Jump to content

Våra husdjurs kost...

AnetteB

Recommended Posts

Jag är lite nyfiken på vad ni som har hund och/eller katt, ger för mat, är ni lika noga med dom som med er själva, om att ge artegen föda?

Själv har jag länge försökt att ge så naturlig och bra mat som möjligt, och som funnits att tillgå i handeln, till mina hundar och det långt före innan jag själv brydde mej om att äta rätt och riktigt..

Min hund som om ett par veckor fyller 10 år, äter idag inga som helst spannmål i sitt foder... Jag har märkt att även där är medvetenheten allt större, om att spannmålet är helt vanskligt till våra hundar och katter.. Jag läste för en tid sen att även tamillrar börjat få diabetes, det är ju verkligen nåt fel när våra djur får människosjukdomar  :(

Så mitt tips till bra foder till hund är Färskfodret Vom og hundemat (med Laks ger jag) - http://www.vomoghundemat.se/

Och torrfodret Ziwi Peak - http://www.ziwipeak.com/

Av färskfodret ger jag per mål, 1/3--del av ½ kilo, som korvarna innehåller, 

- av torrfodret ett mått av måttet som följer med fodret.. Detta äter han 2 ggr per dag.

Jag lägger även med en matsked spenat i frukostmaten och en liten klick smör eller grädde i kvällsmaten (huruvida det är nyttigt eller ej vet jag inte, men min hund tycker det är gott  :P )

Färskfodret säljs i alltfler djuraffärer och torrfodret kan dom ta hem, om dom inte har det i lager. Det är mycket färskt så en öppnad påse måste man göra slut på inom 8 veckor. Färskfodret kostar ca 38 kr/kg och torrfodret ca 229 kr/kg, på foderbilen bl.a - http://animail.se/hund/produkter/hundfoder?manufacturer=368

Vad ger ni själva för foder?  :)

Ja dom måste få i sej en viss del vegetabilier, men inte havre och majs... Även hundar bajsar ut majsen hel  :angry:

Min hund får ju som sagt var, spenat varje dag och självklart broccoli och blomkål när jag själv äter det...

Men man måste också vara noga med att dom får fett, att exempelvis enbart ge köttmat till hundar är inte heller bra... 

Det är ju dösvårt, men använder man sitt sunda förnuft och är lite påläst om hur dom skulle äta i exempelvis vilt tillstånd (jag vet, det går inte att jämföra våra tamhundar med varg och dylikt, men en liten indikation får man) så får man litegranna riktmärken. Sen är dom även asätare, om dom har tillgång till det. En hund äter även "bajs"  ;) Så dom är verkligen "allätare"...

Hej! Jag hittar ingen återförsäljare för färskmat här omkring så vi ger Robur för att det är svenskt och innehåller iaf inte vete. Spännande att läsa om Ziwi Peak - har inte hört talas om det förut.

Anledningen till att min hund får VoF är för att det går att få tag på här bland annat  :) Det krävs ju rätt så mycket frysutrymmen för att lagerföra, men man ser vilken uppgång det blivit med den maten. "Min" affär började med en vanlig frysbox, men fick inom kort investera i en till  :rolleyes:

Jag köpte Carnia Wolf innan från foderbilen, men dom slutade med det och hittade tips om Ziwi Peak i stället. Det är dyrt som attan, men oj vilken mat alltså. Det ser inte ut som dom vanliga torrkulorna, utan som torkat kött. Och det luktar så gott att man själv vill sätta tänderna i det.. Min hund hugger efter fingrarna när jag har med det som godis i fickan  :D

• Like 2

Jag ger mina husdjur (en hund o två katter) ffa Vom o hundemat. Brukar variera lite mellan sorterna. Ffa katterna brukar uppskatta när det kommer en liten annan blandning med jämna mellanrum. Hunden äter glatt det mesta :)

Dessutom har katterna fri tillgång till ZiwiPeak som även hunden får som träningsgodis.

Hunden får även köttiga ben fr nöt, grisfötter, grisknorrar, grisöron (från saluhallen där jag bor) och ibland köttrens från Gröna gårdar.

Fibrer ser hunden till att få i sig på egen tass genom att förse sig med avföring från alla hästar vi har omkring oss. :unsure:

Så ja - jag är hyfsat noga med vad alla i flocken får som föda!

• Like 1

Läste just det här i GP: "Feta katter får oftare diabetes" http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1202645-feta-katter-far-oftare-diabetes Slutsatsen är att katterna skall äta mindre och spring mer! Tänk att det skall vara så svårt att förstå att katter inte skall äta foder vars huvudingrediens är spannmål!

Inte klokt alltså, katten är det ju ännu viktigare att ge rätt föda till.. Den är ännu mer köttätare än hundar.

• Like 1

Gav länge det foder som rekommenderades hos veterinären eftersom min katt är aningen överviktig. Gick på vägningskontroller hos en sköterska som skulle vara expert på viktminskning för katt, detta för att få stöd i att orka med att ge min katt mindre och mindre mat eftersom hon inte gick ner i vikt utan upp. Blir lite ledsen när jag tänker på hur hungrig hon måste varit för jämnan. Kommer ihåg att sköterskan undrade om jag verkligen gav henne den mängd mat hon sa åt mig att ge och när jag sa att jag vägde kattens mat på våg för att det skulle bli enligt anvisningarna sa sköterskan att det nog var fel på vågen. För det kunde ju inte vara fel på råden jag fick av henne. ;)  Jag var ganska frågande till att maten jag skulle ge min katt innehöll både ris och majs och spannmål, ofta som första ingrediens, men kände mig för osäker för att ifrågasätta på riktigt.

