Jump to content

Löpning: tempo och tider

Emma

Recommended Posts

Gaah, jag borde ju skylla mig själv men nu har jag hamnat i en diskussion om att det inte GÅR att springa bra på fettdrift. Lunka o jogga - kanske, men absolut inte springa snabbt. Och absolut (!) inte springa intervaller... Ja,ja.

Nu är jag ingen bra exempel att visa upp i denna diskussion, då jag är inte särskilt snabbt (än! :))... men ni kanske är?

Så jag tänkte vi kan gemensam sammanställa lite "statistik". Så jag efterlyser era bästa tider, på 5 km, 10 km, 21,1 km, 42,2 km, ... Kanske till det även hur stor andelen kolhydrater ni äter är. Och hur länge ni har hållit på med löpningen...

Gaah, jag borde ju skylla mig själv men nu har jag hamnat i en diskussion om att det inte GÅR att springa bra på fettdrift. Lunka o jogga - kanske, men absolut inte springa snabbt. Och absolut (!) inte springa intervaller... Ja,ja.

Nu är jag ingen bra exempel att visa upp i denna diskussion, då jag är inte särskilt snabbt (än! :))... men ni kanske är?

Så jag tänkte vi kan gemensam sammanställa lite "statistik". Så jag efterlyser era bästa tider, på 5 km, 10 km, 21,1 km, 42,2 km, ... Kanske till det även hur stor andelen kolhydrater ni äter är. Och hur länge ni har hållit på med löpningen...

Läs Jonas Coltings blogg så får du en del svar.

Är tyvärr inte så snabb, men det beror nog mest på för lite löpträning och inte för lite kolhydrater ;)

Jonas Bergqvist har en hel del vettigt att säga, http://www.jonasbergqvist.se/sidor/lagkolhydratkost-och-konditionstraning/

Björn Ferry springer milen på 31 minuter, http://www.dn.se/sport/ferry-trea-pa-10-000-meter/

Colting är annars ett lysande exempel, inte många som springer, simmar och cyklar snabbare. Även hans bror är grymt vältränad

Det går att springa snabbt utan kolhydrater. Det går att springa länge utan kolhydrater. Däremot kan du inte springa snabbt OCH länge utan kolhydrater, för då är lagrat glykogen effektivare. 

Fast ska du springa snabbt och länge måste man ju tillföra kolhydrater, så en liberal lchf med extra kolisar borde då fungera bra.

Sen är ju inte musklerna tomma på glykogen bara för att man äter lchf, så det går ju springa snabbt även utan extra kolisar, och lagret bör räcka längre på lchf än på kolhydratkost eftersom grundförbränningen av fett är högre.

Jag började med lchf i somras och då märkte jag att det gick långsammare att springa. Men efter en månad var jag tillbaka på min gamla fart igen, lite drygt 6 minuter/km.

Så lite kolhydrater som möjligt, fuskar aldrig fast snålar inte med grädde och ost. Mäter inte.

10 km 44,58

21,1 1,44.25

Båda tiderna från 2012. Har varit lat år 2013... I år ligger jag runt 5min/km. 

Tack för era exempel - vilket var ju det jag frågade efter ;) ... för den övriga -mer teoretiska- diskussionen finns ju redan andra trådar ...

Jag ligger själv också kring 6 minuter per km för 5-10 km, började springa i år, så jag hoppas kunna förbättra det med hjälp av träning och viktnedgång.   :)

• Like 1

Är inte så himla snabb men jag började springa nyligen. Dock har jag förbättrat mig varje gång jag sprungit de senaste två veckorna. Och då går jag på fettdrift då jag även mätt mina ketoner och igår låg jag på 1,6 och förbättrade tiden med fyra minuter :-)

• Like 1

• 3 months later...