar magen lika mycket som vitt mjöl förvånar mig inte, inte heller att insulinresponsen är mycket bättre.  :) Jag har provat lite och märker att ju mer "traditionellt" spannmålen är beredda desto mindre problem får jag av dem. T.ex. surdegsbröd på dinkel är klart bättre än vanlig macka men min mage pajar lik förbaskat. Inte riktigt med samma buller och bång men jo, pajar gör den. Jag klarar 2 knäckemackor på 100% råg nån gång ibland, mer går inte o.s.v.

 

Jag har svårt att tro att jägare/samlare har petat i sig spannmål mer än i absolut nödfall. Små ax och långt emellan. T.ex. bär ca 1/3 av alla nordbor på genen som är nödvändig för att utveckla celiaki och min gissning är att forskningen om inte alltför lång tid kommer koppla den genen till en mer glidande skala av andra autoimmuna problem där celiaki bara råkar vara den som idag går att mäta. Jag får t.ex. inte bara magproblem utan också ont i knälederna och fingerleder om jag ätit vete. (Alla fem, sex gångerna på tre år som det har hänt, jag är inte självplågare.  ^_^ )

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.