När jag själv fick upp ögonen för den kost som fick mig att må bättre, förstod jag att jag också behövde hitta bättre kattmat. Min kisse får numera Mjau burkmat och emellanåt Orijen. Hittade info om detta på barf.ifokus.se. Rätt snart efter jag bytte foder hade hon gått ner ett halvt kilo och hon fortsätter stadigt ner i vikt.  :) Glad matte och vad det verkar en mycket gladare katt.

• Like 5

Jag gjorde en upptäck härom kvällen. Våra katter får fin torrismat som är dyr och de mår kanon av det. Inte överviktiga och fina i pälsen. När jag läste i innehållet så hittade jag inga kolhydrater !! Blev glatt förvånad och lite inspirerad. Fast det kanske inte var en nyhet??

Jag gjorde en upptäck härom kvällen. Våra katter får fin torrismat som är dyr och de mår kanon av det. Inte överviktiga och fina i pälsen. När jag läste i innehållet så hittade jag inga kolhydrater !! Blev glatt förvånad och lite inspirerad. Fast det kanske inte var en nyhet??

Härligt! Vilken sort är det?.. :)

• 1 year later...

Har läst i hund- och husdjurstrådarna på forumet, om barf och vom och allt...

Tänkte höra om nån kan ge nåt gott råd gällande valpkost? Och om hur man ser på vad uppfödaren ger de första veckorna på fast föda. Känns lite stöddigt att som valpköpare ställa krav på en erfaren uppfödares utfodring men man kan ju fråga i alla fall.

Men som sagt jag tar tacksamt mot tips om valpkost.

• 4 weeks later...

Just nu så är jag ensamstående utan hund men inväntar valp som förhoppningsvis kommer till sommaren :)

Jag kommer att ge min valp så naturlig mat som möjligt men jag kommer inte att begära eller be att uppfödaren ger valpen den mat som jag tänker utfodra med, detta för att tiden som valpen inte längre ammar är så pass kort känner jag. Oftast så börjar nog de flesta uppfödare med att ge köttfärs eller dylikt i början av deras fastaföda-mat, vilket nog sker när dom börjar få sina tänder vid ca 3 veckors ålder.

Upp till ca 5 veckors ålder så ammar nog tiken valparna fortfarande lite och då är det ca 3 veckor kvar tills valpen flyttar. 

En seriös uppfödare ger nog valparna köttben eller dylikt att gnaga lite på när dom börjar kunna gnaga. Så jag känner att den korta tiden innan valpen blir min så tänker inte jag ha några krav på foder innan den kommer till mej  ;)

Men att ställa frågan kan ju inte vara några problem?! Om inte annat så diskuterar man alltid foder och då kan man ju berätta hur man själv ser på det och så vidare. Men att begära att uppfödaren ger en av valparna egen mat, blir nog överkurs och svårt att genomföra då dom helst ser att valparna äter tillsammans...?

Nu till tips om valpkost: .... Hmmm...  :P Jag själv kommer att kolla upp dom färskfodren som är kolhydratsfria och har hög kvalitet, de flesta gissar jag har även fullkost till valp?!

Färskfoder med hemleverans: http://www.foderboxen.se/foderprodukter/

De sorter som jag framförallt tänker kolla in är Vom og hundemat och Emmzo..

Har läst i hund- och husdjurstrådarna på forumet, om barf och vom och allt...
Tänkte höra om nån kan ge nåt gott råd gällande valpkost? Och om hur man ser på vad uppfödaren ger de första veckorna på fast föda. Känns lite stöddigt att som valpköpare ställa krav på en erfaren uppfödares utfodring men man kan ju fråga i alla fall.
Men som sagt jag tar tacksamt mot tips om valpkost.

• Like 1

När jag var till veterinären för vaccination med vår kastrerade hankatt 7 år i början av vintern gnälldes det om att han vägde lite för mycket (6,5 kilo istället för 5,5 kilo som han brukar väga). Hon tyckte att jag skulle börja ge honom mindre mat och kalorireducerad mat. Och dessutom bara ställa fram lite åt gången. Jag berättade att han inte är någon glufsare utan äter bara det han tycker är okej och om han är riktigt hungrig. Jag frågade om hon hade något spannmålsfritt märke som hon kunde rekommendera. Det fick henne bara att bli arg "det enda som spelar någon roll är att ge dem mindre mängd mat som är mindre fet - basta!". Jag avslutade diskussionen där.

Nu har jag hittat spannmålsfritt torrfoder i min vanliga affär som jag blandar med lite blötfoder som han gillar. Nu väger han sina 5,5 kilo igen som han brukar göra. Dessutom är ju vädret mer kattvänligt nu så han är ute mycket mer än när det var kallt. Vår katt är en finväderskatt.

• Like 5